Jeg vil gerne oprette en virksomhed sammen med en kammerat, og jeg er lidt i tvivl om, hvilken type det skal være. Der er tale om et mindre webbureau, så det kræver ikke rigtig noget økonomisk udover en PhotoShop-licens. Kan I hjælpe mig med, hvilken virksomhedsform, jeg skal starte? Selv har jeg overvejet et I/S, hvad er jeres råd mht dette?
Desuden er jeg studerende og modtager derfor SU. Har det, at jeg opretter en virksomhed, nogen indvirken på min SU? Sådan som jeg forstår det, kan jeg lade de penge, jeg tjener, stå på firmaets konto, og så trække en løn på eksempelvis 3000 kr til mig selv hver måned udover SU. Er det helt forkert?
I skal driver selskabet intensivt = som tommelfingerregel 50 timer om mdr mindst for at kunne benytte VSO som er en forudsætning for at du kan lade overskud stå og kun få påvirkning af din SU fra hele overskuddet. Det må du selv afgøre om du mener I kan leve op til sammen med studiet, ellers tag en revisor med konkret, da det er dyrt evt at både få forkastet VSO og betale SU tilbage.
m.h.t. I/S skal du/I bare tænke på at kreditorerne kan hente alt fra en den ene af jer hvis det går galt - i form af jeres personlig solidariske hæftelse.
vh
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
I kan evt. vente til Januar og stifte et IVS, som ikke inddrager jeres privatøkonomi. Dog binder i 25% af overskuddet i virksomheden indtil i har nået 50.000 DKK.
I skal driver selskabet intensivt = som tommelfingerregel 50 timer om mdr mindst for at kunne benytte VSO som er en forudsætning for at du kan lade overskud stå og kun få påvirkning af din SU fra hele overskuddet. Det må du selv afgøre om du mener I kan leve op til sammen med studiet, ellers tag en revisor med konkret, da det er dyrt evt at både få forkastet VSO og betale SU tilbage.
Denne del forstår jeg ikke helt - hvis ikke jeg arbejder 50 timer om måneden, så kan pengene ikke blive på en firmakonto... Skal de så udbetales til min private konto eller hvordan?
Cookie - John Hannover:
m.h.t. I/S skal du/I bare tænke på at kreditorerne kan hente alt fra en den ene af jer hvis det går galt - i form af jeres personlig solidariske hæftelse.
Hvis vi benytter os af egne computere, betaler en PhotoShop-licens af egen lomme og derudover udelukkende benytter os af open source-programmer, så har vi vel intet at tabe, så længe vi ikke investerer i noget på vegne af virksomheden, eller er der noget jeg har overset?
I stedet for at rode med virksomhedsskatteordningen kunne man overveje at lave hvert sit iværksætterselskab og lade dem indgå i et I/S med hinanden.
På den måde slipper man for problemer med SU og den personlige solidariske hæftelse er elimineret til iværksætterselskabets ansvarlige kapital på måske 1 kr. Samtidig har I fleksibiliteten i et I/S ved f.eks. ophør mv.
I kan evt. vente til Januar og stifte et IVS, som ikke inddrager jeres privatøkonomi. Dog binder i 25% af overskuddet i virksomheden indtil i har nået 50.000 DKK.
.
Det må du gerne uddybe lidt. Har lige læst lidt om det... Jeg kan smide 1 krone i projektet, indtjene 50.000 kroner som er låst i virksomheden, således at der kan stiftes et ApS - og det kommer ikke til at bevirke min SU?
Det lyder spændende. Har lige læst lidt om det... Så skal jeg smide 1 krone i projektet, indtjene 50.000 kroner som er låst i virksomheden, således at der kan stiftes et ApS - og det kommer ikke til at bevirke min SU?
Er der nogle ulemper ved denne virksomhedsform?
Virksomhedsformen er lavet for at gøre det nemmere for iværksættere. Det "negative" er at du binder midler indtil at du kan omdanne virksomheden til et ApS. Ellers er alle vilkår vist meget ala ApS dvs. særskilt økonomi mellem virksomhed og privatøkonomi.
FB - selv om du/I ingen udgifter har - så er der altid en risiko for at blive sagsøgt af en utilfreds kunde. Personlig, solidarisk hæftelse skal man altid overveje nøje.
Det er selvfølgelig rigtigt. men ville jeg ikke også skulle hæfte personligt, hvis jeg eksempelvis startede et iværksætterselskab, enkeltmandsvirksomhed, ApS, etc. uden at have et stort nok overskud til at dække de udgifter en eventuel retssag ville koste?