Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Moms på porto i Polen

Side 1 ud af 1 (1 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 2. Dec 05
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 13:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Jeg har forleden modtaget en pakke fra Polen. Firmaet jeg har handlet hos har fint nok ikke opkrævet moms af varerne (da både afsender og modtager er momsregistrerede firmaer planceret i EU-lande). Jeg har dog "fået lov" til at betale 21 % moms af portoen.
 
Firmaet siger, at sådan gør man i Polen. Jeg forstår det ikke helt, specielt ikke, da jeg for et par dage siden modtog endnu en pakke, fra et andet firma i Polen. Her var der hverken opkrævet moms på varerne eller portoen (igen, fordi både afsender og modtager...).
 
I Danmark opkræver man jo reelt kun moms for "slutkunden" (når det er en privatperson eller et firma der ikke er momsregistreret) - firmaer får refunderet købsmomsen. Firmaet i Polen har selvfølgelig betalt fragtmanden for at udføre sit arbejde, men burde firmaet ikke få refunderet momsen, som de har betalt? Du får refunderet alt muligt andet, bare ikke momsen på portoen? Hvad skulle ideen i dette være?
 
Det drejer sig ikke om de store skillinger, men det er nu alligevel interessant. Da jeg nok også skal handle med firmaet igen, så er jeg selvfølgelig heller ikke interesseret i, at betale for meget.
 
Hvad er rigtigt, og hvad er forkert? Hvad skal jeg evt. dunke firmaet, der har opkrævet moms for porten med oven i hovedet? Selvfølgelig kan det være rigtigt, de det siger, men de har da så nogle helt andre moms-regler end dem vi kender i Danmark?
 
Tak for hjælpen!
 
/Lasse
Side 1 ud af 1 (1 indlæg)