Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Køb af varevogn 50/50

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 17. Aug 13
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 22:11
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej

Har tænkt at anskaffe mig en brugt varebil, og oprette et cvr.nr
Spgm. er så, hvad er smartest

1. Lade firmaet eje den, dog skal jeg selv bruge den ved siden af....

2. Eje den selv ?

Tænker på skat af brugen osv. Fradrag

Det bliver en brugt vogn, som er efter 1 juni 1998 og fra før april 2007
Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  Lysfelt ApS Skrevet kl. 00:00

Nu er det meget sparsomt med oplysninger du kommer med, så et 100% konkret svar kan du ikke få, men kun en vurdering.

Og da bilen er ældre, og der er tale om en varebil, med begrænset registreringsafgift, så vil jeg mene, at det i næsten alle tilfælde bedst kan svare sig at købe bilen privat med papegøjeplader, og så huske at indregistrere den 50/50 privat/erhverv, så du sparer 50% på prvatbenyttelsesafgiften.

Du kan så ikke fradrage nogen moms ved købet, men du kan fradrage 100% af momsen på hele driften (også den private andel), hvis bilen vejer under 3 tons totalvægt, og du omsætter for mere end 50.000 kr. i firmaet årligt.

Derudover laver du kørebog, og trækker de normale 3,82 kr. pr. kilometer, samtidig med, at du fradrager momsen i firmaet. 

I mange tilfælde, hvor man gør det på denne måde, så er det faktisk muligt at fradrage over 100% i firmaet, og du kan samtidig køre alt det du vil privat i bilen, uden at have dårlig samvittighed overfor SKAT.

Tilmeldt 17. Aug 13
Skrevet kl. 00:14
Martin E. Jensen:

Nu er det meget sparsomt med oplysninger du kommer med, så et 100% konkret svar kan du ikke få, men kun en vurdering.

Og da bilen er ældre, og der er tale om en varebil, med begrænset registreringsafgift, så vil jeg mene, at det i næsten alle tilfælde bedst kan svare sig at købe bilen privat med papegøjeplader, og så huske at indregistrere den 50/50 privat/erhverv, så du sparer 50% på prvatbenyttelsesafgiften.

Du kan så ikke fradrage nogen moms ved købet, men du kan fradrage 100% af momsen på hele driften (også den private andel), hvis bilen vejer under 3 tons totalvægt, og du omsætter for mere end 50.000 kr. i firmaet årligt.

Derudover laver du kørebog, og trækker de normale 3,82 kr. pr. kilometer, samtidig med, at du fradrager momsen i firmaet. 

I mange tilfælde, hvor man gør det på denne måde, så er det faktisk muligt at fradrage over 100% i firmaet, og du kan samtidig køre alt det du vil privat i bilen, uden at have dårlig samvittighed overfor SKAT.

Det er lige det med de 3,xx kr pr km. Kan jeg trække det fra som udgift , i min indtægt.
Tilmeldt 17. Aug 13
Skrevet kl. 00:16
Altså ligesom kørselsfradrag ? Ved normal kørsel til og fra arbejde
Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Fra  Lysfelt ApS Skrevet kl. 00:29

Ja, de 3,82 kr. pr. kilometer fradrages i virksomhedens resultat, så man beskattes af et tilsvarende lavere overskud.

Kørsel til/fra en arbejdsgiver fradrages på selvangivelsen, men princippet er det samme, at man opnår fradrag for udgiften i sin skat.

Tilmeldt 17. Aug 13
Skrevet kl. 00:54
Men hvad hvis firmaet ikke har overskud, det første år .. Så er der kørt for free...
Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Fra  Lysfelt ApS Skrevet kl. 12:48

Hvis firmaet har underskud, så bliver underskuddet bare det større.

Bemærk dog, at der skal være udsigt til at firmaet giver overskud, for ellers kan du ikke fardrage din kørsel i firmaet (hobbyvirksomheden).

Tilmeldt 17. Aug 13
Skrevet kl. 13:09
Jo jo :)
Det var da meningen, men der skal jo altid købes i opstarten.
Finde egnet lokale, osv.
Side 1 ud af 1 (8 indlæg)