Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

private indskud ved opstart af virksomhed

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 19. Jul 10
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 00:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa

Jeg har et spørgsmål vedrørende private indskud og skat af personlig indkomst. Håber nogen ved noget.

Jeg ønsker at starte et personligt eget selskab hvor jeg har udstyr mm for ca. 300.000 kr som jeg sætter ind i selskabet. Så godt som alt udstyr mm. kan kun bruges erhvervsmæssigt og ikke privat. Alt udstyr koster mindrer end 12.000 kr. Mit spørgsmål er nu: er det korrekt at man får det pågældende beløb i fradrag i anden indkomst i det år man starter selskabet eller fordeles det over flere år? Hvis man ikke kan udnytte hele fradraget + personlig fradrag i skat (dvs. ca. 350.000 kr), kan man så overfører noget af fradraget til konen (ex. hvis man kun tjener 300.000 kr så udnytter man ikke sit personfradrag - kan dette så overføres til konen) ?

På forhånd mange tak.

venligst nybegynner

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47174
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:59

Nybegynner:
Jeg ønsker at starte et personligt eget selskab hvor jeg har udstyr mm for ca. 300.000 kr som jeg sætter ind i selskabet. Så godt som alt udstyr mm. kan kun bruges erhvervsmæssigt og ikke privat.
efter hvilken vurdering først og fremmest - og så godt som kan bestemt også være noget skat vil se på?

Nybegynner:
Alt udstyr koster mindrer end 12.000 kr.
Og her koster det så mindre end 12.000 kr ? ikke lige til at fatte sammenhænget mellem 300.000 kr og 12.000 kr.

Det afgørende første skridt er at finde ud af vurderingen hvis din virksomhed skal købe det af dig privat - du kan ikke skyde ting ind bare og så trække det du har brugt privat fra som du finder bedst prismæssigt - så start der - og det kan med den slags beløb nok være klogt med revisor vurdering

Ting du indskyder sælges ind og indgår så som del af mellemregning. De bogføres som udgift til den realistiske brugt pris som køb af xxxx i debet på konto for ex små anskaffelser/IT udstyr eller hvad det kan være og kredit mellemregning = penge selskabet skylder dig, og som du kan tage ud - uden at betale skat når selskabet har råd til at undvære dem. 

Jeg ville ikke vove mig ud i noget uden en revisor sagde god for værdien 100% for bare at indskyde, uden meget sikker bevis for korrekt helt realistisk vurdering (generelt prisen for helt tilsvarende brugt aktiv og meget konservativ ansættelse af ex software)

Der er sambeskatning generelt og mulighed for overførsel af resultat mellem ægtefæller men igen ville jeg klart råde til en revisor som kan bakke op om evt værdier der skal fradrages på som du her er inde på + bedste resultatsfordeling mellem ægtefæller 

med de beløb skal du ofre en revisor der sætter tingene korrekt op og ind i et regnskab så alt kan forsvares skattemæssigt - læs evt http://anettesand.dk/2013/indskud/  

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Lendum Nordjylland
Tilmeldt 24. Oct 13
Indlæg ialt: 65
Fra  Elsager Bogføringsservice Skrevet kl. 08:13

HEj Nybegynner

JEg skal lige forstå dig rigtig

Du har udstyr i privat resi for 300.000 kr som du vil bruge i en virksomhed. Det må være noget af en hobby du har dig siden du har fået samlet grej der har så stor en værdi.

Det du tænker på med de 12.000 kr pr del er vel grænsen for småaktiver som er på 12.300 kr. Her skal du så lige huske på at det er aktiver som er beregnet til at bruges alene. Eks en sneker som har en rundsav til 12.000 kr. hvis han kun har den så er det ok, men sætter han en spåndsuger sammen med den så savsmulden ikke ligger og flyder og den suger har er værdi af 3.000 kr Ja så kan ingen af delene trækkes fra som småaktiver da den samlede pris er over 12.300 kr.

Du skriver at du vil oprette et selskab

Hvis det er et Aps eller AS så får du ikke fradrag i din personlige indkomst ved et eventuels underskud.

M.v.h.

Niels Thestrup Bach

Elsager Bogføringsservice

Tilmeldt 19. Jul 10
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 15:12

Takker ydmygt for de gode svar.  Ja, jeg mener med de 12.000 kr at intet af udstyret koster mere end 12.000 kr enkeltvist. Og ja, jeg har over årene løbende købt udstyr og materialer.

Ja, jeg synes selv jeg har været ret konservativ med prissætningen - og hov jeg har helt glemt det med IT udstyr. Men jeg har sat prisen til hvad udstyr forhandles til i DBA og andre steder med brugt udstyr.

Og ja, jeg skal have en revisor på da det er ret kompleks synes jeg selv. Da hele min værktøjskasse (som faktisk er et rum med værktøj) også smides over i selskabet og det også må kunne trækkes fra da erhvervet jævnligt kræver det ene og det andet. Og da jeg bor i lejlighed er det meget begrænset hvad jeg bruger privat.

Tak for svaret mht. aktiverne og grænsen på 12.300 kr. Jeg var faktisk ikke klar over det med at hvis man forbinder 2 apparater så udgør de et hele rent skattemæssigt.

Men godt, så regner jeg med at mit fradrag både kan trækkes fra på min og konens selvangivelse når der oprettes et enmandsselskab.

Tilmeldt 12. Mar 13
Indlæg ialt: 551
Fra  Accountman Renskabsservice Skrevet kl. 22:43

Nybegynner:
Men godt, så regner jeg med at mit fradrag både kan trækkes fra på min og konens selvangivelse når der oprettes et enmandsselskab.

Nybegynner:

STOP!!

Hvis du opretter er en enkeltmandsvirksomhed, så vil du sådan umiddelbart ikke kunne fratrække dette. 
Der vil dog være nogle muligheder, men jeg tror at du har brug for en del rådgivning. 

MVH

Stig

Accountman Regnskabsservice - regnskabshjælp til din virksomhed - www.accountman.dk

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47174
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:45

SWcotspain:

STOP!!

Hvis du opretter er en enkeltmandsvirksomhed, så vil du sådan umiddelbart ikke kunne fratrække dette. 
Der vil dog være nogle muligheder, men jeg tror at du har brug for en del rådgivning. 

svært at være uenig i dette som er absolut korrekt - det må være en meget speciel situation så søg konkret special rådgivning vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)