Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kørsel i egen bil...

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Fra Brande
Tilmeldt 30. Nov 11
Indlæg ialt: 2544
Fra  Miraca Skrevet kl. 12:32
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej.

Jeg har ikke en bil i firmaet. Jeg har faktisk aldrig brug for det.

Men nu sker det alligevel, at jeg skal køre en tur for firmaet. Kan jeg trække det fra nogen steder? - Og får det udbetalt til mi selv? - Og skal JEG så betale skat af det?

/Carsten

Fra Korsør
Tilmeldt 26. Feb 09
Indlæg ialt: 5072
Fra  Sliknet Thai-invest aps Skrevet kl. 12:36

ja det kan du godt.

Husker dog ikke lige taksten, men omkring 3,5 DKK pr. km.

Skattefrit

taksten gælder op til 20.000 km om året

derefter lavere takst

Fra Korsør
Tilmeldt 26. Feb 09
Indlæg ialt: 5072
Fra  Sliknet Thai-invest aps Skrevet kl. 12:38

Husk at holde kørebog/regnskab...

Erhvervsmæssig kørsel i egen bil

Takst 2011

Takst 2012

Takst 2013

indtil 20.000 km

3,67

3,80

3,82

udover 20.000 km

2,00

2,10

2,13

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46616
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:41

hvis det er en enkletmandsvirksomhed får du glæde af det som fradrag i personlig indkomst som du skal anføre på selvangivelsen - du må ikke udbetale fra virksomheden (andre regler for VSO og selskaber) læs evt KØREPENGE 

Du finder selvstændige i personlig virksomhed lidt nede

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  Lysfelt ApS Skrevet kl. 00:36

Cookie - John Hannover:

hvis det er en enkletmandsvirksomhed får du glæde af det som fradrag i personlig indkomst som du skal anføre på selvangivelsen - du må ikke udbetale fra virksomheden 

Jo, man må da gerne udbetale kørselsgodtgørelsen til privat.

Carsten du skal lave et bilag, hvor du skriver "Kørt xxx km á 3,82 kr. jf. kørebog = xxx kr" og flyt pengene skattefrit fra firmakontoen til privatkontoen.

Du kan dog også vælge at lade pengene stå i firmaet, og så i stedet bogføre dem på mellemregningskontoen.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:30

Martin E. Jensen:
Jo, man må da gerne udbetale kørselsgodtgørelsen til privat.
Martin vi havde en ganske lang tråd om samme tidligere - hvor enden blev, at bl.a. CEF slog fast, at det er korrekt man ikke må udbetale til sig selv som personlig virksomhed (tror det har med indberetning at gøre) man må kun tage det ved at få fradrag i personlig indkomst.

I VSO må man og som selskab naturligvis - men har indberetningspligt for kørepengene

se pt A her http://www.tax.dk/pjecer/koerselsgodtgoerelse_selvstaendige.htm 

vh

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Fra  Lysfelt ApS Skrevet kl. 12:45

Cookie - John Hannover:

Martin vi havde en ganske lang tråd om samme tidligere 

Da ikke en tråd jeg har deltaget i, vel?

Cookie - John Hannover:

hvor enden blev, at bl.a. CEF slog fast, at det er korrekt man ikke må udbetale til sig selv som personlig virksomhed (tror det har med indberetning at gøre) man må kun tage det ved at få fradrag i personlig indkomst.

I min verden gør det ingen forskel, om man udbetaler pengene via banken eller bogfører dem på mellemregningskontoen. Det står jo enhver iværksætter frit for at hæve ethvert beløb skattefrit i sin virksomhed.

Mon ikke du blander det sammen med udbetaling af skattefri kørselsgodtgørelse til lønmodtagere?

Giv meget gerne et eksempel på, hvordan du i så fald mener, at kørselsgodtgørelsen skal bogføres for selvstændige i enkeltmandsvirksomhed, så kan vi hurtigt afklare, om vi er enige, eller der er nogen, som har misforstået noget...

Mit bud er:
- debet: transport
- kredit: bank eller mellemregningskonto

Er du enig, eller har du et alternativt bud?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:02

Nej jeg tror ikke du var med i den anden tråd.

Martin E. Jensen:
I min verden gør det ingen forskel, om man udbetaler pengene via banken eller bogfører dem på mellemregningskontoen. Det står jo enhver iværksætter frit for at hæve ethvert beløb skattefrit i sin virksomhed

Jo men det foregår jo ikke ved at noget bogføres i drift (transport som du skrev) - det gør det jo hvis det tages som transport og udbetales, og i så fald jo uden indberetning af den skattefri kørselsgodtgørelse.

Jeg mener bestemt - som i linket http://www.tax.dk/pjecer/koerselsgodtgoerelse_selvstaendige.htm slet ikke man bogfører det i virksomhedens regnskab - Man tager det som fradrag i personlig indkomst på selvangivelsen. Dermed ser skat beløbet korrekt og man får den fulde fradragsværdi. Tager man det via virksomhed hvor der ikke er løn, sker der jo ikke indberetning af skattefri kørselsgodtgørelse - så som i linket citat:

Kørselsgodtgørelse til selvstændige

Udskriv

Som selvstændig vil man skattefrit kunne modtage et beløb svarende til standardsatserne for skattefri kørselsgodtgørelse eller alternativt trække udgifterne til erhvervsmæssig transport fra med standardsatserne for skattefri kørselsgodtgørelse.

Personligt ejet virksomhed

a. Virksomhedsskatteordningen anvendes ikke

Hvis Virksomhedsskatteordningen ikke anvendes, kan der ikke udbetales skattefri kørselsgodtgørelse, men udgifterne til erhvervsmæssig transport vil kunne trækkes fra med standardsatserne for skattefri kørselsgodtgørelse i den personlige indkomst.1)

og note 1 (se evt linket for hele teksten - er: 

http://www.tax.dk/jv/ca/C_A_4_3_3_3_3_2.htm  og siger også klart til slut: citat Der kan ikke udbetales skattefri befordringsgodtgørelse til selvstændigt erhvervsdrivende eller honorarmodtagere.

Jeg er ret sikker på, at man ikke må udbetale det eller køre via mellemregning - kun over selvangivelsen direkte for personlig virksomhed uden for VSO - Resultatet bliver helt det samme - men jeg tror det er af indberetningshensyn i hovedsagen at reglen er sådan

vh

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Fra  Lysfelt ApS Skrevet kl. 13:20

Jeg er ikke enig i, at det skal indberettes via selvangivelsen, men rent skattemæssigt gør det jo ingen forskel, om det fradrages i firmaet eller via selvangivelsen. Det er kun et spørgsmål om forskellig indberetning.

Hvilket felt på selvangivelsen mener du, at det skal indberettes i?

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 15:29

Martin E. Jensen:

Jeg er ikke enig i, at det skal indberettes via selvangivelsen, men rent skattemæssigt gør det jo ingen forskel, om det fradrages i firmaet eller via selvangivelsen. Det er kun et spørgsmål om forskellig indberetning.

Hvilket felt på selvangivelsen mener du, at det skal indberettes i?

Det er et af disse underlige skattemæssige paradokserStick out tongue

Der er ingen forskel på det skattemæssige resultat, men forskellen optræder omkring hævningerne i virksomheden.

Enkeltmandsvirksomhed uden for VSO som fratrækker kørsel efter statens takster gør alene dette ved at selvangive et mindre skattemæssigt overskud for virksomheden, hvor dette ikke bogføres som en reel hævning i virksomheden.

En enkeltmandsvirksomhed i VSO bogfører kørsel efter statens takster og regulerer denne over egenkapitalen, således beløbet optræder som udbetalt i virksomheden.

Det er alene en teknisk detalje, som rettelig burde fjernes heltTongue Tied

Tonny

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)