Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Starter ny virksomhed: Køb af skærm og computer

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Fra Esbjerg
Tilmeldt 2. Jul 12
Indlæg ialt: 352
Fra  Hype Media Skrevet kl. 17:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Hey Amino,

Jeg er helt ny her på siden, men jeg har oprettet en bruger, da jeg har et par spørgsmål.

Jeg vil starte min egen virksomhed, hvor jeg laver hjemmesider, webshops, SEO, og andre web og tryk relaterede opgaver. Jeg har derfor brug for en bærbar og en skærm der kan klare at vise de grafiske opgaver i korrekte forhold, farver osv.

Da jeg vil drive virksomheden fra mit hjem, er det naturligt at jeg også vil komme til at bruge skærmen og bærbaren privat. Hvordan betaler jeg/griber jeg dette an, så jeg ikke kommer til at snyde SKAT?

Da jeg ikke har startet virksomheden endnu, kan jeg da købe varerne med mit eget Dankort, eller skal jeg vente til jeg har fået oprettet en konto tilhørende virksomheden?

Mvh. Anders

Anders Jytzler fra Yugana Ushi damaskus kokkeknive

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47156
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:29

første sag kan være at sige, at du skal drive virksomheden intensivt for at kunne få fradrag for underskud, men det er jo ikke bare til computer og alt andet - drives den som hobby en time her og der kan du højst komme ned på 0

Det du køber til virksomheden bliver virksomhedens og er en udgift der DOG - da du også vil bruge den privat/kunne bruge den privat når den står hos dig, så skal du fordele momsen i forhold til den del den bruges privat/firma. Hvis nu det var 50/50 så kan du trække halvdelen af moms fra ved købet (altså 12,5% i stedet for 25%) men hele resten af beløbet er så en udgift regnskabsmæssigt

Du kan godt købe inden du stifter, op til max 6 mdr plejer skat at acceptere, men det er ikke lovfæstet, så hold det lidt tæt tidsmæssigt hvis muligt, og ja du kan bruge dit dankort og gemme kvitteringen og så lægge den ind i dit regnskab når du starter virksomhed

Jeg har skrevet lidt bredere om køb af aktiver fra start - eller inden i DETTE LINK

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Esbjerg
Tilmeldt 2. Jul 12
Indlæg ialt: 352
Fra  Hype Media Skrevet kl. 19:11

Hej John Hannover,

Mange tak for dit svar, og din henvisning til din blog. Det er rigtig god læsning. Der er dog stadig et par ting jeg ikke helt forstår, så hvis du vil uddybe, vil jeg være yderst taknemmelig.

<i>"Første sag inden jeg svarer mere konkret skal være at sige, at du skal drive virksomheden intensivt for at kunne få fradrag for underskud, og med det menes, at får du underskud, og vil kunne trække dette fra i skat i anden personlig indkomst, ja så skal du har drevet virksomheden intensivt efter skats regler, for ikke at risikere, at de nægter fradrag i anden personlig indkomst."</i>

Jeg regner ikke med at have det store overskud i starten, da jeg vil køre virksomheden som en bi-beskæftigelse. Hvad betyder det at drive virksomheden intensivt?

Da jeg måske ikke vil omsætte for mere end 50.000kr. det første år, havde jeg egentligt ikke regnet med at betale moms. Men nu da jeg sidder og skriver det ned, kan jeg egentligt godt se, at det ikke giver nogen mening at trække momsen fra, når man egentligt ikke betaler moms..

En anden ting jeg gerne lige vil være sikker på er at, hvis jeg køber en bærbar, for nogen penge på min virksomheds bank konto, så skal jeg ikke betale skat heraf. Også selvom jeg bruger den 50% privat?

Mvh. Anders

Anders Jytzler fra Yugana Ushi damaskus kokkeknive

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47156
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:29

AJytzler:
Jeg regner ikke med at have det store overskud i starten, da jeg vil køre virksomheden som en bi-beskæftigelse. Hvad betyder det at drive virksomheden intensivt?

Det betyder, at hvis ikke den drives seriøst intensivt, så vil skat ikke godkende at du ender med et samlet underskud som du trækker fra i anden personlig indkomst, så vil bunden være et 0 i resultat - læs evt HOBBY ELLER INTENSIVT DREVET VIRKSOMHED 

AJytzler:
Da jeg måske ikke vil omsætte for mere end 50.000kr. det første år, havde jeg egentligt ikke regnet med at betale moms. Men nu da jeg sidder og skriver det ned, kan jeg egentligt godt se, at det ikke giver nogen mening at trække momsen fra, når man egentligt ikke betaler moms.

Korrekt, hvis du ikke er registreret for moms kan du ikke trække moms fra men skal jo så heller ikke lægge moms på dine indtægter

AJytzler:
En anden ting jeg gerne lige vil være sikker på er at, hvis jeg køber en bærbar, for nogen penge på min virksomheds bank konto, så skal jeg ikke betale skat heraf. Også selvom jeg bruger den 50% privat?

Jeg tror andre lige må sige om du kan trække den fra hvis du ikke har virksomhed men bare sælger som privat - så tror jeg ikke du kan trække den fra bare - men har du virksomhed så er det korrekt at der ikke kommer skat ud af at købe en computer i virksomheden. Du startede netop med om du kunne købe inden du stiftede, så det var det jeg svarede ud fra -

Er du bare privat vil du næppe bare kunne trække en computer fra og som nævnt i tidl svars link, slet ikke momsen hvis du har solgt/faktureret noget uden moms inden du blev registreret og købte den inden men du skriver jo fra din virksomheds konto så jeg går ud fra det er som registreret virksomhed og så kan du trække den fra uden ekstra skat (bare delt moms)

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)