Jeg har nu haft en webshop i 5 måneder uden selv at få noget løn. Jeg har ikke tænk mig at trække nogle penge ud af den endnu, men går og tænker på om man kan skrive i sin selvangivelse at man har fået lønnen uden at trække den. Altså om det er mulig at min webshop låner min løn til jeg får lyst til at trække den.
Grunden til jeg gerne vil dette er fordi jeg har en del penge tilbage på mit frikort og det kunne derfor være rart at kunne trække nogle skattefrie kroner på et senere tidspunkt, men er dette lovligt?
Når du skriver, ikke registreret, må du mene, at du ikke er momsregistreret og ikke har fået et cvr-nummer.
Jamen, så kan man overhovedet ikke tale om løn (ligesom man heller ikke kan i et enkeltmandsfirma). Hvis firmaet har givet et overskud, når året er omme, skal det med i selvangivelsen.
Jeg håber, Cookie læser med her, for han har mere styr på detaljerne end jeg har, men mit bedste bud:
Hvis du bliver momsregistreret som enkeltmandsfirma, er det stort set det samme. Der er dog noget, der hedder virksomheds-opsparingsordning. Men det skal vi have nogen andre til at forklare lidt nærmere...
Birthe har jo svaret men uanset om du har registreret virksomheden eller bare kører som person CPR, så fører du regnskab og indtægter minus alle rene omkostninger ved at have indtægterne = overskud. Det overskud skal du opgive til skat og derved bruges dit frikort jo helt eller delvist - så det sker helt af sig selv og er slet ikke afhængigt af om du hæver penge til dig selv, for det er ikke en udgift. Penge man selv hæver, uanset man er registreret personlig virksomhed med CVR eller man er CPR er ikke en udgift og man har slet ikke noget der hedder løn, hverken som person eller som registreret personlig virksomhed Du kan læse her om løn og personlig virksomhed -
Nå men det gode var jo, at hvis du har overskud i dit regnskab, så er det det som du skriver i forskudsskemaet, og du kan ændre forskud flere gange efterhånden som du kender resultatet bedre og det er også det du fører ind i selvangivelsen hvor du kan bede om udvidet og bruge rubrik 211 til overskud
HVIS du nu var et aktieselskab eller andet selskab - altså ikke personlig virksomhed OG du var ejer, så kunne der være løn - men ellers er der kun overskud man betaler skat af, og hæver man mere end overskuddet, så er det ens egne penge man bruger og det man hæver bogføres IKKE i driftsregnskabet men i en status, hvor det slet ikke påvirker resultatet Læs linket, så forstår du nok bedre det med skat, for mange fatter ikke hvorfor man kan hæve penge uden at det beskattes Venlig hilsen
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER