Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Håndtering af faktura med delvis enighed

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 24. Oct 13
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 10:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære Aminoer

Jeg har sendt en faktura til en kunde med afregning for to ydelser. Den ene vedkender kunden aftalen omkring, mens kunden ikke vil vedkende sig den mundtlige aftale som den anden er leveret efter og derfor vil have hele fakturaen tilbagekrediteret. 

Da jeg ikke er interesseret i implicit at have eftergivet det skyldige beløb, virker det forkert at tilbagekreditere hele fakturaen og sende en ny på det vi er enige om. Jeg har ikke modtaget betaling for det beløb vi er enige om, selv efter en venlig påmindelse.

Hvad er det rigtige at gøre - både regnskabsmæssigt og ift ikke at implicit at give kunden ret i sin benægtelse af aftalen omkring den sidte del af aftalen?

Fakturabeløbet er for småt til retslige tiltag.

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 10:43

Tja, den er lidt tricky.

HVIS kunden havde ret, så skulle du sende en kreditnota på den allerede fremsendte faktura og så sende en ny vedr. den opgave, I er enige om.

Men så kan jeg godt se, at du stadig mener, at du har penge til gode for den anden opgave. Den burde du så også sende en separat faktura for. Men det kræver jo, at du er indstillet på at tage slaget om det beløb. Også med retslige tiltag om nødvendigt.

Set i bagklogskabens klare lys havde du været bedre stillet ved at sende ham to fakturaer med hver sin opgave. Så kunne han ikke sno sig uden om den ene og I kunne have diskuteret videre på den anden.

Jeg vil mene, at det kommer lidt an på dit forhold til kunden. Hvis du egentlig mener at han er en fin fyr, men at I bare har misforstået hinanden, så kan der måske være gode grunde til at droppe den uklare sag. Men hvis du føler, at han bare vil have dig til at arbejde gratis, burde du gå rettens vej. Du siger, det ikke kan betale sig, men nogle gange kan advokat/inkassofirma godt få pengene hjem, uden at det behøver at koste dig noget.

Så, hvad er din mavefornemmelse omkring kunden?

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  Lysfelt ApS Skrevet kl. 10:57

Thomas*:

Hvad er det rigtige at gøre - både regnskabsmæssigt og ift ikke at implicit at give kunden ret i sin benægtelse af aftalen omkring den sidte del af aftalen?

Send en kreditnota på den ydelse, som kunden ikke kan vedkende sig, og bed kunden om at betale differencen imellem de to bilag.

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)