Jeg har muligvis været for mangelfuld i detaljerne indledende, men efter at have deltaget i Væksthus Hovedstadsregionen startup-café (og startup-møde) kan jeg orientere om, at hverken tilstedeværende bank, revisor, advokat eller SKATs repræsentanter så noget som helst problem i at starte som IT-konsulent enkeltmandsvirksomhed. Men tak for jeres indlæg, som foranledigede, at jeg satte mig endnu mere ind i alle aspekter omkring start af virksomhed, bogføring, skatteregler, budget etc. og derfor kunne møde op til café/møde meget velforberedt. Hvis det bliver til noget, håber jeg på et tidspunkt at poste et blog indlæg omkring alle de overvejelser, man bør gøre sig, når man overvejer at skifte et vellønnet fastansat IT udvikler/arkitekt job ud med et job som selvstændig inden for samme område. mvh Brian |
Skufle -det er jo ikke for at drille jeg skriver at hvis du starter hos dem du tidligere arbejde hos og kun har dem som kunde (eller ganske få andre her og der) så er det sandsynligt du ikke vil kunne få skattefradrag som selvstændig. Der er INTET i vejen for at ha IT konsúlent som selvstændig . intet - men man skal være egentlig selvstændig og det tyder meget på spørgsmålstegn ved hvis man bare starter med at fakturere sin egen tidligere abejdsplads som hoved eller eneste kunde. Du må godt skrive og høre skat i bindende svar, men du får ikke besked om at det er der intet i vejen for.skufle:Jeg har muligvis været for mangelfuld i detaljerne indledende, men efter at have deltaget i Væksthus Hovedstadsregionen startup-café (og startup-møde) kan jeg orientere om, at hverken tilstedeværende bank, revisor, advokat eller SKATs repræsentanter så noget som helst problem i at starte som IT-konsulent enkeltmandsvirksomhed
Se til at reklamere, få flere kunder, se til at opfylde de forskellige krav til selvstændig virksomhed du har kunnet læse i de links du har fået, så kan du sagtens være enkeltmandsvirksomhed, men opfylder du dem ikke, kan din "abejdsgiver" hænge på din skat, og dine fradrag kan ændres til lønmodtagers - bare du ved det, er den jo ikke længere
vh