Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hæftelse når ejer er hoppet ud af I/S

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 25. Sep 13
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 17:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino..

Min gamle partner og jeg er nået til en uenighed om hvorvidt der hæftes for et beløb udestående i virksomheden.

Sagen lyder således:

1. Vi opretter et I/S og påbegynder arbejdet i virksomheden. Virksomheden vækster rigtig godt og vi har stor kundetilgang.
2. Efterhånden som årene går og udviklingen skrider frem, bliver min partner og jeg uenige om hvordan virksomheden skal køres fremadrettet. Vi tager derfor en snak om situationen og bliver enige om at jeg (efter eget ønsket) forlader virksomheden mod x antal kroner.
3. Nu godt og vel 6 måneder efter jeg er trådt ud af virksomheden får jeg et brev fra RKI og at jeg skylder x antal tusinde kroner. (det er ikke småpenge vi snakker om her)
4. Jeg kontakter min gamle partner for at høre hvad det er og hvorfor jeg har noget med det at gøre? Han mener så at jeg stadig hæfter for det også selvom regningerne er fra flere måneder efter min fratrædelse. Hans begrundelse er "Du var en del af virksomheden dengang kontrakten med denne leverandør blev lavet".

Mit spørgsmål er så.

Kan jeg kontakte nogen eller blive enige med min gamle partner om at jeg ikke hæfter for dette? Jeg skylder ikke leverandøren pengene og jeg har en kontrakt hvor det står sort på hvidt at jeg ikke ejer virksomheden længere. Der står ligeledes at jeg ikke hæfter for gæld eller andet i virksomheden fra efter min opsigelse/fratrædelse.

Lidt hjælp kunne være rigtig rart.

Hvordan er jeg stillet i denne sag? 

Fra Nykøbing F
Tilmeldt 29. Jun 10
Indlæg ialt: 793
Fra  Glad Gruppen Skrevet kl. 17:31

Du hæfter for alle aftaler der er indgået mens du har været medejer af virksomheden. Da I brød samarbejdet, har I naturligvis (håber jeg for dig) lukket det daværende I/S ned, hvorefter han så har genåbnet som en enkeltmandsvirksomhed. Derefter er du fritaget for eventuelle udgifter.

Hvis I, som du skriver, har skrevet et stykke papir på samarbejdets ophør, hvor I har aftalt sort på hvidt at han overtager alle aktiver og passiver mod en engangsbetaling til dig, så vil jeg tage fat i en god advokat, hvis han efterfølgende videresender regninger til dig. Du bør nok tage fat i en god advokat, da jeg har erfaret at kreditorer ikke interesserer sig for den type papirer, hvis du har være medejer ved aftalens indgåelse. 

Venligst

Brian Phillip

Tilmeldt 25. Sep 13
Skrevet kl. 17:48

Brian Ph.:

Du hæfter for alle aftaler der er indgået mens du har været medejer af virksomheden. Da I brød samarbejdet, har I naturligvis (håber jeg for dig) lukket det daværende I/S ned, hvorefter han så har genåbnet som en enkeltmandsvirksomhed. Derefter er du fritaget for eventuelle udgifter.

Hvis I, som du skriver, har skrevet et stykke papir på samarbejdets ophør, hvor I har aftalt sort på hvidt at han overtager alle aktiver og passiver mod en engangsbetaling til dig, så vil jeg tage fat i en god advokat, hvis han efterfølgende videresender regninger til dig. Du bør nok tage fat i en god advokat, da jeg har erfaret at kreditorer ikke interesserer sig for den type papirer, hvis du har være medejer ved aftalens indgåelse. 

vi lukkede I/S ned og jeg hæfter ikke for noget efterfølgende.

Vi er nu nået frem til at jeg ikke skal betale hans regning, men at han nok skal betale. Problemet er så at han IKKE kan betale og derfor kommer en tur i retten.

Kan jeg på nogen måde få stoppet kreditor i at kræve penge ind hos mig? Det stiller mig rigtig dårligt.

Fra Nykøbing F
Tilmeldt 29. Jun 10
Indlæg ialt: 793
Fra  Glad Gruppen Skrevet kl. 17:55

Er pågældende kreditor fra før eller efter du trådte ud af virksomheden?

Venligst

Brian Phillip

Tilmeldt 25. Sep 13
Skrevet kl. 18:07

Tegningerne er fra efterfølgende - men han han har ikke fået opdateret cvr nummeret til hans det nye

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:20

bolykke:
vi lukkede I/S ned og jeg hæfter ikke for noget efterfølgende.

Du hæfter for de aftaler der er indgået af virksomheden. Tjek lukningsdatoen på cvr.dk. Hvis din partner har lavet indkøb i jeres cvrnr. efter denne dato, kan du måske slippe for hæftelsen, men:

Vær opmærksom på at der min skal være to ejere af et i/s, så man kan ikke udtræde af et i/s, hvis man kun er to personer. Virksomheden skal i sådan et tilfælde lukkes og alle forpligtelser/gæld skal afvikles. Er der stadig gæld efter lukningen, hæfter du stadig kollektivt og dermed for det fulde beløb.

Brian Ph.:
Da I brød samarbejdet, har I naturligvis (håber jeg for dig) lukket det daværende I/S ned, hvorefter han så har genåbnet som en enkeltmandsvirksomhed. Derefter er du fritaget for eventuelle udgifter.

Hvis virksomhedens lukning ikke er meddelt til leverandøren, og din partner bare har handlet videre, hæfter du i første omgang stadig kollektivt. Men hvis din partner har foretaget indkøb i virksomhedens cvrnr. efter lukningsdatoen, har han begået en kriminel handling og du kan efterfølgende gøre disse krav gældende over for ham.

Mit råd: Du bør kontakte en advokat med det samme.

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:49

Send en indsigelse til RKI, bilagt en kopi af registreringsbevis med anførsel af ophørsdato fra I/S.

Samtidig angiver du navnet på fakturaens rette modtager.

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 08:38

Hej Bolykke

Selv om du og din partner har indgået en privat aftale om ophør, hæftelse m.v.har den ingen

betydning i forhold til virksomhedens omverden - med mindre I udtrykkeligt og dokumenterbart

har orienteret leverandører, kunder, SKAT etc om ophør og aftalens indhold.

Indtil det er sket hæfter du med mindre du helt konkret kan bevise at den pågældende

trediemand du refererer til vidste eller burde vide at I var ophørt sammen og der forelå en aftale

herom. 

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)