Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Mine rettigheder ved bilkøb

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 22. May 12
Indlæg ialt: 174
Skrevet kl. 15:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer.

Jeg vil høre om der er nogen af jer der kan hjælpe mig, så jeg ved hvordan jeg skal forholde mig inden jeg går videre med sagen.

I juli 2012 køber jeg en bil via dba.dk. Jeg er ude og se den og den står fint. Der er lidt problemer med en bærearm, men sælger sender den til værksted og får det lavet (Har kvittering for reparation). Der er så sidenhen opstået lidt problemer.

Jeg var til mekaniker med noget andet og her oplyste de mig, at de var nød til at lave den samme bærearm igen fordi den var ved at falde fra. Kan jeg gøre noget ved det i forhold til garanti?

I annoncen på dba.dk er der oplyst, at bilen både har trækkrog og sædevarme, men der er ingen trækkrog og sædevarme virker ikke, da jeg første gang testede det.

Jeg vil i den forbindelse høre, om der er en venlig sjæl der kan fortælle om mine rettigheder på dette område?

Tilmeldt 23. May 08
Indlæg ialt: 3316
Fra  Easypie ApS Skrevet kl. 15:58

Man køber som privat normalt som beset.

Fra Virum
Tilmeldt 28. Sep 12
Indlæg ialt: 33
Skrevet kl. 16:06

Det kniber lidt med dine rettigheder. Du har i grove træk kun noget at komme efter hvis sælger har handlet i "ond tro", dvs. hemmeligholdt at gearkassen var ved at gå i stykker eller lignende. (og selv det er svært at bevise).

mht. træk og sædevarmen, så kunne du jo konstatere dette inden du købte varen.

Mht. bærearmen, så er den jo "købt" af en erhvervsdrivende, hvorfor han skal give reklamationsret efter købelovens bestemmelser. Dvs. hvis det er under 6 mdr. siden den blev lavet og den er i stykker igen, så kan du reklamere. Det kan du også i de følgende 18 mdr. men der er har du bevisbyrden for at mekanikeren har lavet fejlen eller den nye bærearm VAR i stykker da den blev sat på.

I store træk kan man vel sige at man kun skal købe bil i den blå avis, hvis man selv eller kender nogen der har lidt styr på det, ellers skal man nok holde sig til en forhandler.

Fra Mørkøv
Tilmeldt 26. Jan 10
Indlæg ialt: 363
Skrevet kl. 16:06
Fra Virum
Tilmeldt 28. Sep 12
Indlæg ialt: 33
Skrevet kl. 16:08

Jens, du skal lige huske at skelne mellem handel mellem privat/erhvervsdrivende og privat/privat.

Tilmeldt 22. May 12
Indlæg ialt: 174
Skrevet kl. 16:13

Mange tak for jeres info.

Som nævnt, så var bærearmen i stykker da jeg købte bilen hvorefter sælger sender den til mekaniker og jeg får kvittering for, at det er lavet.
Da jeg så er i mekaniker med noget andet (lidt småting), så siger han den er gal med bærearmen og de vil mene jeg skal skifte den hvis jeg skal køre videre. Jeg betalte jo så selv for den nye bærearm da det først efterfølgende slog mig, at det var det der blevet lavet da jeg købte bilen.

Jeg er med på, jeg burde have undersøgt sædevarme og træk grundigere. Trækket er nu heller ikke så vigtigt, jeg kunne jo bare åbne øjnene og se det ikke var der selvom det stod i annoncen :)
Men sædevarme irriterer mig og jeg vil gerne have gjort noget ved sagen. Kontaktede sælger, som mener der ikke var sædevarme i bilen, men det står i annoncen og der er skam knapper til sædevarme, det virker bare ikke. Jeg har forsøgt at kontakte sælger på mail og sms løbende gennem det sidste års tid, hvor jeg kun har fået svar 1-2 gange (Har vel skrevet 5-6 gange), så hvis jeg har medhold i, at sædevarmen skal laves, så vil jeg køre ud til adressen, men vil som sagt ikke gøre for meget hvis jeg har 0 % chance for at få medhold!

Fra Mørkøv
Tilmeldt 26. Jan 10
Indlæg ialt: 363
Skrevet kl. 19:30

@Peter Kamp:

"Købt som beset" går heller ikke heltmellem private. Du må ikke sælge en vare som "hel", velvidende at den er defekt - hverken som privat eller som erhvervsdrivende. Hvis du er vidende om en fejl ved produktet, SKAL dette oplyses ved salg, uanset om du sælger som privat eller som erhverv.

@mabru:

Jeg tror desværre du skal afskrive dette som "dyre lærepenge". Til trods for, at du muligvis på papiret har ret, får du meget svært ved at komme igennem retsprocessen mv. når det der en privat handel. Og hvis det kommer så langt, vil jeg tro at din passive godkendelse af f.eks. værkstedsregningen ikke vil hjælpe i din favør.

Har du prøvet at kontakte en mekaniker og få dem til at tjekke sædevarmen? Det kunne jo tænkes at være noget så banalt som en sikring? eller en løs / dårlig stelforbindelse. Så er det nok hurtigere og mindre omkostelig affære blot at få det lavet hos en mekaniker.

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)