Hej Amino.. Min gamle partner og jeg er nået til en uenighed om hvorvidt der hæftes for et beløb udestående i virksomheden. Sagen lyder således: 1. Vi opretter et I/S og påbegynder arbejdet i virksomheden. Virksomheden vækster rigtig godt og vi har stor kundetilgang. Mit spørgsmål er så. Kan jeg kontakte nogen eller blive enige med min gamle partner om at jeg ikke hæfter for dette? Jeg skylder ikke leverandøren pengene og jeg har en kontrakt hvor det står sort på hvidt at jeg ikke ejer virksomheden længere. Der står ligeledes at jeg ikke hæfter for gæld eller andet i virksomheden fra efter min opsigelse/fratrædelse. Lidt hjælp kunne være rigtig rart. Hvordan er jeg stillet i denne sag? |
Du hæfter for alle aftaler der er indgået mens du har været medejer af virksomheden. Da I brød samarbejdet, har I naturligvis (håber jeg for dig) lukket det daværende I/S ned, hvorefter han så har genåbnet som en enkeltmandsvirksomhed. Derefter er du fritaget for eventuelle udgifter.
Hvis I, som du skriver, har skrevet et stykke papir på samarbejdets ophør, hvor I har aftalt sort på hvidt at han overtager alle aktiver og passiver mod en engangsbetaling til dig, så vil jeg tage fat i en god advokat, hvis han efterfølgende videresender regninger til dig. Du bør nok tage fat i en god advokat, da jeg har erfaret at kreditorer ikke interesserer sig for den type papirer, hvis du har være medejer ved aftalens indgåelse.