Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan skal vi oprette denne virksomhed?

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)
Fra Herning
Tilmeldt 4. Apr 11
Indlæg ialt: 332
Fra  Ur-eksperten.dk Skrevet kl. 23:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino!

Nu skal i høre.

Vi er 5 drenge, som gerne vil starte en virksomhed. Vi skal alle have 20 % ejerandel i virksomheden.

Det skal ikke være hverken ApS eller A/S, da der ikke er kapital til rådighed til den størrelse.

Vi er hhv. 17, 17, 18, 18 og 19 år gamle.

Ham på 19, ejer allerede en enkeltmandsvirksomhed.

Hvad vil være mest fordelagtigt for os, ifht. oprettelse af virksomheden. Vil det være et I/S - eller er det ikke muligt på grund af alder?

Enkeltmandsvirksomhed er vel udelukket går jeg ud fra - eller hvad?

Håber meget på et brugbart svar!

Mvh

Frederik Knudsen

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47224
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:51

I kan ikke stifte noget sammen uden at de to på 17 først får statsamtets tilladelse og deres forældre tager ansvaret til de bliver 18 og ja enkeltmandsvirksomhed er jo for en enkelt og med A/S og ApS ude ligner det I/S med mindre i vælger IVS til den tid hvor det kommer - nok i 2014 læs om IVS 

Læs om TILLADELSE TIL AT STIFTE VIRKSOMHED SOM UMYNDIG 

Jeg ville som forældre til de to takke nej - i et I/S hvor man hæfter personligt solidarisk (google det)

Hvis I når frem til et I/S før eller siden, så skal I bruge advokat (bedst hver sin) til en grundig I/S ejeraftale - da det ellers er som at sejle på en armeret sømine - alt kan gå galt - så få en helt fuld ejeraftale på plads hvor alt er reguleret 

vh

Fra Herning
Tilmeldt 4. Apr 11
Fra  Ur-eksperten.dk Skrevet kl. 00:12

Tusind tak for svar John.

Der kommer ikke til at være nogle form for gældssættelse i virksomheden - hverken i opstartsfasen eller længere fremme. Derfor kan jeg ikke helt se nogle risiko ifht. at forældrene hæfter indtil de to 17-årige selv bliver 18.

Er det virkelig nødvendigt med en advokat hver? 

Er det ikke muligt for os selv at lave en gyldig kontrakt, som belyser alle områder vi skal ind over?

Mvh

Frederik

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:20

Jeg synes bare I/S i sig selv med personlig solidarisk hæftelse - og så to forældre der risikerer at være dem der skal betale hele gildet er en grim sag, men den er jo kun grim hvis der opstår gæld - som jo sjældent opstår planlagt

Jo I kan lave en kontrakt hvis I føler jeg sikre - men den skal jo omfatte alle ansvarsområder - overskudsfordeling - hvordan man kommer ud - og jeg synes det er hasard at klare den selv når der er 5 unge involveret rent ud - men der er IKKE krav om advokat - kan I stifte selv og lave aftale selv er det lovligt

pas på

vh john

Fra Herning
Tilmeldt 4. Apr 11
Fra  Ur-eksperten.dk Skrevet kl. 00:26

Tusind tak for svar.

Vi vil gerne gøre det rigtigt, det er derfor jeg spørger lidt mere ind til det.

Den form for virksomhed vi gerne vil starte, er det højst usandsynligt at der opstår uventet gæld. 

Det er vel ikke muligt for os, at en af dem på 18 stifter et enkeltmandsselskab, og vi andre så bare "arbejder" for ham, indtil alle er myndige - og vi så stifter et I/S. Hvis man forestiller sig, at der ikke skal udbetales nogen form for løn indtil alle er myndige.

Jeg er med på, at vi så ikke kommer til at stå som ejere - men vil det være muligt og lovligt at gøre det på den måde?

Vh

Frederik

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:30

Frederik Knudsen:

Det er vel ikke muligt for os, at en af dem på 18 stifter et enkeltmandsselskab, og vi andre så bare "arbejder" for ham, indtil alle er myndige - og vi så stifter et I/S. Hvis man forestiller sig, at der ikke skal udbetales nogen form for løn indtil alle er myndige.

Jeg er med på, at vi så ikke kommer til at stå som ejere - men vil det være muligt og lovligt at gøre det på den måde?

det er fuldt lovligt - så bliver han jo ejer - og arbejder i andre rent praktisk i projektet bør han betale jer løn da det jo ellers vil kunne ses som sort arbejde - men det kræver en konkret vurdering - men I kan sagtens bare lade EN stifte personlig virkomhed og eje og drive den, men jer som medarbejdere. Jeg kan meget bedre li det end 5 mands I/S med to 17 årig og ikke proff aftale - men når alle så er 18 skal I jo så stifte et I/S og lave samme aftale grundigt og overtage aktiver fra ham der havde enkeltmandsvirksomheden

vh

Fra Herning
Tilmeldt 4. Apr 11
Fra  Ur-eksperten.dk Skrevet kl. 00:36

Cookie - John Hannover:

Frederik Knudsen:

det er fuldt lovligt - så bliver han jo ejer - og arbejder i andre rent praktisk i projektet bør han betale jer løn da det jo ellers vil kunne ses som sort arbejde - men det kræver en konkret vurdering - men I kan sagtens bare lade EN stifte personlig virkomhed og eje og drive den, men jer som medarbejdere. Jeg kan meget bedre li det end 5 mands I/S med to 17 årig og ikke proff aftale - men når alle så er 18 skal I jo så stifte et I/S og lave samme aftale grundigt og overtage aktiver fra ham der havde enkeltmandsvirksomheden

vh

Det lyder rigtig godt - jeg tror det er den løsning vi vælger så.

Tusind tak for dine svar John - de rammer altid plet!

Vh

Frederik

Fra Dianalund
Tilmeldt 11. Apr 09
Indlæg ialt: 888
Fra  Ringhus.dk Skrevet kl. 08:22

Husk dog at hvis i vælger at lave et enkeltmands firma, hvor resten så arbejder i, så skal alt overskud fordeles ligeligt, så hver enkelt betaler sin del af skatten, hvis dette ikke gøres, så beskattes ham som har enkeltmands firmaet af hele overskudet,

afhængigt af hvor meget i kommer til at tjene, og hvor meget han tjener, kan det ske han ryger op på topskat, og hvem skal så betale dette?

Skal han topskattes af som alm løn? eller skal jeres "selvskab" det?

Jeg tror jeg under alle omstændigheder, ville vente til IVS var en mulighed som Cookie også skriver så bliver det nok først en gang i 2014 det er muligt, eller også skal i vente til d. 1/1-2014 hvor kapital kravet for et APS nedsættes til 50.000kr

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:06

Michael R. Gertz:
usk dog at hvis i vælger at lave et enkeltmands firma, hvor resten så arbejder i, så skal alt overskud fordeles ligeligt, så hver enkelt betaler sin del af skatten, hvis dette ikke gøres, så beskattes ham som har enkeltmands firmaet af hele overskudet,

enig - men det er ret let gjort gennem at han udbetaler jer løn som kommer til at svare til hans andel. Virksomheden skal så administrere løn men det er til at bære hvis I slet ikke vil vente

vh

Fra Herning
Tilmeldt 4. Apr 11
Fra  Ur-eksperten.dk Skrevet kl. 11:42

Jeg tror vi vælger Johns løsning, da vi gerne vil i gang før IVS bliver en mulighed. Vi kommer ikke til at have 50.000 i startkapital til et ApS.

Men vi kan vel godt undlade at udbetale løn, og så bare korrigere for skatten, alt efter hvor meget den registrerede skal betale. På den måde kan vi beholde pengene i virksomheden.
Er det ikke en mulighed at gøre det på den måde? Altså ligesom betale den skat som ejeren skal betale, ved at udbetale penge fra virksomheden til ham, så det går lige op? 

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)