Hej Jeg står og skal have bogført et anlægsaktiv, aktivet er købt som leasing, så jeg er lidt i tvivl hvordan det skal bogføres, så håber der er en herinde som kan hjælpe mig, jeg tror at det skal bogføres således: Køb : Tilgang driftsmidler (Debet) - kredit varekreditor/gæld Månedlige ydelse: Debet driftskonto for leasingydelser - Kredit banken Men hvordan bliver min kreditor nedskrevet med det jeg betaler hver måned, mangler en modkonto her :-) og det kan også være det er helt skævt det jeg har skrevet her, så ret mig gerne hvis det er :-) Det er længe siden jeg har bogført anlægsaktiver så kom lige i tvivl. Hilsen Lone
|
Hej Lone
Først og fremmest er et leasingdriftsmiddel ikke et anlægsaktiv, men alligevel er der 2 måder at bogføre på.
Den normale er at udgiftsføre leasingydelserne efterhånden som du betaler dem eller får opkrævning på dem, men hvis du alligevel vil aktivere aktivet skal du have modposten under kreditorer.
Herefter bogfører du betalingerne i debet på din kreditor/ kredit bank, men pas her på momsen for den må først trækkes når leasingydelsen opkræves og ikke når du aktivere leasingkontrakten.
Udgiften får du så i form af afskrivninger på den aktiverede leasingkontrakt.
Hilsen
Carsten Kroghsbo