Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Server spørgsmål om trafik

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 27. Oct 13
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 22:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er ret grøn på området omkring hosting, servers mm og jeg har et spørgsmål der går mig lidt på.

hvis du har en hjemmeside der modtager så mange besøg at din side går ned, hvilket resource er det så (for det meste) der er blevet opbrugt.

Er det fordi du ikke har power nok (ram, cpu)

Eller er det din båndbredte, internet hastigehd eller lign. 

I tilfældet af det er power man løber tør for, så er svaret simpelt nok. Køb mere power...

Men mit store spørgsmål er. Hvis det ikke er mangel på power, men mange på "internet" hvordan for man så mere end hvad man har ?

Tænker på hvis man har en server stående derhjemme til at hoste hvad man nu ønsker. 

Jeg er ikke med, fordi jeg kan vel ikke bare ringe til TDC eller lign og sige jeg skal have mere båndbredte eller mere internet for at kunne klare trafikken til og fra min computer.

Nogen der kan give mig en forklaring for dummies på hvordan det virker, og hvad jeg skal være i stand til at opgraferer hvis min private server modtager urealistisk meget trafik ?

på forhånd tak

Tilmeldt 27. Oct 13
Skrevet kl. 09:54

Slet ingen ?

Lige nu stiller jeg mig selv en masse spørgsmål omkring båndbredte, men er båndbredte UDELUKKENDE hvad der leveres af din internet udbyder, eller har din server indlfydelse på det også. Jeg er stadig helt lost, og er det virkelig det eneste der spiller en rolle ?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:17

Båndbredden er hvad din udbyder leverer. 

Der kan være mange årsager til en hjemmeside går ned. Det kan være alt fra konfiguration af for lidt server-ressourcer til manglende hardware-ressourcer og båndbredde.

--

Generelt er det en dårlig idé at hoste webservere hjemme, da hverken sikkerhed eller nødvendige ressourcer er tilstede. Omkostningerne vil som regel overstige lejeprisen for en server hos f.eks. http://www.hetzner.de/hosting/produktmatrix/rootserver-produktmatrix-ex 

Tilmeldt 27. Oct 13
Skrevet kl. 10:29

Jeg skal have hosted flere terabyte, og er derfor kommet frem til at det indtil jeg tjener penge vil være langt billigere at købe end server, end at få det hosted på amazon cloud eller lign.

Jeg ved at power som ram og cpu kan være et problem, men forstår hvordan jeg kan skabe mere power ved at sætte servers op i en cluster. Det jeg ikke forstår er det med båndbredte. Der er jo et max på hvor meget man kan købe. Hvor jeg bor er 100mb det hurtigste. Men jeg tvivler på at en sådan forbindelse er nok til at køre et site som facebook eller lign.

Så mit spørgsmål er. Hvis power ikke er noget problem, og jeg har den største båndbredte mulig. HVad skal jeg så holde øje med når trafikken vokser ?

Fra Brande
Tilmeldt 30. Nov 11
Indlæg ialt: 2544
Fra  Miraca Skrevet kl. 10:46

Hvis du skal have hostet flere terabyte må der næsten sikkert være videoer iblandt.

Disse videoer skal du jo nok have dine 'kunder' til at afspille...

ALT under 100 mbit upload er en dødssejler, og spørgsmålet er enddog om det er nok. 

Det er rigtigt, at ram og HDD kan du 'bare' købe dig til. Men der skal jo en del til... Har jeg ret i den med videoer, sakl din server jo også kunne preloade indtil flere videoer på en gang... Er du HELT sikker på det er billigst at hoste selv. det lyder til at det hurtigt bliver et dyrt setup, hvis du altså vil have en rimelig oppetid.

Fra Greve
Tilmeldt 21. Sep 09
Indlæg ialt: 554
Fra  dymagic Skrevet kl. 10:57

samuelsen:
HVad skal jeg så holde øje med når trafikken vokser ?

Vær opmærksom på, om din internetudbyder har en "fair use"-grænse for trafik og øvrige betingelser, der forhindrer dig i at hoste egen server.

Hvis du har behov for at hoste flere terabyte, så må du også have brug for noget trafik - og mon ikke de fleste privat-udbydere har skruet deres betingelser sammen, så de undgår dette...

Fra København
Tilmeldt 1. Jun 06
Indlæg ialt: 6114
Fra  Mikjaer Consulting ApS Skrevet kl. 17:07
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Umiddelbart virker det ikke til at du har de kompetencer der skal til for at drive en server med "flere terabyte" data ... bare det at du kan foreslå at stille sådan et miljø hjemme i stuen er bestemt foruroligende.

Umiddelbart (med lidt gætværk) vil jeg vurdere at du:

• Skal have fat i 5-10 servere
  • Dine servere skal køles
  • Du skal have nødstrøm
  • Du skal have fremført 2 uafhængige fiber-kabler med hver en kapacitet på min 1000mbit/s
  • Du skal have bygget redundans og fejlhåndtering i din applikation så du kan foretage hardware maintenance
  • Du skal have overvågning af de fysiske lokaler og systemerne.
  • Du skal have en opgraderingsplan af både det fysiske miljø, forbindelser og maskiner.
  • Du skal have døgnvagt der skal være klar til at skride ind når noget går i stykker.
Nu har du ikke rigtig fortalt hvad du vil lave ... men jeg er ret overbevist om at drift af hostingcenter ikke er din kernekompetence. Det er på ingen måde billigere at hoste selv. Det rigtige at gøre i den her situation ville være at du samler din egen server, og får den stillet ud til en internet udbyder og bliver koblet på deres netværk. Det kaldes co-location. Så sørger ISP'en for at netværk, strøm, køling og overvågning kører ... og du kan koncentrere dig om at få success med dit projekt.
Tilmeldt 27. Oct 13
Skrevet kl. 17:59

Hej mikkel tak for et rigtig godt indlæg. Der er dog et par ting i det du skriver.

1. Du giver ikke rigtig et svar på mit spørsmål selv om du giver en masse god feedback og giver svar på andre gode ting jeg har tænkt over og kan bruge.

2. Du har ret i jeg på ingen måde overhoved er kompetent til at drive en server, men jeg er klar over det og kan ikke se hvorfor det på nogen måde skulle være fouroligende. Det er jo ikke kemiske våben eller lign. Det ændrer dog ikke på det faktum at jeg er nød til at skabe mig noget viden om hvor mit fokus skal være. Jeg vil ikke stole blindt på andre i forbindelse med en større investering, og må derfor lære lidt.

Hvad du beskriver her

Mikkel Mikjær Christensen:

• Skal have fat i 5-10 servere
  • Dine servere skal køles
  • Du skal have nødstrøm
  • Du skal have fremført 2 uafhængige fiber-kabler med hver en kapacitet på min 1000mbit/s
  • Du skal have bygget redundans og fejlhåndtering i din applikation så du kan foretage hardware maintenance
  • Du skal have overvågning af de fysiske lokaler og systemerne.
  • Du skal have en opgraderingsplan af både det fysiske miljø, forbindelser og maskiner.
  • Du skal have døgnvagt der skal være klar til at skride ind når noget går i stykker.
Er faktisk nogenlunde hvad jeg havde forstillet mig og planlagt. Måske enda større.
Du skriver at det på ingen måde er billigere at hoste selv, men det passer bare ikke. Det som jeg skal hoste ville koste 20-30.000 om måneden med amazon cloud på grund af de mange terabyte, og hvis jeg som udgangspunkt skal være online i 1 år, så tror jeg nu godt jeg kan lave et pro setup for mindre end 400k hvilket stadig er langt under mit budget da dette er en langtidsinvestering som jeg hellere placerer i hardware end i andre folks lomme.
Det jeg mangler er dog nogen klar viden om hvad meget trafik trækker på !!!
Er det udelukkende båndbredte ?
cpu og ram er ikke i mine bekymringer da jeg ved hvordan man skaber mere af den slags. Jeg har dog ikke viden til at forstå hvilke elementer der spiller ind i forbindelse med meget trafik. bemærk også at mit problem ikke er diskplads til hosting, eller up og download af store mængder data. Hver bruger vil nemlig ikke hente specielt meget data per besøg (under en mb data)
Det som er min bekymring er at jeg laver hele dette setup, og at min service bliver så populær at det pludselig kommer 3-5 millioner unikke besøg om måneden.
hvis jeg vokser på den måde hvad skal jeg så være klar til at opgraderer ud over cpu og ram, og måske en ekstra internet forbindelse ?
Er det alt eller er der mere ?
Skal der bruges en special stor port i serveren eller lign for at alt trafik kan komme igennem og den slags.
Jeg er blank og sætter stor pris på yderligere indsigt i hvordan let men meget trafik skal håndteres.
Fra København
Tilmeldt 1. Jun 06
Indlæg ialt: 6114
Fra  Mikjaer Consulting ApS Skrevet kl. 00:52
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

samuelsen:
Du skriver at det på ingen måde er billigere at hoste selv, men det passer bare ikke. Det som jeg skal hoste ville koste 20-30.000 om måneden med amazon cloud

Amazon Cloud er bestemt heller ikke det billigste sted du kan vælge at hoste ting ... særligt ikke ting der kræver meget diskplads.

samuelsen:
Du giver ikke rigtig et svar på mit spørsmål

Det er fordi du ikke har forklaret nok om dit projekt til at man kan give dig reel rådgivning.

samuelsen:
Det jeg mangler er dog nogen klar viden om hvad meget trafik trækker på

Det kommer an på hvor trafikken bliver genereret, er det filer der modtaget? Filer der sendes? ditto der streames? Er latency vigtig? Er det database queries der flyver frem og tilbage?

samuelsen:
Er det udelukkende båndbredte ?

Båndbreden ér afgørende, og hvis du virkelig skal bruge så meget trafik som du giver udtryk for her - så kan du ikke nøjes med én linie fra én udbyder ... så skal du til at lave trafikaftaler med de forskellige internet udbydere selv.

samuelsen:
Det som er min bekymring er at jeg laver hele dette setup, og at min service bliver så populær at det pludselig kommer 3-5 millioner unikke besøg om måneden.

Det er dérfor man skal have ekspertise på plads ifht. hvordan man skalerer sådan en løsning - og det handler både om software og hardware.

samuelsen:
være klar til at opgraderer ud over cpu og ram, og måske en ekstra internet forbindelse ?

Umiddelbart kan du betragte flg. parametre:

• Antal servere
  • Antal og størrelse af internetforbindelser
  • Transit og peering aftaler (trafikaftaler med andre internet udbydere)
  • Hardware specifikationer i serverne
  • Software opsætningen på serverne
  • Intrastrukturen i dit center (switche, routere og firewalls)
  • Evt. Loadbalancering / proxy o.a. infrastruktur mæssige tricks
Og det er så antaget at din software og dit miljø er opbygget rigtigt fra starten af.
samuelsen:
Skal der bruges en special stor port i serveren
Du kan umiddelbart få 10GBit/s netkort idag og du kan også finde en server der rent teoretisk set ville kunne klare 4-5 af dem ... men så skal det også være tale om ren trafik ind/ud, dvs. ikke noget med at hente fra diske.
Realistisk set skal du regne med 1-2GBit/s pr. server ved almindeligt webarbejde, og muligvis 10-20GBit/s til en proxy/loadbalancer el. lign.
samuelsen:
hvordan let men meget trafik skal håndteres
Der er ikke nogen "let" måde at håndtere meget trafik på ... det er derfor det er dyrt :-)
Jeg vil foreslå dig at konkretisere dit projekt lidt mere, det giver os mulighed for at give dig mere brugbare svar. 
Side 1 ud af 1 (9 indlæg)