Jeg står og skal bruge et regnskabsprogram til min kommende webshop. Shoppen bygger på oscommerce hvorfor jeg overvejer summasummarum. Men jeg er i tvivl om det nu er den bedste løsning. Er der nogle af jer som kan komme med et råd mht. valg af program?
Jeg har gode erfaringer med SummaSummarum som bogføringsprogram til internetbaseret handel. Summa er intuitivt rigtigt bygget op, let at gå til og har nogle gode importfunktioner, som du kan få brug for i din forretning. Begrænsningerne ligger i, at det ikke er et flerbrugersystem og at lagerdelen er lidt primitiv. Dog ikke noget, man ikke kan lave workarounds på.
tak for dit svar. Kan du fortælle mig, hvad elektronisk fakturering er? Er det det samme som automatisk fakturering? I SummaSummarum er det åbenbart med ekstern VANS-leverandør.... og ved du hvad det er?
Elektronisk fakturering vil kort sagt sige, at man leverer fakturaerne i et format, der kan læses direkte af kundens regnskabsprogram, så kunden ikke selv skal genindtaste fakturaens oplysninger. Det er obligatorisk, når man sælger til det offentlige (oioxml-fakturaer), og der er initiativer på vej som er rettet mod de private virksomheder også. Det er ikke det samme som automatisk fakturering. Det udtryk forstår jeg som: Når de indtastninger kunder laver i en webshop (eller tilsvarende) automatisk generer en faktura.
Du kan læse mere om elektronisk fakturering til det offentlige her - inklusive henvisning til XOMILO, som jeg ubetinget anbefaler, hvis du skal bruge en VANS-leverandør. En VANS-leverandør er en mellemmand mellem dig og din offentlige kunde - man må ikke selv kreere sine oioxml-fakturaer og sende til kommunen eller staten, det skal gå gennem en VANS-leverandør.
Du har ikke brug for oioxml-fakturaer og VANS-leverandør med mindre du får offentlige kunder, og i linket i forrige afsnit kan du finde vej til, hvordan man klarer enkelte oioxml-fakturae ved hjælp af et indscanningsbureau.