Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Må mit firma leje min privatbil af mig?

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 3. Sep 13
Indlæg ialt: 24
Skrevet kl. 12:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej, jeg har et personligt ejet firma der kører under VSO. Spørgsmålet går på om jeg må leje min privatbil ud til mit firma? Jeg vil derefter naturligvis betale skat af fri bil, da bilen bliver benyttet blandet. Alt det med kørebog mv. ønsker jeg ikke at beskæftige mig med, da det i min verden er behæftet med stor usikkerhed ved en kontrol fra skat. Så hellere betale det det koster.

Pt. har jeg kørt bilen (der er anskaffet i dette år) over firmaet der så afholder alle udgifter på den, og jeg afskriver også på bilen i den forbindelse.

Kan jeg eventuelt sælge bilen tilbage til mig selv (er obs på genvundne afskrivninger) eller blot privat refundere de udgifter der er betalt med firmapengene og lave en lejekontrakt med tilbagevirkende kraft - der er ikke indberettet noget til skat endnu. 

Der kan selvfølgelig være en udfordring med hvilken pris jeg lejer bilen til, det er en to år gammel BMW 520D, hvor jeg måske havde tænkt på at leje den for 7500-8500 kr/måned inkl forsikring og grøn afgift, men uden vedligehold og brændstof som firmaet kan afholde.

Jeg håber der er en af jer kloge og rare mennesker herinde der kan hjælpe mig lidt på vej:)

De bedste hilsner fra Peter

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:05

Peter J.:
hvor jeg måske havde tænkt på at leje den for 7500-8500 kr/måned

Hvilket er mere end 50.000 kr. om året, hvilket kræver du er momsregistreret.Smile

---

Du kan enten eje bilen privat, afholde udgifterne privat og få kørselgodtgørelse.

Eller lade firmaet eje bilen, afholde udgifterne og blive beskattet af fri bil.

Tilmeldt 3. Sep 13
Indlæg ialt: 24
Skrevet kl. 13:17

Nu er det jo en personligt ejet virksomhed og derfor er jeg jo i princippet momsregistreret - det hele flyder lidt sammen når det ikke er i selskabsform. Efter min overbevisning gælder 50.000 kr reglen ikke her, da jeg netop som privatperson lejer min bil ud til min personligt ejede virksomhed. Men den er lidt tricky alligevel-:)

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 21:39

Fordi du har personlig virksomhed er du ikke nødvendigvis momsregistreret, det skal du enten have gjort selv ved oprettelse eller efterfølgende. Hvis du foretaget udlejning er det i princippet en "ny" virksomhed som også skal overholde reglen om oms på 50.000 eller moms reg.
Umiddelbart lyder det dumt. Hvis du udlejer denne til virksomheden kan du forbudet 1. Ikke afskrive på noget, da aktivet ikke ejes af virksomheden. Dernæst bliver du skattepligtig af udlejningsindtægten (omvendt fradrag i virksomheden til udligning). Samtidigt bliver du beskattet af fri bil.
Umiddelbart lyder det som en frygteligt masse ekstra administration, som kunne undgås ved blot at sælge bilen til virksomheden.
Det er jo også værd at overveje om forsikringen stadig ville være gældende hvis du laver sådan en manøvre og laver det til noget erhvervsmæssig.

Statsautoriseret revisor - København

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)