Jeg har fået tilbudt et freelance IT-konsulent job enten pr. 1. december eller 1. januar i stedet for min nuværende fastansættelse.
Men hvis jeg starter firmaet inden årsskiftet og måske også indkøber computer og telefon, bør jeg vel have en revisor ind over regnskabet (regner med at starte en enkeltmandsvirksomhed), og det er måske lige i overkanten at skulle smide 10K efter en revisor for en måneds arbejde i december? Kunden vil gerne have jeg starter så hurtigt som muligt selvfølgelig. Hvad synes I?
Forudsat jeg starter virksomheden i år, kan jeg så købe en computer til 16K ex. moms, afskrive 25% (4000 kr.) i år og så 12000 næste år, når det så er under grænsen for straksafskrivning?
Men hvis jeg starter firmaet inden årsskiftet og måske også indkøber computer og telefon, bør jeg vel have en revisor ind over regnskabet (regner med at starte en enkeltmandsvirksomhed), og det er måske lige i overkanten at skulle smide 10K efter en revisor for en måneds arbejde i december? Kunden vil gerne have jeg starter så hurtigt som muligt selvfølgelig. Hvad synes I?
Det kommer jo an på hvad du selv kan i forhold til bogføring og opgørelse af overskud. Der er ingen krav til revision i en enkeltmandsvirksomhed, og under alle omstændigheder skal det ikke i dette tilfælde koste i nærheden af 10 K !
Men du skal være opmærksom på, at hvis dit freelance job kun knytter sig til een kunde, vil det blive betragtet som et ansættelsesforhold.
skufle:
Forudsat jeg starter virksomheden i år, kan jeg så købe en computer til 16K ex. moms, afskrive 25% (4000 kr.) i år og så 12000 næste år, når det så er under grænsen for straksafskrivning?
Det mener jeg ikke du kan, hvis beløbet i første omgang er over straksafskrivningen, mener jeg at der skal afskrives løbende, men her håber jeg der kommer en ekspert ind over, som kan svare præcist på det.
Men du skal være opmærksom på, at hvis dit freelance job kun knytter sig til een kunde, vil det blive betragtet som et ansættelsesforhold.
?
Jeg starter eget firma og siger mit job op, har intet med min nuværende arbejdsgiver at gøre, og har i første omgang fået tilbudt en kontrakt af kortere varighed i det offentlige. Det kan vel næppe været et ansættelsesforhold? Jeg har ikke set kontrakten endnu, men hvis den tillader det, så vil jeg tro, at min tidligere arbejdsgiver også vil være interesseret i at købe nogle ydelser hos mig.
Det med om man er ansat, freelancer, honorar eller selvstændig har ikke hverken med kontrakten at gøre eller nødvendigvis med at man arbejder for flere samtidigt, det kan man sagtens gøre som almindelig ansat. Det er det faktiske som afgør det - Læs gerne om SELVSTÆNDIG ELLER ANSAT
Der masser af arbejdsgivere der søger at friskrive sig for ansvar for skat og opsigelser og masser af folk der smaddergerne vil ha computer og telefon med mindre moms . så det er ikke sådan at man bare kan beslutte - NU er jeg selvstændig. og der er et ekstra skattte fokus på det næste på som jeg har læst det
Du kan sagtens være selvstændig - det tager jeg slet ikke stilling til, men læs linket og de underlinks der er til skat med gode eksempler
vh
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Tro det eller lad være, men sådan er den skattemæssige verden skruet sammen. Hvis du har en enkelt kunde alene, er der en vis sandsynlighed for det er sådan du bliver set. Dit bedste bud er derfor at skaffe nogle flere, så du kan få fyldt din tid ud.
Det kunne nok være en god ide, at kigge lidt på uge47 aktiviteterne, deltage i nogle arrangementer og få lidt input til hvad der er op og ned her.
Grundlæggende set er det begrænset hvor stor aktivitet du når at få på bare december måned alene. Da du lyder lidt usikker på det hele kunne det måske være en god investering og få em revisor til at hjælpe dig med årsafslutningen her og få sat dig ind i tingene.
De fleste IT freelancere jeg kender (indenfor mit område, som er IT arkitekt/udvikler) har kun een kunde ad gangen. Hvis jeg skal til at lave fikumdik for at undgå at blive beskattet som fastansat i en kontrakt med et halvt års varighed (foreløbig), så er det nok ikke interessant.
Jeg er egentlig slet ikke interesseret i jobbet for hyren, men for opgaven. Men skal jeg æde et stort tab på sigt udover risikoen ved at gå fra fastansat (i et firma) til selvstændig (i et helt andet firma), så bliver det svært at retfærdiggøre.
det kan være lidt svært at forstå det lyder så sort. Der var da mange der havde fast job som sælger eller lærer. som ville finde det værd at opgive opsigelsesvarsel og i stedet kunne trække en masse fra, moms . computer uden ligningsmæssige fradrag osv. Den går ikke. der er faste regler (så faste de man blive) for hvornår man er selvstændig og hvornår man skulle være ansat'
Det vigtigste er vel kildeskatteloven, hvor tanken jo er, at arbejdsgiver har pligt til at tilbageholde skat og indbetale, Hvis "alle" bliver selvstændige, så vil skat jo ha et besvær med en masse der ikke har råd til skatten .- så jeg synes ikke det lyder sort
Du skal vel netop, hvis du faktisk er ansat- ikke tage risiko, men ha helt alm. løn med a-skat og er det din "arbejdsgiver der "tvinger dig" til at være selvstændig" for at spare omkostninger for sig - så er han vel problemet¨
vh (No pun taken :))
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
det kan være lidt svært at forstå det lyder så sort. Der var da mange der havde fast job som sælger eller lærer. som ville finde det værd at opgive opsigelsesvarsel og i stedet kunne trække en masse fra, moms . computer uden ligningsmæssige fradrag osv. Den går ikke. der er faste regler (så faste de man blive) for hvornår man er selvstændig og hvornår man skulle være ansat'
Nu er opsigelsesvarslen ikke eneste forskel hvis man arbejder på en konsulent kontrakt. Man er jo væsentlig dårligere stillet end en funktionær hvorfor det ikke får karakter af en almindeligt funktionær ansættelse (krav ifølge loven). F.eks er kontrakten tidsbegrænset, man skal selv afholde forskellige udgifter som ellers kunne være dækket ved en fast ansættelse, du har selv risikoen hvis du bliver syg, du skal selv afholde feriepenge, betale til pension og forsikring mm. mm..
Det at man er væsentlig dårligere / anderledes stillet gør ifølge loven at det ikke betragtes som en alm. fast ansættelse.
Hej Martin,
Det er helt korrekt at funktionær og arbejdslovgivningen siger disse ting og indikationer. Hele problematikken om lønmodtager kontra selvstændig er derimod vendt på hovedet i skattelovgivningen, som jeg kun kan anbefale dig at læse nærmere på. Overordnet set er der intet som er definitivt i forhold den ene kontra den anden vurdering (skattemæssigt). Det er en vurdering som tages ud fra det enkelte tilfælde med henblik på især risiko elementet og branche normer.
Læs i øvrigt nærmere: http://www.tax.dk/jv/cc/C_C_1_2.htm
Man er jo væsentlig dårligere stillet end en funktionær hvorfor det ikke får karakter af en almindeligt funktionær ansættelse (krav ifølge loven). F.eks er kontrakten tidsbegrænset, man skal selv afholde forskellige udgifter som ellers kunne være dækket ved en fast ansættelse, du har selv risikoen hvis du bliver syg, du skal selv afholde feriepenge, betale til pension og forsikring mm. mm..
Det at man er væsentlig dårligere / anderledes stillet gør ifølge loven at det ikke betragtes som en alm. fast ansættelse.
nej det siger loven ikke. Trådstarter har jo fået links tidligere, og du må jo gøre helt som du vil. Det er ikke sådan, at bare fordi man selv står for sygdom og ikke har opsigelse og feriepenge osv - så er man selvstændig. Der er en række klare krav yderligere - du kunne mindst lige så godt være freelancer / honorarmodtager med ham der betaler tilhørende pligt til indberetning som b.indkomst.
Trådstarter - eller ham du beskriver - har vel bla.a ikke nogen selvstændig risiko i virksomheden - kan ikke direkte tabe penge og der kan være en del andre punkter. De bagdele du nævner vil ofte være kompenseret ved højere honorar helt enkelt. Honrorarmodtager er du typisk når du ikke er ansat men heller ikke har nogen egentlig risiko for at direkte at tabe penge på arbejdet
Det KAN være sådan så man er selvstændig som beskrevet, synes bare at trådstarrters egen tekst
CITAT Jeg har fået tilbudt et freelance IT-konsulent job enten pr. 1. december eller 1. januar i stedet for min nuværende fastansættelse.CITAT SLUT
gør at du skal være opmærksom på at det lugter langt væk af lønmodtager job eller som minimum honorar der skal indberettes - så må resten være op til skat - og om de opdager noget de synes er forkert eller ikke.
Det er desværre ret typisk at arbejdsgivere vil fri af opsigelsesvarsel osv og ikke giver andre muligheder OG at nogen mener at så får de en masse moms og fradragsfordele - men det er IKKE kontrakten der afgør, det er det virkelige forhold som skat kan afgøre
VH