jeg TROR du skal skilne mellem om du er en virksomhed der laver arrangementer der ansætter kunstnere - eller du selv er en kunstner der sælger din musik osv
Du er nødt til at finde ud af, om det er dine udøvere der ikke har moms, men om du hvis du driver det som en forretning er momspligtig - start der - for der er klar forskel. Brug evt ca1000 kr på at høre en revisor konkret
jeg TROR du skal skilne mellem om du er en virksomhed der laver arrangementer der ansætter kunstnere - eller du selv er en kunstner der sælger din musik osv
Du er nødt til at finde ud af, om det er dine udøvere der ikke har moms, men om du hvis du driver det som en forretning er momspligtig - start der - for der er klar forskel. Brug evt ca1000 kr på at høre en revisor konkret
vh
Hej John
Det har jeg HELT styr på, jeg laver ikke selv arrangementer over hoved og jeg ansætter ikke nogen kunstnere, jeg har dog et par hjælper med nogle gange, de for penge for det og indberetter selv til skat at de har tjent de penge.
Jeg laver nogle børne show, skriver selv tekste/manus og skriver selv musikken, sætter det hele op, og tager så ud og optræder med det.
Jeg er også ved at lave noget børne web tv, men det er der ikke moms på for det bliver ikke kørt som nogen forretning, der er ingen indtægt på det, men er rent for sjov, og så kunne det jo være at man blev opdaget en dag
eg har dog et par hjælper med nogle gange, de for penge for det og indberetter selv til skat at de har tjent de penge.
der er næppe tvivl om at den der betaler dem - uanset det er som lønmodtagere eller freelance har pligt til at indberette det der betales til skat - bare som bibemærkning - man må ikke betale løn/honorar/freelance til privatpersoner uden at indberette som virksomhed
Hvis det er andre der betaler dem kan du jo tage det roligt men betaler du dem af penge du får for at udføre arbejdet, skal du nu nok indberette
eg har dog et par hjælper med nogle gange, de for penge for det og indberetter selv til skat at de har tjent de penge.
der er næppe tvivl om at den der betaler dem - uanset det er som lønmodtagere eller freelance har pligt til at indberette det der betales til skat - bare som bibemærkning - man må ikke betale løn/honorar/freelance til privatpersoner uden at indberette som virksomhed
Hvis det er andre der betaler dem kan du jo tage det roligt men betaler du dem af penge du får for at udføre arbejdet, skal du nu nok indberette
vh
Ja jeg vil helt klart også indberette det og skrive det ind i mit regnskab, men fordi jeg giver en hjælper 1000 kr. og laver det ind i mit regnskab så skal jeg jo ikke moms registreres jo, jeg ringet til Skat og fik fat i en mand som sagde at jeg bare skulle lave et billag med hvem jeg hade givet penge.
vh
John vil det sige at jeg heller ikke må give min nabo 2500 kr. for at hjælpe mig med at klippe min hæk ?? nå bare han oplyser til skat at han har tjent de penge og han betaler sin skat af de penge som han har tjent ?? også selv om at han er privat person ?
John vil det sige at jeg heller ikke må give min nabo 2500 kr. for at hjælpe mig med at klippe min hæk ?? nå bare han oplyser til skat at han har tjent de penge og han betaler sin skat af de penge som han har tjent ?? også selv om at han er privat person ?
nej men hvis du lønner folk som del af et arrangement må du ikke gøre det uden indberetning. Med naboen er der bagatelgrænser tror jeg - Henrik Koudahl ved (som altid) nok bedre - men det kan ikke sammenlignes med et arrangement hvor du lønner folk for et stykke arbejde vil jeg mene
reglerne for hvornår man skal indberette er klart øgede og driver du det som virksomhed - registreret er der ikke skygge af tvivl - indberet - og driver du som virksomhed - men ikke er registreret - grundet ex du er under momsgrænse - så tror jeg stadigt du skal indberette desværre.
Er det din nabo og 2.500 ved jeg det ikke - men der er få arbejdstyper man kan få udført uden at indberette (som b-skat så man opkræver ikke)- ex hushjælp o.l. men det synes ikke dit lyder til at høre under