Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Dybe links....er det i orden?

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 13. Feb 06
Indlæg ialt: 382
Skrevet kl. 13:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej aminoer

Jeg overvejer at gå i gang med en hjemmeside men har lidt spørgsmål jeg håber at nogle vil kunne hjælpe mig med at besvare:

• Hvordan er reglerne for links til andre hjemmesider undersider f.eks. til artikler på nettet?
  • Er det lovligt f.eks. at linke til en artikkel på f.eks. ekstrabladets hjemmeside og samtidig inkludere en kort beskrivelse eller resume?
  • Hvad skal man generelt være opmærksom på hvis man skriver artikler der bygger sig på f.eks. udenlandske kilder såsom artikler mv på nettet

Håbr nogen kan være behjælpelige

Tilmeldt 6. Jun 06
Indlæg ialt: 189
Skrevet kl. 14:27

Det er ikke længe siden en lang række af nettets medier var enormt meget i mod dybe links, måske har du hørt om newsbooster sagen? Men i dag er de fleste medier ved at forstå hvordan nettet virker og hvad der i sidste ende giver penge i kassen og dybe links er en vigtig del af dette, det giver jo både besøgende og søgemaskine optimering.

Ekstrabladet som du nævner har ikke noget i mod, at man laver et dybt link, så længe det ikke er noget som foregår systematisk og du ikke kopiere noget af deres indhold. En omskrivning af en artikel kan også være en kopi og krænkelse af ophavsret!

Inden du ofre en masse tid og penge på projektet vil jeg under alle omstændigheder tage en snak med de medier du lave dybe links til og skrive resume til. Hvis du har klare aftaler, undgår du retsager!

Jubii gik for noget tid siden ud og lavede news.dk, hvilket ligner det newsbooster som medierne fik ned med nakken, forskellen er blot at jubii, først lavede en aftale med medierne og så hjalp det måske også at firmaet bag news.dk hed Jubii.

Fra Stenløse
Tilmeldt 23. Jun 06
Indlæg ialt: 3040
Fra  iMARKETING Skrevet kl. 14:32

Hej Anders

Som udgangspunkt ER dybe links lovlige.

Dog skal du være opmærksom på, at hvem som helst kan bede dig om at stoppe med at linke. Sker det, så vil jeg kraftigt anbefale dig at stoppe med det samme.

Der har været noget virak om emnet igennem tiden; men det er ved at være faldet på plads.

Specielt husker jeg en fransk retssag  for nogle år siden og i nyere tid KRAK, der ellers har været stor modstander af, at man kunne linke til deres kort, at de tillader det under bestemte omstændigheder.

I forbindelse med Copyright er der en såkaldt citatregel. Hvis du kun fremstiller et lille uddrag er det som udgangspunkt i orden så længe du refererer til din kilde - og det gør du jo i dette tilfælde.

Du skal være specielt opmærksom på franskmændene .... men det er sikkert ikke noget problem i dit tilfælde.

Venlig hilsen, Christian

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)