Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skat af fri bil ?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Fra Randers
Tilmeldt 17. Sep 10
Indlæg ialt: 380
Fra  Evers EL-teknik aps Skrevet kl. 20:07
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Alle

Jeg står i den situation, at jeg skal have en varebil. Jeg er tvunget til at benytte bilen privat også (rent tidsmæssigt). Bilens værdi er udgør ca. kr. 100.000 ekskl. moms.

Derfor har jeg undersøgt sagen, og kan se at jeg skal betale "skat af fri bil".

Da bilen har en værdi på kr. 100.000, forstår jeg at der skal betales skat af yderligere kr. 47.500 (0,25x160.000=40.000 + miljøtilæg på 7500 = 47.500). De kr. 47.500 skal jeg tillægge min personlige indkomst.

Deraf flg. spørgsmål:
- Som jeg forstår, skal momsen betales. Kan denne betales af virksomheden?, hvor den ikke skal være en del af momsafregningen (købsmoms)? Hvordan posteres denne moms?
- Kan misundelsesafgiften på 50% af kr. 5.000 betales af virksomheden?
- Er det korrekt forstået at jeg kan trække momsen fra på alle driftsudgifter?
- Kan bilen leases istedet, og benyttes privat, under "skat af fri bil-ordningen"?
- Skal der føres kørebog under både privat- og virksomhedskørsel ?

Det var så de spørgsmål, jeg ikke mener at kunne finde svar på, på SKAT´s webside. Mit næste step er at tage ned til revisoren, men jeg vil gerne være lidt forberedt, da det koster boxen.

Venligst
Sten Krog

Mangler du et godt tilbud på en el-opgave?? 
Evers EL-teknik ApS | Kavalerivej 16, 8930 Randers NØ | tlf. 71 99 83 34 | sk@eversel.dk | www.eversel.dk

Tilmeldt 9. Dec 10
Indlæg ialt: 1110
Skrevet kl. 15:21

Som jeg læser det så vil du købe en varebil på gule plader som ikke kan være "fri bil" da en gul pladebil ikke må bruges privat.

Du bør købe en varebil på papegøjeplader som også kan bruges privat og føre kørebog, driftomkostninger og moms kan fratrækkes. Bilen kan også leases.

Fra Randers
Tilmeldt 17. Sep 10
Fra  Evers EL-teknik aps Skrevet kl. 15:31

kah:

Som jeg læser det så vil du købe en varebil på gule plader som ikke kan være "fri bil" da en gul pladebil ikke må bruges privat.

Du bør købe en varebil på papegøjeplader som også kan bruges privat og føre kørebog, driftomkostninger og moms kan fratrækkes. Bilen kan også leases.

Jeg har ikke nævnt noget sted at det er en gulpladet bil, jeg havde tænkt mig.....Det bliver naturligvis til at være med papegøjeplader. Men hvad er formålet med at føre kørebog kombineret med "skat af fri bil"??? 

Evers EL-teknik ApS | Kavalerivej 16, 8930 Randers NØ | tlf. 71 99 83 34 | sk@eversel.dk | www.eversel.dk

Tilmeldt 9. Dec 10
Indlæg ialt: 1110
Skrevet kl. 15:48

Du kan hellere ikke have fri bil på varevogn på papgøjeplader, så der er ikke noget skat af fri bil.

Du føre kørebog så du kan se når året er gået hvor meget du har anvendt bilen privat og erhverv, når du i løbet af året har fratrukket alle driftomks på bilen indtægsføre (incl moms) du feks 20% (privat) af omkostningerne.

Fra Randers
Tilmeldt 17. Sep 10
Fra  Evers EL-teknik aps Skrevet kl. 15:57

kah:
Du kan hellere ikke have fri bil på varevogn på papgøjeplader, så der er ikke noget skat af fri bil.

Som jeg læser det på flere at SKAT´s sider, skal der være papegøjeplader på varebilen, HVIS den skal anvendes privat.

Under denne side:

http://www.skat.dk/gsa.aspx?oId=1781889&vId=205817

Står der endvidere at der skal betales skat af værdien af fri bil (varebil inkl.)

Det er uhyggeligt at reglerne skal være SÅ komplicerede...

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 17:10
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Sten

Hvis du anskaffer en varevogn på papegøjeplader, så betaler du samtidig privatbenyttelsesafgiften.

Papegøjeplader betyder netop, at varevognen anvendes såvel privat som erhvervsmæssigt, hvilket giver ret til at fradrage momsen på bilens omkostninger, men derimod ikke selve omkostningen.

Her kan der vælges en fordelingsnøgle jvf. kørebog på forholdet mellem private kilometre og erhvervsmæssige kilometre. Dette er ikke en optimal løsning!

Hvis der føres en kørebog, dette er dog et krav, så vil det være en fordel at få fradrag for de erhvervsmæssige kilometre efter statens takster, pt. kr. 3,82 for de første 20.000 km., som endda vil kunne udbetales skattefrit, hvis du bliver beskattet efter reglerne for Virksomhedsskatteordningen.

Papegøjeplader udløser ikke beskatning af fri bil for indehaveren. Dit link tidligere refererer til de tilfælde, hvor det er en medarbejder i virksomheden, som får bilen/varevognen stillet til rådighed.

Tonny

Fra Randers
Tilmeldt 17. Sep 10
Fra  Evers EL-teknik aps Skrevet kl. 18:00

Tonny Skov Pedersen:
Hvis der føres en kørebog, dette er dog et krav, så vil det være en fordel at få fradrag for de erhvervsmæssige kilometre efter statens takster, pt. kr. 3,82 for de første 20.000 km., som endda vil kunne udbetales skattefrit, hvis du bliver beskattet efter reglerne for Virksomhedsskatteordningen.

Jeg fører allerede kørebog idag, ved anvendelse af min private bil, så det kan jeg godt leve med.

Dvs. at:

- Jeg køber varebilen (på papegøjeplader) og betaler privatbenyttelsesafgiften. Jeg trækker ikke momsen fra købet (i momsregnskabeT) (dog kan momsen trækkes fra på alle driftsudgifter).
Jeg fører kørebog og bruger statens takster for den erhvervsmæssige del, og trækker disse ud fra regnskabet.

Er det korrekt forstået? Kan overstående eksempel også benyttes hvis jeg leaser bilen??

Tonny Skov Pedersen:
Papegøjeplader udløser ikke beskatning af fri bil for indehaveren. Dit link tidligere refererer til de tilfælde, hvor det er en medarbejder i virksomheden, som får bilen/varevognen stillet til rådighed.

Eftersom jeg har et APS, er jeg også selv ansat som medarbejder. På den baggrund havde jeg en formodning om at jeg skulle betale skat af fri bil.

Fra Vipperød
Tilmeldt 9. Sep 11
Indlæg ialt: 17
Fra  Quetec Skrevet kl. 13:02

Ja, hvis det er dit firma der ejer bilen skal du beskattes. Du kan stadigvæk vælge om du vil føre kørebog og "kun" beskattes af de antal privat kørte kilometer eller blive fuld beskattet af fri bil, hvis du vælger fuldbeskatning er der ingen krav om kørebog... Hvad der bedst kan betale sig kommer an på hvor meget privat kørsel du har. Der er også bekvemligheden ved at slippe for at lave kørselsregnskab at tænke på..

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)