Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kørsel i egen bil...

Side 2 ud af 2 (13 indlæg)
Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  Lysfelt ApS Skrevet kl. 15:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Tonny Skov Pedersen:

Der er ingen forskel på det skattemæssige resultat, men forskellen optræder omkring hævningerne i virksomheden.

Enkeltmandsvirksomhed uden for VSO som fratrækker kørsel efter statens takster gør alene dette ved at selvangive et mindre skattemæssigt overskud for virksomheden, hvor dette ikke bogføres som en reel hævning i virksomheden.

En enkeltmandsvirksomhed i VSO bogfører kørsel efter statens takster og regulerer denne over egenkapitalen, således beløbet optræder som udbetalt i virksomheden.

Det er alene en teknisk detalje, som rettelig burde fjernes heltTongue Tied

Tonny

Hej Tonny,

Tak for dit indlæg, og jeg kan faktisk ikke se, at vi grundlæggende er uenige. Nok derfor du også laver din sidste kommentar, om den tekniske detaljer, som principielt er overflødig, og burde fjernes.

Mellemregningskontoen er jo en del af egenkapitalen, og såfremt man hæver til privat via banken, og modposterer på egenkapiatlen/melemregningskontoen, hvori består så forskellen reelt på mit oplæg og den måde du beskriver?

I bund og grund er der vel ingen forskel.

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 16:00

Hej Martin

Vi er jo enigeYes

Du kan anskue det sådan, at enkeltmandsvirksomheder uden for VSO, så bogfører du ikke kørselsgodtgørelsen, men regulerer alene overskud/únderskud af virksomhed i forbindelse med selvangivelsen. Herved er der alene givet et fradrag, men det påvirker ikke hævninger/indskud i virksomheden.

I VSO er det ofte af stor betydning, at kørselsgodtgørelsen bogføres som en hævning/indskud, idet hævningerne netop påvirker eks. det opsparede overskud m.v..

Skattemæssigt har det ingen betydning, men det har en betydning for egenkapitalen i virksomheden.

Tonny

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46616
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:39

så for at jeg også skal hænge med. Det er korrekt nok, at man ikke udbetaler sig kørepenge i personlig virksomhed uden for SU?

Man får fradraget for kørepengene ved at man regulerer virksomhedens overskud i drift ned med det beløb man skal ha i fradrag for kørepenge - hvorved man får fuldt skatte fradrag for kørepengene - således at det kun sker over selvangivelsen

Jeg er enig i at det skattemæssigt giver det samme - men sådan er reglen nu engang (kan ikke en gang se det giver skat mere overblik - hvor ansattes skattefri kørepenge jo skal opgives til skat - selv om de er skattefrie

vh John

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 2 ud af 2 (13 indlæg)