Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvor bogfører man et tab på varelager ?

Side 2 ud af 2 (17 indlæg)
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46616
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:21
Hvor mange stjerner giver du? :

tak martin - Lars Gosvig har man jo respekt for - Jeg ville ha troet det gik med at sige - jamen de 80 t var skam med moms og moms derfor 16 t men jeg forstår godt tanken med at somdet er faktureret så er det stadgit 80 t til skat - Tak for uddybning

Jeg er som du har set - helt enig i at man aldrig må gå på at sælge noget som helst uden moms som momsregistreret - bare fordi man sælger til en ikke momsregistreret - Den bør stå lysende klart for alle - og jeg er enig i, at trådstarter bør ændre det med en kredit nota og en ny korrekt faktura, også selv om det vel kan forudses, at det kan betyde en prisnedsættelse til den private som næppe har lyst til højere netto pris. Det er en omkostning som er lav i forhold til at blive straffet for salg uden moms

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 00:57

Jeg har købt et varelager over en lang  periode 2 ½  år som er på 100.000 nu excl. momsen ( fremgår af varelageret i mit regnskab og har nu været nød til at sælge det for kr. 18250,- incl moms til en privatperson ( eller 14600 excl. moms). Det er gjort helt efter bogen mener jeg.

Men mit problem er lige nu hvordan skal det bogføres. Skal jeg kreditere mit lager med de 100.000 men hvor skal de debiteres, jeg har jo ikke fået 100.000 hjem men kun18250,- jeg er ikke stoppet med min virksomhed, var bare varer der trængte til udskiftning grundet alder.

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 01:08

Jeg har ikke faktureret uden moms hverken ved køb eller ved salg, fik mig måske bare udtalt mig forkert. Jeg har over en lang periode købt og bogført for 100.000 når momsen er fratrukket og har nu solgt det for 18.250 incl. moms ( 14600,- ex. moms) mit problem er så bare hvordan skal det bogføres, skal jeg bogføre de 100.000 kontoen for varelager i kredisiden ? men hvor skal de så debiteres. Jeg har jo kun fået 18.250,- i kassen.

Jeg bruger sumasumarum til mit regnskab.

de 18250,- er jo ikke et problem da det er en ganske almindeligt salg.

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 01:14

Jeg har fulgt alle regler, har lavet en faktura incl moms på kr 18250,- og bogført den som ganske almindeligt salg. Mit problem er lige hvor og hvordan man bogfører de 100.000,- der nu står på varelager kontoen men jo ikke findes i virksomheden mere. Jeg bruger sumasumarum regnskabsprogrammet. Kan ikke lige overskue hvordan jeg bogfører, så jeg får underskudet dækket ind i regnskabet. Der er jo et underskud nu på 81.750 kr.

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  Lysfelt ApS Skrevet kl. 01:20
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hvilken udsalgspris havde dit varelager? Hvis det er tøj så gætter jeg på omkring det dobbelte af indkøbsprisen, dvs omkring 250.000 kr inklusiv moms.

Hvad er det som retfærdiggør et prisfald på næsten 95%? Jeg synes det lyder som en helt vild prisnedsættelse.

Hvem har du solgt varerne til? Er det sket i fri handel til en uvildig person du ikke kender på forhånd?

I fald at prisfaldet kan begrundes sagligt,så skal du kreditere varelageret og debitere vareforbrug, så du får fradrag for tabet.

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:41

Det er tøj og varelagerets pris var 100.000 solgt til en jeg ikke kender for 18250 det var det højeste bud jeg kunne få, har prøvet flere forskellige, også opkøbere af varepartie men de var endnu længere nede i pris desværre. 

Hvis jeg bogfører under vareforbrug med 100.000 er det så kontoen for varesalg du mener ? eller skal jeg oprette en særskilt konto til afsættelse / salg af varelager ?

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  Lysfelt ApS Skrevet kl. 11:15

Hej Connie,

Du må have en konto kaldet vareforbrug i dit regnskab. Det er den samme, som når du sælger andre varer.

Hvis varelageret har en normal udsalgspris på 100.000 kr. inkl. moms, så er varelageret jo ikke indkøbt til 100.000 kr. ekskl. moms.

Du kan helt vente med at gøre noget, og så vælge at vente til næste gang du skal gøre status (senest ved regnskabsårets udgang). Når varelageret er optalt, så regulerer du varelagerets værdi til det du optæller varelageret til.

Differencen på den registrerede værdi og den optalte værdi = dit vareforbrug. Dette er en simpel metode til at opgøre dit vareforbrug én gang årligt.

+ Varelager primo
+ årets varekøb
- Varelager ultimo 
= Vareforbrug 

Side 2 ud af 2 (17 indlæg)