Jeg står i den situation, at jeg skal have en varebil. Jeg er tvunget til at benytte bilen privat også (rent tidsmæssigt). Bilens værdi er udgør ca. kr. 100.000 ekskl. moms. Derfor har jeg undersøgt sagen, og kan se at jeg skal betale "skat af fri bil". Da bilen har en værdi på kr. 100.000, forstår jeg at der skal betales skat af yderligere kr. 47.500 (0,25x160.000=40.000 + miljøtilæg på 7500 = 47.500). De kr. 47.500 skal jeg tillægge min personlige indkomst. Deraf flg. spørgsmål: - Som jeg forstår, skal momsen betales. Kan denne betales af virksomheden?, hvor den ikke skal være en del af momsafregningen (købsmoms)? Hvordan posteres denne moms? - Kan misundelsesafgiften på 50% af kr. 5.000 betales af virksomheden? - Er det korrekt forstået at jeg kan trække momsen fra på alle driftsudgifter? - Kan bilen leases istedet, og benyttes privat, under "skat af fri bil-ordningen"? - Skal der føres kørebog under både privat- og virksomhedskørsel ? Det var så de spørgsmål, jeg ikke mener at kunne finde svar på, på SKAT´s webside. Mit næste step er at tage ned til revisoren, men jeg vil gerne være lidt forberedt, da det koster boxen. Venligst Sten Krog |
Som jeg læser det så vil du købe en varebil på gule plader som ikke kan være "fri bil" da en gul pladebil ikke må bruges privat.
Du bør købe en varebil på papegøjeplader som også kan bruges privat og føre kørebog, driftomkostninger og moms kan fratrækkes. Bilen kan også leases.