Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Salg af anparter

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)
Tilmeldt 7. Nov 13
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 20:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har valgt at opsige min stilling i mit anpartsfirma, som jeg har haft anparter i, ifl. anpartsaftalen så skal de resterende købe min anpart.

Men hvad gør man, hvis ingen af dem vil købe min anpart ? Pt. er de måske kun 1 kr. værd, da der er gæld tilknyttet anparten.

Hvordan kommer jeg så af med mine anparter ? 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:14
Hvor mange stjerner giver du? :
Hvis anparterne ikke er 1 kr værd, så må det være fordi selskabskapitalen er tabt, og en likvidation bør overvejes. På den anden side, så kan du da bare beholde anparterne, og se hvad der sker. Som udgangspunkt er der ikke knyttet nogen forpligtelser til ejerskabets af anparter medmindre du har forpligtet dig i en ejeraftalen.
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46452
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:15
Hvor mange stjerner giver du? :

madslarsen72:

Jeg har valgt at opsige min stilling i mit anpartsfirma, som jeg har haft anparter i, ifl. anpartsaftalen så skal de resterende købe min anpart.

Men hvad gør man, hvis ingen af dem vil købe min anpart ? Pt. er de måske kun 1 kr. værd, da der er gæld tilknyttet anparten.

Hvordan kommer jeg så af med mine anparter ? 

hvis ikke du ud fra anpartsaftalen kan tvinge de andre til at købe dine anparter - og det må du ha en konkret juridisk vurdering af, ja så må du jo beholde dem, de kan ikke bare opløses, men du skal jo se til ikke at ha bestyrelsespost eller andet som gør at du kan ha ansvar for noget fremadrettet. Du har ikke som sådan ansvar for noget bare fordi du har anparter.

Når du får juridisk stillingstagen til om de andre SKAL købe anparten og ved om det er en vej at gå, så kan prisen jo samtidigt ses og hvis den kun er 1 kr værd ville du jo få et tab i aktieindkomst for det tab du kan ha lidt, men det kræver det realiseres

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 3. Sep 13
Indlæg ialt: 24
Skrevet kl. 21:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Mads.

 

Hvis ingen vil købe dine anparter, ja så overholder de øvrige parter tilsyneladende ikke selv anpartsaftalen. Nu ved jeg ikke hvor mange procent du ejer, eller om du er tegningsberettiget. Men hvis de øvrige anpartshavere ikke ønsker at købe dine anparter, synes jeg du skal forsøge at begære en tvangsopløsning af selskabet - du skal dog være tegningsberettiget for at gøre dette.

 

På virk.dk kan du framelde dig som ledelse, men prøv at tale med Erhvervsstyrelsen på telefonen om din situation. De er meget venlige og konstruktive at tale med, og det kan næppe være meningen at du ikke kan komme ud af dit selskab. Jeg går ud fra at gælden i selskabet er uden personlig hæftelse for dig?

Hilsen Peter

Tilmeldt 7. Nov 13
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 21:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Vi lånte på et tidspunkt nogle penge af banken, hvor de forskellige anpartshavere hæftede for lånet. Jeg har så fået at vide at hvis firmaet skulle gå konkurs om 1 år, så er det de resternede anpartsindehavere som hæfter for lånet. Jeg har valgt at finde et nyt job, og ønsker derfor ikke være bundet til firmet forevigt eller evt. lån

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:37
Hvor mange stjerner giver du? :
Hvis du har kautioneret for lånet, så har det ingen betydning, om du har solgt dine anparter eller ej, og du vil forsat hæfte. Men her kunne det godt være at du lige skulle kigge på bank og sparekasseloven. Hvis du med. banken, at nu er du færdig med selskabet, så gælder der en regel om, at banken skal medd. dig hvis det lader til, at der kommer træk på kautionen, og ellers kan den miste den ret.

Som John nævner det, så er det væsentligt hvad der står i jeres ejeraftalen.

Så ville jeg ikke bruge mit krudt på erhvervsstyrelsen og en tvangsopløsning, da det alene er en mulighed hvis de andre laver fejl, og glemmer at overholde reglerne i en eller anden sammenhæng.
Tilmeldt 7. Nov 13
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 21:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Okay, så de forhenværende anpartsindehavere hæfter stadig for lånet, selvom de solgte deres anpart til firmaet ?

Vil det være en fordel for mig, at træde ud af bestyrelsen ?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46452
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:59
Hvor mange stjerner giver du? :

madslarsen72:
Vi lånte på et tidspunkt nogle penge af banken, hvor de forskellige anpartshavere hæftede for lånet. Jeg har så fået at vide at hvis firmaet skulle gå konkurs om 1 år, så er det de resternede anpartsindehavere som hæfter for lånet.

hm- hvad er årsagen til, at du har fået at vide det er de resterende anpartshavere der hæfter?

HVIS du har skrevet under på kautionsforpligtelsen som person eller som anpartshaver og sådan må det være, for selve selskabet kan jo ikke gi nogen kautionsgaranti for sig selv Smile så vil jeg mene at du stadigt hæfter for den forpligtelse efter at være trådt ud af selskabet. Det må afklares om det er dig selv personligt bare som kautionerer eller om det sker på en måde hvor anpartsantallet er afgørende for den personlige kaution - et eller andet sted må den være personlig - anparten er jo værdiløs hvis virksomheden går kónku

Det KUNNE også forklare hvorfor de ikke vil købe dine anparter, for derved overtager de måske din kautionsforpligtelse??

Nap en advokat - f.eks Andreas K her fra tråden og få gennemset anpartsaftalen og gennemset hvad du har skrevet under på i kautionsforpligelse og ja  - hvis du er personlig kautionist har banken en række forpligtelser for at holde dig orienteret. Tal med advokaten om det så du ved hvad banken har for pligter at overholde

Se til at du er frameldt fra ledelse og bestyrelse og alt i virk.dk

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:07
Hvor mange stjerner giver du? :
Tak John

Hvis banken har sluppet nogen af kautionistens, så kan det, hvis du er heldig, være din vej ud af kautionen.

Det kan godt lade sig gøre, at kautionen på en eller anden måde er knyttet til besiddelsen af anparter, men er bange for det ikke er tilfældet. Hvis det er tilfældet, så finder du bare en eller andet forgældet stråmand og betaler ham et pr tusinde kontant for at overtage dine anparter.

Men banken har nok sikret sig vil det vise sig
Tilmeldt 7. Nov 13
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 22:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg vil prøve og tag fandt i Andreas som du har anbefalet.

Men jeg kan jo ikke blive fjernet fra ledelsen og bestyrelsen, før de har andre anpartsindehavere har godkendt det?

Men du siger selv, at vi højst sandsyneligt har hæftet personligt, i såfald burde de jo have lyst til at købe anparten for en 1 kr. for så forpligter de sig jo ikke yderligere.


Side 1 ud af 2 (15 indlæg)