Jeg har lige nu et firma hvor jeg laver negle og sælger div negleprodukter - ikke så stort men jeg vil øge omsætningen de næste år, for nu har jeg tiden. Jeg skal samtidig igang med en massøruddannelse og vil blive momsfritaget på denne del.. Kan man godt have begge ting i samme firma? Jeg skal sætte mig meget mere ind i det, men lige nu er jeg bare i startfasen - er jo ikke engang begyndt på massør uddannelsen endnu.
De ting jeg køber til massagen - feks olier, briks ol. kan jeg vel ikke trække moms af? Men det kan jeg af mine negleting - deler jeg det så bare selv op og holder styr på det? Håber nogen forstår - hovedspørgsmålet er blot om man godt kan have en blandet virksomhed.
Derudover skal jeg høre om nogen kan forklare mig lidt om lønsumsafgift? Og er der en grænse for det, ligesom med momsen???
Moms mæssigt skal du forholde dig således at udgifter som kan henledes direkte til hhv. Hvervet med eller uden moms skal behandles tilsvarende. For øvrige omkostninger skal du løbende opgøre en split-moms sats svarende til den andel af din omsætning som er momspligtig kontra momsfri i perioden. Fx hvis du i 1. Kvt. Har momsfrit salg for 25.000 og momspligtig salg for 75.000, så har du fradrag for 75% af momsen på de udgifter, der ikke direkte kan henledes til den ene eller anden type omsætning.
Jeg skal samtidig igang med en massøruddannelse og vil blive momsfritaget på denne del.
Du skal følgelig være opmærksom på, at der ikke er skattemæssigt fradrag for denne uddannelse...
Det bevirker, at ydelser indenfor massage vil være momspligtige indtil det tidspunkt, hvor du opfylder SKAT's krav til uddannelse for alternative behandlere, se nedenfor
Af Told- og Skattestyrelsens meddelelse offentliggjort i TfS 1999.736 fremgår:
Alternative behandlere er fritaget for at betale moms af deres behandlinger, når følgende mindstekrav til uddannelsen er opfyldt:
Anatomi/fysiologi
200 lektioner
Sygdomsbekæmpelse/farmakologi
100 lektioner
Den primære alternative behandlingsform
250 lektioner
Psykologi
50 lektioner
Klinik- vejledning/behandling
10 lektioner
Intro. til andre alternative behandlinger
50 lektioner
En lektion skal være af minimum 45 minutters varighed.