Nej jeg tror ikke du var med i den anden tråd.
I min verden gør det ingen forskel, om man udbetaler pengene via banken eller bogfører dem på mellemregningskontoen. Det står jo enhver iværksætter frit for at hæve ethvert beløb skattefrit i sin virksomhed
Jo men det foregår jo ikke ved at noget bogføres i drift (transport som du skrev) - det gør det jo hvis det tages som transport og udbetales, og i så fald jo uden indberetning af den skattefri kørselsgodtgørelse.
Jeg mener bestemt - som i linket http://www.tax.dk/pjecer/koerselsgodtgoerelse_selvstaendige.htm slet ikke man bogfører det i virksomhedens regnskab - Man tager det som fradrag i personlig indkomst på selvangivelsen. Dermed ser skat beløbet korrekt og man får den fulde fradragsværdi. Tager man det via virksomhed hvor der ikke er løn, sker der jo ikke indberetning af skattefri kørselsgodtgørelse - så som i linket citat:
Kørselsgodtgørelse til selvstændige
|
 |
|
|
Som selvstændig vil man skattefrit kunne modtage et beløb svarende til standardsatserne for skattefri kørselsgodtgørelse eller alternativt trække udgifterne til erhvervsmæssig transport fra med standardsatserne for skattefri kørselsgodtgørelse.
Personligt ejet virksomhed
a. Virksomhedsskatteordningen anvendes ikke
Hvis Virksomhedsskatteordningen ikke anvendes, kan der ikke udbetales skattefri kørselsgodtgørelse, men udgifterne til erhvervsmæssig transport vil kunne trækkes fra med standardsatserne for skattefri kørselsgodtgørelse i den personlige indkomst.1)
|
og note 1 (se evt linket for hele teksten - er:
http://www.tax.dk/jv/ca/C_A_4_3_3_3_3_2.htm og siger også klart til slut: citat Der kan ikke udbetales skattefri befordringsgodtgørelse til selvstændigt erhvervsdrivende eller honorarmodtagere.
Jeg er ret sikker på, at man ikke må udbetale det eller køre via mellemregning - kun over selvangivelsen direkte for personlig virksomhed uden for VSO - Resultatet bliver helt det samme - men jeg tror det er af indberetningshensyn i hovedsagen at reglen er sådan
vh