Jeg har kigget på dine produkter, og må ærligt indrømme at dine priser er er for høje i forhold til produktet.
Nu er det ikke fordi jeg skal sidde og forsvare mine kon-kollegaer, men jeg kan ikke lige lade være med at blande mig lidt alligevel :-)
Det kan da meget vel være at NETsite har højere priser på deres virtuelle servere end VPSPRO. At konkludere ud fra det, at priserne er alt for høje i forhold til produktet, synes jeg dog er lidt frækt. For er det det samme du sammenligner? I mine øjne sammenligner du priserne på æbler og bananer.
Det er ganske vist en virtuel server der er tale om begge steder, men:
- NETsite er en dedikeret hostingudbyder der mig bekendt ikke laver andet end at arbejde med hosting. VPSPRO er så vidt jeg kan se en sideforretning til et "digitalt bureau" (Relation House).
- NETsite har telefonsupport, VPSPRO har så vidt jeg kan se ikke engang et telefonnummer stående på deres website.
- NETsite har eksisteret siden 1998, VPSPRO så vidt jeg kan se siden 2012.
- NETsite er Parallels Partner, hvilket VPSPRO mig bekendt ikke er. Det betyder at du formodentlig vil kunne få langt hurtigere og effektiv assistance, hvis du skulle opleve alvorlige problemer, pga. den direkte adgang til producenten.
- NETsite drifter så vidt jeg ved deres egne servere her hjemme i Danmark, VPSPRO videresælger så vidt jeg kan se virtuelle servere fra en stor tysk volumeudbyder. Host Europe har naturligvis langt lavere kostpriser end udbydere som NETsite og os selv, pga. deres stordriftsfordele og deres beliggenhed i Tyskland, men deres forretning er jo også bygget på lige netop at få så mange kunder i gennem biksen som muligt.
Ovenstående er ikke ment som kritik af VPSPRO, det er sikkert en fin løsning til nogle behov. Jeg bliver bare lidt harm når folk bare ser hosting som hosting og sammenligner to tal direkte. For så simpelt er det altså sjældent. Der er vidt forskellige løsninger, til vidt forskellige behov. Fokuserer man blot på pris er det selvfølgelig i orden, man skal bare huske at man ofte også indgår nogle kompromiser ved at tage den billigste løsning.
Drifter du noget forretningskritisk, så er det ikke altid lige smart at være hos en volumeudbyder (hvor den enkelte kunde ikke altid har nogen betydning), en udbyder der ikke er til at få fat på ud over via e-mail eller et ticketsystem eller en udbyder hvor man er afhængig af flere led, fordi ens udbyder ikke selv har fingrene direkte nede i teknikken. Nu ved jeg ikke om dine løsninger er kritiske eller ej, men i tillæg hertil er det også altid en god ide at vælge en udbyder man er sikker på at er her i morgen. Sammenligner du de to udbydere på det punkt, så står valget mellem en udbyder med underskud og negativ egenkapital samt en udbyder med stabile og positive tal. Det er også værd at tage med i betragtning.
Hostingbranchen er en branche hvor der konstant popper nye udbydere op, der prøver at differentiere sig på pris. Der har dog også været rigtigt mange eksempler på udbydere hvor det er gået galt, fordi de simpelthen ikke har kunnet skrue en fornuftig forretning sammen på de lave maginer. Hver gang det sker, så er det kunderne der kommer i klemme. Igen siger jeg ikke at dette er tilfældet med VPSPRO, men det er altså noget man skal have med i baghovedet når man overvejer hvem man vil placere sin forretning hos.