Hej Jeg har en honorarvirksomhed hvor jeg underviser på forskellige kurser (jeg er ikke selv udbyder af kurserne, og jeg har heller ingen økonomisk risiko). Jeg er lige startet i år, og kommer derfor ikke over 50.000 i indkomst - derfor har jeg ikke opkrævet moms af ydelserne. Næste år ryger jeg stensikkert over 50.000, men hvor vidt jeg er momspligtig eller ej er ikke helt afgjort endnu - umiddelbart er jeg momspligtig )http://www.bdo.dk/nyheder/Pages/Køb-af-undervisningsydelser-hos-underleverandører-er-nu-momspligtig.aspx). Jeg har en fast aftale ang. pris med de virksomhedder jeg underviser for. Hvad betyder det, både for mig selv, men også for dem jeg fakturerer hvis jeg er momspligtig? Fx får jeg 12.500 kr for et kursus. Hvis jeg er momspligtig næste år skal jeg jo så enten: sende en regning på 12.500 + moms eller 10.000 + moms (12500 i alt, som før jeg var momspligtig). I det ene tilfælde vil min indtægt være den samme som før, men i det andet tilfælde vil jeg jo få mindre til mig selv. I situationern 12.500 + moms er det så en "ulempe" for dem jeg fakturerer - altså bliver det dyrere for dem i forhold til før hvor det var momsfri? Jeg spørger fordi jeg jo gerne skal lave en ny aftale med dem næste år - og her skal jeg jo så også diskutere pris. Vh Peter |
Du skal selvfølgelig sende en regning 12500 + moms =15625, man går jo ikke ned i indtægt fordi man bliver momsregistreret