Kære Amino Hjælp mig lige her, for jeg synes reglerne er svære at finde og dem jeg kan finde, er temmeligt mudret og uforståelige. Jeg har en 6-værelset andelslejlighed hvoraf jeg selv beboer et af værelserne og et andet værelse bruges som fælles stue. De øvrige fire værelser ønsker jeg at leje ud som privatperson, hvilket er lovligt ifølge vedtægterne. Lejligheden er i rigtig god stand og har god beliggenhed i Kbh. SCENARIE 1: Hvis jeg får f.eks. 3500 kr. i husleje for hvert af værelserne jeg udlejer, dvs. ialt 14.000 kroner pr. md. og jeg sidder for 9500 kr. pr. md. inkl. aconto vand, el og varmeudgifter, men eksl. tv-pakke, internet, indboforsikring og afdrag på lån, således overskudet i denne kalkyle er 4500 kr., hvordan skal jeg så beskattes som privatperson? SCENARIE 2: Samme som scenarie 1, men hvor jeg hæver lejernes husleje til f.eks. 5000 kr., så jeg får 20.000 kr. pr. md. I denne kalkyle har jeg beregnet alle udgifter ind, dvs. både aconto vand, el og varmeudgifter, samt tv-pakke og internet, indboforsikring og månedlig afdrag på lånet, så overskuddet er måske 2000 kr. Hvordan beskattes jeg her? Er der ikke nogle særlige regler for udlejning af værelser i en lejlighed man selv beboer? Jeg har før i tiden haft en del bofælleder hvor jeg har lejet et enkelt værelse ud, men har aldrig indberettet noget til skat, simpelthen pga. uvidenhed. Men den går vel ikke? Mange tak... |
Ivr:jeg synes reglerne er svære at finde og dem jeg kan finde, er temmeligt mudret og uforståelige
SKAT har lavet en udmærket beskrivelse af reglerne jf. nedenstående link.
http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1615284
I linket er blandt andet et par eksempler på hvordan indtægten skal gøres op. Det er basalt bare at udskifte eksemplerne med dine egne tal.
/Henrik