Hvis det er lovligt at have et udenlandsk selskab som der fortælles i udsendelsen, hvordan forholder det sig så med hvilke love man er underlagt hvad vedgår driften af firmaet. Hvis reglerne for firmaet siger at man ikke har bogførings pligt, er det så dem der gælder? Det virker jo umiddelbart lidt absurd hvis det er fuldt ud lovligt at have et firma på Seychellerne og ikke behøver at bogføre noget som helst. For at overholde den danske lov, er man så blot forpligtet til at betale skat til Danmark hvis man er bosiddende her og driver den her fra. Hvordan forholder det sig hvis man bor i Danmark mindre end 180 dage om året? |
Spørgsmål i forbindelse med programmet Skattely på DR
- 1
|
Gad også godt vide det... Syntes ikke overstående gave svar.... 2 mdr Tyrkiet - 3 mdr USA - 4 mdr Thailand - 3 mdr Filippinerne Hvor er jeg skattepligtig? Lad os nu sige firmaet er i et af de nævnte lande i programmet.... Og nej gider ikke rejse så meget, men ret interessant spørgsmål |
Jeg forstår godt, hvis det ikke giver mening. Hvis du læser Califonia carwash dommen, så vil du også se, at højesteret ikke helt selv ved hvad deres dom betydet. Udgangspunktet er selvfølgelig at penge tjent i Danmark beskattes i Danmark, men som du er inde på, så kan man dække over hvor de er betalt ved at flytte rundt. Så har det ikke så meget mere med jura at gøre, men en vurdering af de faktiske forhold. |
Overordnet set handler det om hvor selskabet har fast driftssted, læs fx. Nærmere her: http://www.tax.dk/jv/cd/C_D_1_2_2.htm |
Statsautoriseret revisor - København
@ Andreas, det var et forsimplet svar. :-) |
Betyder det så at hvis jeg nu var rodløs og sprang rundt, ja så er det smartest at have selskabet i et skattefrit land og nu er det fuld lovlig? |
Hej Henrik Du kan bestille mit speciale hos Juridisk Bibliotek, AAU: Selskabers skattemæssige sæde nu og i fremtiden, hvis du vil have et mere uddybende svar:-). Vedørende om man bare kan flytte rundt, så er svaret nej, da det er stedet hvor din virksomhed bliver drevet fra, som er afgørende, og ikke hvor man bor. Jeg er med på, at problemet opstår hvor ens virksomhed styres fra ens computer, og man kun sælger det som kan skabes fra ens computer. Det er lige præcis her, at der er udfodringer. Vedørende skattelylande, så er det ofte ens holdingselskab man placere her, og så kunne man f.eks. tømme kassen i danmark ved at betale royalty. Dette er ikke et råd, da Skat kommner på nakken af dem der kune finde på sådan noget. Mvh. Andreas K |
Hej Martin F der vrimler med uafklarede forhold i dansk international beskatning, men du kan hente en del vejledning på SKATS hjemmeside. SKAT har en del muligheder for at foretage skønsmæssige skatteansættelser og det ville være nærliggende at gøre det ved udbytte/indkomst fra udenlandske selskaber med mangelfuld/ingen bogføring. Det skattemæssigt vigtigste kriterium for beskatning af din indkomst i Danmark er hvor centrum for dine livsinteresser befinder sig.Oveni kommer så 178 dage reglen og bopælsreglen. |