Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kan jeg trække moms fra, før jeg bliver momsregistreret

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 23. Apr 12
Indlæg ialt: 62
Skrevet kl. 22:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Alle

Jeg skal snart til at starte som iværksætter, og jeg glæder mig. Jeg har dog ikke momsregistreret mig eller oprettet virksomhed på virk.dk. Men, jeg har dog nogle opgaver, jeg skal have udført af nogle freelancere. Og det haster. Kan jeg godt få udført arbejde af dem og ligeledes tilsendt faktura med faktureringsdato fra før jeg bliver momsregistreret, eller vil jeg i så fald ikke kunne trække det fra, når arbejder bliver foretaget før jeg momsregistreret ? 

Mvh. Morten 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46616
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:08

hvis arbejdet klart er for det der bliver til din virksomhed og du i øvrigt får stiftet noget der berettiger til momsregistrering og det lyder det som om - ja så vil skat/moms generelt acceptere at du bogfører og momsangiver på startdatoen op til max 6 mdr inden reg.datov - du må da godt gøre det kortere, men generelt op til 6 mdr - selvom det ikke står i loven - det godkender de

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Give
Tilmeldt 18. Oct 12
Indlæg ialt: 84
Fra  Ølhandleren Skrevet kl. 08:45

Enig med Cookies svar ovenfor, men hvorfor ikke bare lade dig registrere med det samme? Hvis der er tale om en enkeltmandsvirksomhed, så er det gratis at lade sig CVR/moms registrere. Når du alligevel skal til at starte, kan jeg ikke se nogle ulemper i at få klarer registreringen med det samme.

Hvis du synes om god specialøl så klik ind på min shop Ølhandlerens netbutik.

Driller momsen eller skatten, så tag fat i mig. Jeg udfører bogholderi til konkurrencedygtige priser.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:07

Cookie - John Hannover:
ja så vil skat/moms generelt acceptere at du bogfører og momsangiver på startdatoen op til max 6 mdr inden reg.datov

En vigtig forudsætning for dette er så at du i samme periode ikke fakturer kunder uden moms, da du da tilkendegiver at du ikke selv mener, at du er momspligtig.

/Henrik

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:37

Henrik Koudahl:
En vigtig forudsætning for dette er så at du i samme periode ikke fakturer kunder uden moms, da du da tilkendegiver at du ikke selv mener, at du er momspligtig.
Jep - godt Henrik - jeg skal huske at den med også fremover, for vist er den vigtig

Driver man inden registreringen virksomhed uden momspligt (sender faktura uden moms) f.eks fordi man ikke mener man kommer op på 50.000 kr momsregstreringspligt - så kan man absolut ikke trække moms af nogle indkøb inden registrering. Det forudsætter, at alt man gør, er for at sætte den nye virksomhed igang (kunne ganske typisk illustreres med visitkort - IT forberedelser osv)

vh

Tilmeldt 9. Aug 13
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 10:50

Jeg fik følgende svar af en revisor, da jeg stillede et spørgsmål om jeg måtte købe eget "hobbylager" ved opstart og registrering af virksomhed:

"Jeg forstår dit spørgsmål som om at du vil købe materialer fra dig selv og til din virksomhed. Der er intet til hinder for dette. Prisen for lageret skal blot være en pris det svarer til markedsprisen (hvad du ville kunne købe dette til eksternt)."

Vil det sige at jeg må købe "lageret" til markedspris men uden at kunne trække Momsen fra i den nye virksomhed (der har ingen faktura været) eller må jeg trække Momsen fra på varerne købte indenfor de sidste 6 mdr.? Jeg har holdt regnskab over det sidste års indkøb.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:28

har du drevet nogen form for forretning inden du blev registreret og solgt noget eller faktureret noget uden moms (inden for det år du har brugt på at købe lageret) er det et nej til moms med over i den nye virksomhed, men du må godt købe varen til dens markedsværdi uden at trække momsen. Det er vigtigt det er en virkelig markedsværdi så du bør finde noget der kan vise det - andre handler i samme varetype til samme pris

Hvis du ikke har nogen form for bilag/faktura på varerne der tydeligt viser moms ved købet så er svaret også nej til at trække moms fra i virksomheden

Kun hvis du ingen anden aktivitet har haft, end indkøb af varen med det formål at skabe et lager til din nye virksomhed, ingen anden salgs aktivitet OG du har fuld faktura med tydelig moms på, vil du kunne trække momsen fra i din virksomhed op til MAX 6 mdr før du fik dit CVR nummer

Du kan i det hele taget, også fremadrettet, aldrig trække moms fra, hvis ikke denne fremgår tydeligt af fakturaerne med sælges CVR, så vær omhyggelig med al dokumentation fremadrettet

vh

Tilmeldt 9. Aug 13
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 19:54

Cookie - John Hannover:
Det er vigtigt det er en virkelig markedsværdi så du bør finde noget der kan vise det - andre handler i samme varetype til samme pris

Tak for svaret.

En virkelig markedsværdi? Hmm... Jeg tænker at noget af lageret har en markedsværdi svarende til det produkt jeg tidligere har solgt i USA (på komission) inden 2011. Er den det samme markedsværdi jeg skal bruge i mine beregninger (med/uden profit 50-55%?). Skat må have en mening om dette og der må være fordele/ulemper i hvordan man beregner værdien? Hvad er den rigtige måde?

vh

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:27

ninamccann:
(med/uden profit 50-55%?)
selvklart uden profit - du har jo ikke solgt det - Tag ikke noget der er over indkøbspris eller udviklingspris og hvis du mener skat har en mening så hør dem Big Smile

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)