Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Sandsynliggørelse af købsmomsen??

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej med jer alle,

Hvordan laver i en god sandsynliggørelse af, at købsmomsen er korrekt. Tanken er, at jeg tager saldoen på alle omkostningskonti, fratrækker beløbene på alle de transaktioner der ikke giver momsfradrag og tager 25% af dette og sammenholder med saldoen på købsmomskontoen :)

Hvad siger i? er det en fin sandsynliggørelse?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47168
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:17

sheldorin:

vordan laver i en god sandsynliggørelse af, at købsmomsen er korrekt. Tanken er, at jeg tager saldoen på alle omkostningskonti, fratrækker beløbene på alle de transaktioner der ikke giver momsfradrag og tager 25% af dette og sammenholder med saldoen på købsmomskontoen :)

Hvad siger i? er det en fin sandsynliggørelse?

Nej - der er slet ikke noget der hedder sandsynliggørelse. Du må kunne få det helt præcist og hvis du har brugt et korrekt regnskabsprogram og derved hver gang du har haft en regning med tydelig moms på, har bogført det på en konto med moms, så er det korrekt det som står på din købsmoms

Du skal kunne være stensikker på at du ikke har bogført en eneste regning uden moms tydeligt angivet på en sådan konto og dermed er du også sten sikker på at din købsmoms ikke bare er sandsynlig men præcis og det er den kontrol skat/moms ville lave også

Jeg TROR du ligger og bruger noget excel til det her, og det er jeg bestemt ikke vild med, for det indebærer så masser af fejlmuligheder og det er så vanskeligt at følge transaktionsspor generelt, så brug et regnskabsprogram som www.dinero.dk gratis op til 1 mio og læg alt ind der - eller køb f.eks BILLYSBILLING til 99 kr per måned eller WEBREGNSKAB ONLINE TIL 49 KR eller et af de mange andre programmer der findes

Du skal tage det med moms helt alvorligt og tage det bilag for bilag og checke at der er moms på hvis du er det mindste i tvivl

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:24

Tak for svar John,

Jeg mangler måske lige at fortælle jeg er revisorelev, og mange gange ikke mig der sidder med bogføringen, men skal alligevel sandsynliggøre at købsmomsen er korrekt. Vi laver en normal sandsynliggørelse af salgsmomsen (en såkaldt globaltest) hvor vi sandsynliggør at salgsmomsen er korrekt. Men jeg synes det er noget mere omfattende når det handler om købsmomsen, da det gerne omhandler en hel del flere konti. Og derfor søger jeg en måde, der er god til denne sandsynliggørelse/afstemning af købsmomsen :)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47168
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:29

sheldorin:
Jeg mangler måske lige at fortælle jeg er revisorelev, og mange gange ikke mig der sidder med bogføringen, men skal alligevel sandsynliggøre at købsmomsen er korrekt.
ahhh - ja det er jo noget lidt andet, for så kan det jo sagtens være fint at ville sandsynliggøre den - jeg tror bare ikke det rækker at tage konti samlet og så fratrække de som ikke har moms og sammenligne med købsmomskonto, for så kunne der jo blandt de som var konteret som MED købsmoms omfatte en masse regninger som ikke havde moms på regningen, eller hvor moms ikke kunne 100% fratrækkes. Jeg ville ikke ane hvordan revisorer sandsynliggør men jeg ville tro det i alle fald måtte omfatte kontrol af regninger som er bogført med moms i købsomk.  og er man heldig man man måske gætte lidt på hvilke man ville udtage til kontrollen . hoteller, mad - computer som kunne være privat også - benzin hvidpladebiler osv - men dit firma må kunne sige hvad de stiller for krav til, sandsynliggørelse af købsmoms

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 12. Nov 13
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 21:30

Jeg er sikker på din arbejdsgiver har nogle glimrende templates til lige netop din problemstilling :)

Ellers er du inde på det rigtige spor. Generelt ville jeg selv anføre såvel salgs -og købskonti, tage momsen af begge og lave et forventet tilsvar. Tilsvaret ville jeg sammenholde med årets faktiske indberetninger/betalinger. 

Hvis denne giver en væsentlig difference, kan du gå i dybden med de enkelte konti, og se hvilke posteringer der er bogført uden momskonti - alternativt se på de bogførte posteringer på momskonti og hvorvidt der er manuelt bogførte posteringer herpå.

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:38

Kan du ikke uddybe lidt Sebch?

Jeg er ikke helt sikker på hvordan du mener jeg kan gøre, men det lyder til at være det jeg søger :)

Tilmeldt 12. Mar 13
Indlæg ialt: 551
Fra  Accountman Renskabsservice Skrevet kl. 22:28

Som udgangspunkt, så er det jo det du skal gøre.

Normalt vil man så arbejde med en bagatelgrænse og hvis din model er inde for grænsen - så fint.

I dagvil man dog typisk kunne lave en 100% sandsynliggørelse, idet vil kunne gøre udtræk af kontospecifikationer ud i et ex. regneark og relativt enkelt kunne konstatere afvigelser, dvs. momstræk på konti hvor der ikke burde være moms og vice versa.

Mvh

Stig

Accountman Regnskabsservice - regnskabshjælp til din virksomhed - www.accountman.dk

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)