Hejsa, Svar: Vi ønsker at du beholder lysten til at drive din virksomhed det betyder bl.a. at du skal ha den største upside. Typisk køber vi i Capital+ 30% af virksomhedens aktier. 2. Hvis jeg ingen konkurrenter har til mit produkt har jeg en større chance for at få en investering Svar: I vores optik er det naivt (=mindre chance for investering) at tro at dit produkt ikke har konkurrenter. 3. Venture Capital folkene vil overtage og bestemme over min virksomhed på daglig basisSvar: Du/Teamet skal drive virksomheden og vi investerer kun hvis vi ved at I kan selv 100% kan klare opgaven. Vores rolle aftaler vi afhængig af hvor vi kan gøre den største forskel. Typisk holder vi lige efter investeringen møde hver uge, også finder vi et niveau derefter. 4. Jeg risikerer at man ”stjæler” min ideSvar: I Capital+ ser vi ca. en ny sag om dagen! Når man arbejder med Venture Capital er man bundet af et hav af klausuler så vi hverken vil eller er kan stjæle din ide. Min vurdering er at du roligt kan dele dine meget hemmelige ideer med VC branchen. I Capital+ skriver vi ikke på NDAs før investering! 5. Det er bedst at lade det være op til forhandling med investor hvad den endelige strategi skal væreSvar: hvis du ikke ved hvad du vil, hvordan og hvorfor du skal bruge penge – så er der et stykke vej til at du kan regne med at få Venture Capital investeringer. 6. Stifter skal være CEOSvar: Ikke hvis stifter fx er bedre til teknik/produktudvikling. I vores optik skal man udføre der arbejde man er bedst til. I takt med at virksomheden vokser kan opgaver der er placeret på en person (fx stifter) deles mellem flere. I den sammenhæng er det ofte en god ide at starte en dialog om hvorvidt stifter er den bedste CEO. 7. Det kan ikke betale sig at få patenter – det er for dyrtSvar: Patenter øger din chance for venture capital investeringer markant! Vidste du at man godt kan få patent på software i USA? Tal med en advokat der ved noget om området. (Vi kender et par gode navne i Capital+) 8. Venture kapital er et lån som skal betales tilbage 1 til 1 og så har man sin virksomhed tilbageSvar: Vi køber en del at af dit firma, og generelt har vi ret til selv at bestemme hvornår vi vil sælger vores ejerandel. Du kan altså ikke købe os ud krone for krone hvis vi ikke vil sælge til dig. 9. Jeg bliver i mit lønnede job indtil jeg er sikker på at det gårSvar: så skal du ikke regne med venture capital fra Capital+. Vi finansierer ikke ”nye jobs & tryghed i ansættelsen” – vi investerer i iværksættere der tør satse samme med os. 10. Jo mindre et beløb jeg søger des nemmere er det at få finansieringSvar: Vær ambitiøs men realistisk og tænk over hvordan du kan nedbryde planen i bidder. Vi mener det er en god ide at udarbejde en investeringsplan der er prioriteret og faseopdelt.Bemærk listen er et udtryk for min holdning alene. Der er måske andre Venture Capital investeringsansvarlige der tænker på andre måder. |
Hej Jakob
Super godt indlæg, tak for det.
Hvad siger du til at få en blog på Amino, hvor du løbende kan delagtiggøre os i nogle af jeres tanker?
Dbh Martin