Jeg er 23 og studerende på SU og med et deltidsjob. Alligevel har jeg gået og overvejet at få lavet mig en kapitalpension. Jeg ved jeg har lidt penge hos danica, fra et tidligere job hos Bilka. Men jeg overvejer at oprette en kapitalpension i en bank. Jeg har en lokal bank, som hedder Max Bank, hvor jeg havde overvejet at få den lavet. Eller måske i Skandiabank, da de så vidt jeg kan se har en højere rente. Vil sætte pris på alle de råd jeg kan få, da jeg ikke ved så meget om dette område. |
Synes absolut der er fin mening med at oprette en kapitalpension i din situation. Vil umiddelbart foreslå, at du laver den sammen med en invalidepension. Derved opnår du en forsikring der sikrer dig en løbende udbetaling ved invaliditet. - den kunne jo være meget rar at have som supplering til statens ydelse.
Grunden til du skal oprette en kapitalpension frem for en ratepension er, at du (alt andet lige) ikke tjener så mange penge, at du svarer topskat af din indkomst. Kapitalpensionen kan fradrages i bund- og mellemskatten, imens ratepensionen også kan fradrages i topskatten (der er dog nogle begrænsninger herfor - ligesom der er nogle begrænsninger for fradrag af kapitalpension.
Du bør naturligvis tænke lidt over dine hensigter med at indskyde pengene på en kapitalpension nu. Du kan først få dem udbetalt (uden 60% skat) når du fylder 62. Du bør derfor nøje overveje om ikke du kommer til at stå og bruge nogle af pengene indenfor nærmere fremtid. Der er ingen tvivl om at det er fornuftigt at begynde opsparing til pensionen, men hvis det betyder at du skal ud at låne til indskud i lejlighed etc. så er der ikke den store ide i det.
Du har p.t. (alt andet lige - jeg er nødt til at tilføje det :) ) en lav beskatning af din indkomst. Det betyder, at du lige så godt kan investere pengene som frie midler. - afkastet heraf vil stadig være lavt beskattet, og du kan opnå den samme forrentning af pengene.
Som investeringsforslag kunne nævnes investeringsforeninger, aktier (som p.t. begynder at være relativ billige) eller blot indsætning på en højrentekonto (her er Northern Rock konkurrencedygtig med 5%).
Hvis du sparer pengene op som frie midler har du dem stående til en nødsituation - eller den dag hvor din indkomst er højere og din skattebesparelse ved indsætning på en pensionsordning er større.
Mvh. Karsten