Hejsa Jeg har et spørgsmål vedrørende private indskud og skat af personlig indkomst. Håber nogen ved noget. Jeg ønsker at starte et personligt eget selskab hvor jeg har udstyr mm for ca. 300.000 kr som jeg sætter ind i selskabet. Så godt som alt udstyr mm. kan kun bruges erhvervsmæssigt og ikke privat. Alt udstyr koster mindrer end 12.000 kr. Mit spørgsmål er nu: er det korrekt at man får det pågældende beløb i fradrag i anden indkomst i det år man starter selskabet eller fordeles det over flere år? Hvis man ikke kan udnytte hele fradraget + personlig fradrag i skat (dvs. ca. 350.000 kr), kan man så overfører noget af fradraget til konen (ex. hvis man kun tjener 300.000 kr så udnytter man ikke sit personfradrag - kan dette så overføres til konen) ?
På forhånd mange tak.
venligst nybegynner |
efter hvilken vurdering først og fremmest - og så godt som kan bestemt også være noget skat vil se på?Nybegynner:Jeg ønsker at starte et personligt eget selskab hvor jeg har udstyr mm for ca. 300.000 kr som jeg sætter ind i selskabet. Så godt som alt udstyr mm. kan kun bruges erhvervsmæssigt og ikke privat.
Og her koster det så mindre end 12.000 kr ? ikke lige til at fatte sammenhænget mellem 300.000 kr og 12.000 kr.Nybegynner:Alt udstyr koster mindrer end 12.000 kr.
Det afgørende første skridt er at finde ud af vurderingen hvis din virksomhed skal købe det af dig privat - du kan ikke skyde ting ind bare og så trække det du har brugt privat fra som du finder bedst prismæssigt - så start der - og det kan med den slags beløb nok være klogt med revisor vurdering
Ting du indskyder sælges ind og indgår så som del af mellemregning. De bogføres som udgift til den realistiske brugt pris som køb af xxxx i debet på konto for ex små anskaffelser/IT udstyr eller hvad det kan være og kredit mellemregning = penge selskabet skylder dig, og som du kan tage ud - uden at betale skat når selskabet har råd til at undvære dem.
Jeg ville ikke vove mig ud i noget uden en revisor sagde god for værdien 100% for bare at indskyde, uden meget sikker bevis for korrekt helt realistisk vurdering (generelt prisen for helt tilsvarende brugt aktiv og meget konservativ ansættelse af ex software)
Der er sambeskatning generelt og mulighed for overførsel af resultat mellem ægtefæller men igen ville jeg klart råde til en revisor som kan bakke op om evt værdier der skal fradrages på som du her er inde på + bedste resultatsfordeling mellem ægtefæller
med de beløb skal du ofre en revisor der sætter tingene korrekt op og ind i et regnskab så alt kan forsvares skattemæssigt - læs evt http://anettesand.dk/2013/indskud/
vh