Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan beskattes jeg som privatperson ved udlejning af værelser?

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)
Tilmeldt 4. May 11
Indlæg ialt: 153
Skrevet kl. 06:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære Amino

Hjælp mig lige her, for jeg synes reglerne er svære at finde og dem jeg kan finde, er temmeligt mudret og uforståelige.

Jeg har en 6-værelset andelslejlighed hvoraf jeg selv beboer et af værelserne og et andet værelse bruges som fælles stue. De øvrige fire værelser ønsker jeg at leje ud som privatperson, hvilket er lovligt ifølge vedtægterne. Lejligheden er i rigtig god stand og har god beliggenhed i Kbh.

SCENARIE 1:

Hvis jeg får f.eks. 3500 kr. i husleje for hvert af værelserne jeg udlejer, dvs. ialt 14.000 kroner pr. md. og jeg sidder for 9500 kr. pr. md. inkl. aconto vand, el og varmeudgifter, men eksl. tv-pakke, internet, indboforsikring og afdraglån, således overskudet i denne kalkyle er 4500 kr., hvordan skal jeg så beskattes som privatperson?

SCENARIE 2: 

Samme som scenarie 1, men hvor jeg hæver lejernes husleje til f.eks. 5000 kr., så jeg får 20.000 kr. pr. md. I denne kalkyle har jeg beregnet alle udgifter ind, dvs. både aconto vand, el og varmeudgifter, samt tv-pakke og internet, indboforsikring og månedlig afdrag på lånet, så overskuddet er måske 2000 kr. Hvordan beskattes jeg her?

Er der ikke nogle særlige regler for udlejning af værelser i en lejlighed man selv beboer? Jeg har før i tiden haft en del bofælleder hvor jeg har lejet et enkelt værelse ud, men har aldrig indberettet noget til skat, simpelthen pga. uvidenhed. Men den går vel ikke?  

Mange tak...Skype-Smile

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 08:10

Ivr:
jeg synes reglerne er svære at finde og dem jeg kan finde, er temmeligt mudret og uforståelige

SKAT har lavet en udmærket beskrivelse af reglerne  jf. nedenstående link.

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1615284

I linket er blandt andet et par eksempler på hvordan indtægten skal gøres op. Det er basalt bare at udskifte eksemplerne med dine egne tal.

/Henrik

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46616
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:17
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Ivr:
. I denne kalkyle har jeg beregnet alle udgifter ind, dvs. både aconto vand, el og varmeudgifter, samt tv-pakke og internet, indboforsikring og månedlig afdraglånet, så overskuddet er måske 2000 kr. Hvordan beskattes jeg her?

bare lige som sidebemærkning - dine afdrag på lånet er IKKE en udgift - så de kan ikke tages som udgift - det er jo en opsparing

Ivr:
Jeg har før i tiden haft en del bofælleder hvor jeg har lejet et enkelt værelse ud, men har aldrig indberettet noget til skat, simpelthen pga. uvidenhed. Men den går vel ikke?  

det har du helt ret i - med 4 lejere vil det i sagens natur være drønfarligt - men derudover så er det vel ikke så voldsomt mystisk at man betaler skat af sine indtægter - ellers skal jeg jo betale den manglende skat for dig Big Smile (og tag smilet for det ægte smil det er - for det er slet ikke sikkert du skulle ha været af med skat i det tidligere)

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 4. May 11
Skrevet kl. 09:54

Hej John

Hvad vil skatteprocenten være som jeg skal betale af overskuddet, ved du det? Jeg bor i Københavns kommune.

Ha en god dag...:-)

Tilmeldt 4. May 11
Skrevet kl. 10:09

Hmmm, jeg kan godt se på linket fra SKAT som Henrik Koudahl postede, at, selvom han siger det er en udmærket beskrivelse af skatten, så har jeg svært ved at forstå det som almindelig dødelig. Så hvis nu regnestykket ser nogenlunde således ud, hvad jeg så skal betale i SKAT:

3 værelser til udlejning.

Værelse 1 husleje: 5500. 

Værelse 1 husleje: 4500.

Værelse 1 husleje: 4500.

Det giver ialt 14500 kroner, og hvis så jeg vælger bundfradraget (det virker umiddelbart som det mest enkle), hvad ville jeg så betale i SKAT af beløbet?

På forhånd TAK! 

Tilmeldt 4. May 11
Skrevet kl. 10:15

Åh, så mange spørgsmål der opstår.

SKAT skriver på deres hjemmeside:

"Hvis du er lejer eller andelshaver:

• Bundfradraget  er 2/3 af den samlede årlige husleje eller boligafgift - inklusive acontovarme og eventuel boligstøtte."

Er det pr. værelse jeg udlejer eller samlet for hele lejligheden?

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:21
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

For at beregne det skal vi kende din egen husleje:

Men baseret på året vil regnestykket hedde:

(14500 x 12) - ((din husleje x12) *0,67) = beløb til beskatning

Tilmeldt 4. May 11
Skrevet kl. 11:22

Huslejen er 7595 kroner. Hvordan vil det så se ud?

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:38

174000 - (2/3 af 91.140) = 113.240 Kr.

De 113.240 kr som du skal tillægge din indkomst årligt.

Det er forudsat at strøm, varme mv. er indregnet i dine lejers husleje. Ellers skal det lægges oven i den leje som du modtager (de 174.000 i eksempelet)

Tilmeldt 4. May 11
Skrevet kl. 11:43

Henrik Koudahl:
174000 - (2/3 af 91.140) = 113.240 Kr.

De 113.240 kr som du skal tillægge din indkomst årligt.

Så hvis jeg har forstået det korrekt, så er lejeindtægterne skattefrie, hvis de holdes under 91.140 kr. Yes? Og er det pr. lejer eller gælder det samlet for hele husstanden?

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)