Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Juridisk Spørgsmål Ved Dødsfald

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 22. Oct 13
Indlæg ialt: 17
Skrevet kl. 17:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej allesammen,

håber der er en som kan hjælpe med et par korte spørgsmål. Ved dødsfald kan der så kræves et selskabsdokument (kender ikke navnet) på hvad der skal ske med den afdødes andel ved dødsfald? Kan man som arving kræve dette udleveret eller skal det gå igennem en advokat? Der er ingen grund til at sætte advokat på hvis det er aftalt på forhånd og står i vedtægterne.

Håber der er en venlig sjæl som vil svare på spørgsmålet.

De bedste hilsner

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47171
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:50

Ved et dødsfald må man henvende sig til den skifteret hvorunder afdøde hører. Her kan man melde sig hvis man mener man er arving.

http://www.domstol.dk/saadangoerdu/doedsfald/Pages/default.aspx

det dokument du efterlyser står mig ikke klart, men du har ikke som sådan krav på nogen ting uden om skifteretten, heller ikke testamente, men hvis du mener du er arving og der er testamente eller hvis det er en virksomhed/selskab du vil vide noget om må du melde dig som arving. 

Hvis testamentet er noteret vil det fremkomme automatisk, hvis det bare er vidnetestamente, skal det findes enten hos afdøde eller måske hos vidnerne men kommer jo ikke per automatik frem. Man bør derfor lade testamenter notere hos notarius publicus hvis ikke man vil lade de som skal arve ligge med en kopi - eller en kopi et sted man er sikker på fremkommer så arvingerne får glæde af testamentet

Er det selskabsdokumenter, kan visse hentes online hos virk.dk ved at logge ind og søge på CVR nr og der kan man hente udskrift af bestyrelse/direktion og andet gennem årene men ikke noget om hvem der arver hvad normalt i vedtægterne som heller ikke mig bekendt kan hentes af alle og enhver

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 22. Oct 13
Skrevet kl. 17:55

Hej Cookie,

Tak for dit svar,

Problematikken ligger i at der er to arvinge og når der kommer penge imellem bliver den ene altid grådig. Der er findes to selskaber som er delvist ejet af ham og den ene arving, begge selskaber med utrolig høje egenkapitaler og brutto-fortjenester. Den ene af arvingene har så valgt at sætte sig selv som kurator, så nu forventes det at der bliver snørkles og fiflet med dokumenterne.

Samtidig fik den ene arving i ugen op til døden, den afdøde til at underskrive en masse papirer, men de er vel heller ikke gældende når manden har ligget på hopsitalet og ikke engang kunne sammensætte en sætning.

Men ja, der er ikke andet for end at tage kontakt til skifteretten.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47171
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:02

foodz:
Problematikken ligger i at der er to arvinge og når der kommer penge imellem bliver den ene altid grådig. Der er findes to selskaber som er delvist ejet af ham og den ene arving, begge selskaber med utrolig høje egenkapitaler og brutto-fortjenester. Den ene af arvingene har så valgt at sætte sig selv som kurator, så nu forventes det at der bliver snørkles og fiflet med dokumenterne.

det bør han ikke kunne rent praktisk og du kan protestere til skifteretten. Han KAN være udpeget af afdøde men ja tal med skifteretten

foodz:
Samtidig fik den ene arving i ugen op til døden, den afdøde til at underskrive en masse papirer, men de er vel heller ikke gældende når manden har ligget på hopsitalet og ikke engang kunne sammensætte en sætning.
der er lavet 100 vis af film om den historie og nogen gange så forkastes sådan aftaler, andre gange er de gyldige. Det vil bl.a. ofte afhænge af, om de dokumenter er vidnesigneret på sygehuset, af sygeplejerske, præst eller andre, de skal bare vidne på at det er korrekt underskrift og at underskriver er ved sine fulde fem. 

den del tvistes der så også ulystigt om, men din start er hurtigst muligt i skifteretten og se hvad afdøde selv har ønsket. 

Selskabers regnskaber er offentligt tilgengængelige og kurator og skifteret er klar over fifleri, som i øvirgt måske slet ikke er tilfældet

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 6. Sep 12
Indlæg ialt: 317
Skrevet kl. 20:27

foodz:

Den ene af arvingene har så valgt at sætte sig selv som kurator, så nu forventes det at der bliver snørkles og fiflet med dokumenterne.

Er denne arving professionel advokat??? I så fald handler denne mod advokatetiske regler for interessekonflikter og kan dømmes inhabil i sagen. 

Omvendt så tyder det ikke på, ud fra din beskrivelse, at boet kan optages under privat skifte. 

I øvrigt - så skal et dødsbo opgøres i forhold til afdødes samlet balance. Der kan derfor ikke kun opgøres et bo for selskaberne alene. Afdødes andele af virksomhederne skal derfor medtages i det samle bo! 

Uden at kende præcis til sagen, så ville jeg - med udgangspunkt i din udlægning af sagen - tage fat i en advokat, førend tingene måske ender galt. Herunder skal der nedsættes en gyldig kurator, nedsat af skifteretten. Dette kan den anden arving ganske enkelt kræve.

Mht. evt. ændringer i selskabets vedtægter skal disse ske på en måde efter selskabslovens rammer samt hvad der kræves i forhold til generalforsamlingen. Har selskaberne haft væsentlig egenkapital har disse også haft revisionspligt, hvorefter kuratoren kan kræve indblik i selskabets forhold. 

Så den anden arving skal afsted til en advokat:-)

Tilmeldt 22. Oct 13
Skrevet kl. 12:32

Tak for jeres svar.

Jeg har i samråd med advokat fået svar på mine spørgsmål, at man som arving selv om man har underskrevet en fuldmagt til privat bostyrre tilbagekalde denne og dermed få en offentlig bostyre på boet. Så jeg er jer selvfølgelig mange gange taknemmelig.

Tak! :-)

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)