Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Er det overhovedet muligt, at arbejde som freelancer som 17årig?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Fra Sønder Omme
Tilmeldt 27. Dec 11
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 20:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino.dk 

Jeg går med en stor drøm om at blive journalist en dag, hvilket i gennem nogle år har været netop det, som jeg har drømt om, jeg gerne ville være.

Jeg er 17 år, og jeg arbejder hos JydskeVestkysten, hvor jeg skriver artikler om børn og unge i kommunen - jobbet er en fantastisk mulighed, for at jeg kan udvikle mine kompetencer, men desværre har jeg et begrænset antal timer per måned, så udover at beholde mit arbejde, så vil jeg gerne have noget yderligere.

Derfor er mit egentlige spørgsmål: Er det overhovedet muligt for en 17årig, jeg fylder 18 til marts, at arbejde som en form for freelancer for erhvervsfolk eller andre som har behov for det - skrive nogle pressemeddelelser, lave nogle artikler til deres hjemmesider, og hvad der ellers kan findes på?

I og med at jeg er førsteårsstuderende på gymnasiet, så har jeg, med god grund, ingen journalistuddannelse, så det er jo klart, hvis folk er lidt påpasselige med at sætte mig til opgaver - omvendt så mener jeg, at jeg har et så godt skriftligt sprog, at det ikke burde være den store hindring.

I og med at jeg ingen journalistuddannelse har, så vil prisen jo også være en anden i forhold til en uddannet journalist.

Hvad mener I? Skal jeg "bare" finde mig et arbejde i den lokale brugs, eller mener I, at det er som godt kan lade sig gøre?

Jeg er meget spændt på Jeres svar.

De bedste hilsner fra

Jacob 

Tilmeldt 7. May 12
Indlæg ialt: 375
Skrevet kl. 20:59

Selvfølgelig kan det lade sig gøre. 

Tag imod nogle opgaver her på Amino, eventuelt tilbyd at gøre det gratis, og når du så har fået skrevet nogle kvali-tekster skal du nok få nogle opgaver ind. bare klø på! :) 

vh. Daniel Poulsen

DPCreations | 

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 22:22
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 3 person

Hvis du gerne vil arbejde målrettet mod at blive journalist, bør du nok arbejde med de forskellige journalistisk genrer.
Det er en rigtig godt idé at have arbejde på en avis - her har du mulighed for at møde rollemodeller og få en fornemmelse af hele etikken i arbejdet med tekst.

Arbejdet med kommerciel tekst har et helt andet perspektiv end det journalistiske arbejde.
Så hvis du kaster dig ind på den arena - og fortsat har journalistikken som dit mål - bør du forholde dig meget bevidst til, hvordan de forskellige virkemidler, som vi arbejder med, stiller sig etisk i forhold til de journalistiske metoder.

Jeg vil råde dig til at skrive så meget som muligt.
Skriv til foreningsblade, skriv læserbreve, prøv at grave i en politisk sag og skriv en velargumenteret kronik. 
Gå ind i det studenterpolitiske arbejde og skriv. 

Læs avis hver dag. Ikke kun på nettet. Også dem af papir. Læs også ugeblade, dameblade, fagblade og alt muligt andet.
Læs mange forskellige aviser - de har dem på biblioteket, så det behøver ikke koste noget.
Læs BT, læs Weekendavisen, læs Information, læs Kristeligt Dagblad, læs Ude og Hjemme, læs Biavlerforeningens årsskrift...

Og forhold dig åben og nysgerrig til alt, hvad du læser.

Hvor vidt du er i stand til at konkurrere på markedet for kommercielle tekster afhænger først og fremmest af, hvor dygtig du er til at sælge dine ydelser.

Hvis du gerne vil tjene penge, kan du da godt arbejde lidt i Brugsen, men hvis du vil udvikle dig som kommende journalist, skal du lære at fortælle historier - og det lærer du kun ved træning.

God vind.

Hans

Tilmeldt 16. Sep 09
Indlæg ialt: 2211
Fra  Tekstfokus Skrevet kl. 23:41
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Du er da kommet ret langt, når du allerede har studiejob på en avis. Du kan selvfølgelig sagtens tilbyde at skrive for virksomheder, hvis du føler dig klar til det. Men det kræver altså noget benarbejde at komme i gang, og/eller at du er tilfreds med lav betaling i begyndelsen. 

Det er så heller ikke alle skribenter, der leverer tekster, som man vil give mange penge for. 

Men hvis du har mod på det, kan du helt sikkert finde frivilligt skrivearbejde, indtil du føler dig klar til at tage betaling. Prøv Frivilligjob. Når du arbejder frivilligt, kan du få lov at prøve en masse ting, som du lige nu får svært ved at tage betaling for. Mens jeg studerede, var jeg fx boganmelder for MetroXpress. Jeg har også været online brevkasseredaktør. Big Smile

Fra København
Tilmeldt 30. May 11
Indlæg ialt: 104
Fra  NEANEOS Skrevet kl. 23:52

Hey! 

Altså, hvis du gerne vil få lidt erfaring og har interesse for musik, så kan du skrive sammen med os på www.neaneos.dk 

Tjek det ud!

Fra Sønder Omme
Tilmeldt 27. Dec 11
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 21:14
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person
Tilmeldt 7. May 12
Indlæg ialt: 375
Skrevet kl. 21:33

Klø på!