Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjælp til kapitalpension

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 10. Jan 06
Indlæg ialt: 50
Skrevet kl. 15:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er 23 og studerende på SU og med et deltidsjob. Alligevel har jeg gået og overvejet at få lavet mig en kapitalpension. Jeg ved jeg har lidt penge hos danica, fra et tidligere job hos Bilka. Men jeg overvejer at oprette en kapitalpension i en bank.

Mit spørgsmål er så om det vil være det bedste for mig, eller skal jeg få den oprettet et andet eller vente til jeg får et fuldtidsjob?

Jeg har en lokal bank, som hedder Max Bank, hvor jeg havde overvejet at få den lavet. Eller måske i Skandiabank, da de så vidt jeg kan se har en højere rente.

Vil sætte pris på alle de råd jeg kan få, da jeg ikke ved så meget om dette område.

Fra København
Tilmeldt 9. Jul 07
Indlæg ialt: 210
Skrevet kl. 16:15

Synes absolut der er fin mening med at oprette en kapitalpension i din situation. Vil umiddelbart foreslå, at du laver den sammen med en invalidepension. Derved opnår du en forsikring der sikrer dig en løbende udbetaling ved invaliditet. - den kunne jo være meget rar at have som supplering til statens ydelse.

Grunden til du skal oprette en kapitalpension frem for en ratepension er, at du (alt andet lige) ikke tjener så mange penge, at du svarer topskat af din indkomst. Kapitalpensionen kan fradrages i bund- og mellemskatten, imens ratepensionen også kan fradrages i topskatten (der er dog nogle begrænsninger herfor - ligesom der er nogle begrænsninger for fradrag af kapitalpension.

Du bør naturligvis tænke lidt over dine hensigter med at indskyde pengene på en kapitalpension nu. Du kan først få dem udbetalt (uden 60% skat) når du fylder 62. Du bør derfor nøje overveje om ikke du kommer til at stå og bruge nogle af pengene indenfor nærmere fremtid. Der er ingen tvivl om at det er fornuftigt at begynde opsparing til pensionen, men hvis det betyder at du skal ud at låne til indskud i lejlighed etc. så er der ikke den store ide i det.

Du har p.t. (alt andet lige - jeg er nødt til at tilføje det :) ) en lav beskatning af din indkomst. Det betyder, at du lige så godt kan investere pengene som frie midler. - afkastet heraf vil stadig være lavt beskattet, og du kan opnå den samme forrentning af pengene.
Som investeringsforslag kunne nævnes investeringsforeninger, aktier (som p.t. begynder at være relativ billige) eller blot indsætning på en højrentekonto (her er Northern Rock konkurrencedygtig med 5%).

Hvis du sparer pengene op som frie midler har du dem stående til en nødsituation - eller den dag hvor din indkomst er højere og din skattebesparelse ved indsætning på en pensionsordning er større.

Mvh. Karsten

Tilmeldt 11. Jun 06
Indlæg ialt: 995
Skrevet kl. 17:03

Enig, hvorfor ikke bare spare op almindeligt, og så har du pengene hvis du skal bruge dem, som studerende har man jo sjældent høj indkomst, og hvis du starter pension når du er færdig og kommer i job, kommer du vidst ikke til at mangle noget som pensionist. Der er jo ikke det helt store sparet ved pension pt. da du kun får fradrag i bundskat (med mindr edu har så vellønnet studiejob at du betaler mellem- eller topskat)

Tilmeldt 10. Jan 06
Indlæg ialt: 50
Skrevet kl. 22:23

Mange tak for jeres svar:-) Har faktisk lige oprettet en konto hos Nothern Rock for et par dage siden, så der vil jeg helt sikkert have en opsparing.

Plus har aftalt møde med banken i næste uge, så må vi se hvad de siger. Selvom det ikke lyder til at det kan betale sig for mig at oprette en pension, før jeg tjener lidt flere penge.

Tilmeldt 11. Jun 06
Indlæg ialt: 995
Skrevet kl. 22:30

Husk lige banken ikke nødvendigvis har samme interesse som dig, men det giver vist sig selv:

Du får lets say 38 % i fradrag, men skal betale 40 % når du får pengene ud om 40 år. Hæver du i utide skal du slippe 60 %.

Pænt dårlig deal ;-)

Tilmeldt 14. Jun 07
Indlæg ialt: 376
Fra  SEOVIS Skrevet kl. 23:52

bookkeeper.dk:

Du bør naturligvis tænke lidt over dine hensigter med at indskyde pengene på en kapitalpension nu. Du kan først få dem udbetalt (uden 60% skat) når du fylder 62. Du bør derfor nøje overveje om ikke du kommer til at stå og bruge nogle af pengene indenfor nærmere fremtid. Der er ingen tvivl om at det er fornuftigt at begynde opsparing til pensionen, men hvis det betyder at du skal ud at låne til indskud i lejlighed etc. så er der ikke den store ide i det.

Hvornår er alderen blevet hævet fra 60 til 62 år?

Fra København
Tilmeldt 9. Jul 07
Skrevet kl. 15:23

Mener det var pr. 1. maj indeværende år. Har du allerede oprettet en kapitalpension, kommer denne naturligvis stadig til udbetaling ved 60 år (også fremadrettede indskud, så vidt jeg er orienteret). Opretter du en ny, vil udbetalingen på denne være ved det 62. år.

Mvh. Karsten

Tilmeldt 14. Jun 07
Fra  SEOVIS Skrevet kl. 16:18

Karsten, kan du ikke lige smide et link til den ændring?

Fra København
Tilmeldt 9. Jul 07
Skrevet kl. 16:52
Tilmeldt 14. Jun 07
Fra  SEOVIS Skrevet kl. 17:58

Hej Karsten - taks skal du ha'. Lige hvad jeg kan bruge.

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)