Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogføring af anlægsaktiver

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Fra Varde
Tilmeldt 27. Sep 10
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 14:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg står og skal have bogført et anlægsaktiv, aktivet er købt som leasing, så jeg er lidt i tvivl hvordan det skal bogføres, så håber der er en herinde som kan hjælpe mig, jeg tror at det skal bogføres således:

Køb : Tilgang driftsmidler (Debet) - kredit varekreditor/gæld

Månedlige ydelse: Debet driftskonto for leasingydelser - Kredit banken

Men hvordan bliver min kreditor nedskrevet med det jeg betaler hver måned, mangler en modkonto her :-)

og det kan også være det er helt skævt det jeg har skrevet her, så ret mig gerne hvis det er :-)

Det er længe siden jeg har bogført anlægsaktiver så kom lige i tvivl.

Hilsen Lone

Fra Odense SV
Tilmeldt 27. Sep 07
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 17:03

Hej Lone

Først og fremmest er et leasingdriftsmiddel ikke et anlægsaktiv, men alligevel er der 2 måder at bogføre på.

Den normale er at udgiftsføre leasingydelserne efterhånden som du betaler dem eller får opkrævning på dem, men hvis du alligevel vil aktivere aktivet skal du have modposten under kreditorer.

Herefter bogfører du betalingerne i debet på din kreditor/ kredit bank, men pas her på momsen for den må først trækkes når leasingydelsen opkræves og ikke når du aktivere leasingkontrakten. 

Udgiften får du så i form af afskrivninger på den aktiverede leasingkontrakt. 

Hilsen

Carsten Kroghsbo

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 18:51

Lone Jensen:

Hej

Jeg står og skal have bogført et anlægsaktiv, aktivet er købt som leasing, så jeg er lidt i tvivl hvordan det skal bogføres, så håber der er en herinde som kan hjælpe mig, jeg tror at det skal bogføres således:

Køb : Tilgang driftsmidler (Debet) - kredit varekreditor/gæld

Månedlige ydelse: Debet driftskonto for leasingydelser - Kredit banken

Men hvordan bliver min kreditor nedskrevet med det jeg betaler hver måned, mangler en modkonto her :-)

og det kan også være det er helt skævt det jeg har skrevet her, så ret mig gerne hvis det er :-)

Det er længe siden jeg har bogført anlægsaktiver så kom lige i tvivl.

Hilsen Lone

Hej Lone

Jeg forudsætter, at der er tale om en enkeltmandsvirksomhed.

I dette tilfælde skal selve aktivet ikke bogføres, idet dette kan klares med at omkostningsføre leasingydelsen i resultatopgørelsen og modpost på bankkontoen.

Hvis det er selskab, så skal det vurderes, hvorvidt der er tale om operationel leasing eller finansiel leasing, idet dette kan bevirke, at leasingaktivet skal indgå som anlægsaktiv eller ej, hvilket i givet fald medvirker nogle skattemæssige korrektioner i forbindelse med opgørelse af selskabets skattepligtige indkomst.

Tonny

Tilmeldt 9. Dec 10
Indlæg ialt: 1109
Skrevet kl. 18:51

Kan hun ikke bare

Ville bare udgiftsføre ydelsen i driften....og så i regnskaber oplyse forpligtelsen i en note.

og så først når hun skal købe aktivet postere det i aktiver.

Nå jeg havde ikke set Tonni

Fra Varde
Tilmeldt 27. Sep 10
Skrevet kl. 11:50

Hej Tonny

Tak for svar, der er tale om et I/S, som køber en maskine, som Finansiel leasing, jeg forventer at jeg må afskrive på denne, da det forudsættes at ejendomsretten ligger her hos os.

Skal aktivet så aktivers på tilgang, driftsmidler og krediteres på kreditor? hvad med momsen, den må jeg ikke ta nu, hvis jeg ikke bogføre kreditor inkl moms kan jeg vel ikke få det til at passe til sidst, eller hvad?

Når jeg betaler leasing ydelsen er det så bare debet kreditor og kredit banken?

Tak forhjælpen

Hilsen

Lone

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 12:35

Lone Jensen:

Hej Tonny

Tak for svar, der er tale om et I/S, som køber en maskine, som Finansiel leasing, jeg forventer at jeg må afskrive på denne, da det forudsættes at ejendomsretten ligger her hos os.

Skal aktivet så aktivers på tilgang, driftsmidler og krediteres på kreditor? hvad med momsen, den må jeg ikke ta nu, hvis jeg ikke bogføre kreditor inkl moms kan jeg vel ikke få det til at passe til sidst, eller hvad?

Når jeg betaler leasing ydelsen er det så bare debet kreditor og kredit banken?

Tak forhjælpen

Hilsen

Lone

Hej Lone

Du kan vælge at omkostningsføre leasingydelserne direkte i resultatopgørelsen, når det er et I/S, idet der ikke er et krav om aktivering af leasingaktivet for enkeltmandsvirksomhed og I/S

Der bør dog i årsregnskabet fremgå af noterne, at der et leasingaktiv med anførelse af de resterende leasingydelser.

Vælges det at aktivere leasingaktivet, så er der en relativ god beskrivelse her

http://www.beierholm.dk/publikationer/regnskab/aarsregnskabsloven/eksempler/finansiel-leasing.html

ligesom der foretages de nødvendige beregninger her

http://www.leasingberegninger.dk/leasingberegning.aspx

OBS! Ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst så skal de bogførte afskrivninger på leasingaktivet tilbageføres og de erlagte leasingydelser excl. moms indtræder som fradrag. Dette af hensyn til, at det er leasinggiveren, der har retten til afskrivningen på aktivet. Dette netop i modsætning til en købekontrakt, hvor ejendomsretten overgår til køberen og restkøbesummen figurerer som et lån.

Tonny

Fra Varde
Tilmeldt 27. Sep 10
Skrevet kl. 12:40

Ok

Tak for svaret :)

Hilsen Lone

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)