Jeg ville klart tage til genmæle i det omtalte forum og kraftigt understrege, at jeg har kontakt til politi for overtrædelse af lovgivning omkring injurier samt advokat - og at jeg tager indehaveren af forum med i sagen, idet denne gør sig lige så skyldig i injurier som ham, der har fremsat dem.
Fuldstændig enig i ovenstående. Jeg synes ikke at du skal ofre så meget som et bogstav på at tilbagevise, eller modargumentere, eller på nogen måde gå i dialog med vedkommende, men blot gøre opmærksom på, at der er tale om injurier, som du agter at få fjernet med hjælp fra lovgivningen.
Jeg ville klart tage til genmæle i det omtalte forum og kraftigt understrege, at jeg har kontakt til politi for overtrædelse af lovgivning omkring injurier samt advokat - og at jeg tager indehaveren af forum med i sagen, idet denne gør sig lige så skyldig i injurier som ham, der har fremsat dem.
Det betyder jo, at alle der læser forum er klar over, at du ikke vil finde dig i den dårlige omtale og at der sikkert ikke er hold i sagen, da du jo tager til genmæle og vil have det fjernet.
Det er jeg enig i - vil dog først anmelde det, inden jeg hævder at jeg har gjort det.
Du skal sørge for at kunne dokumentere injurierne.
Har du taget skærmprint af tråden? Eller står det i en email? Det er ikke nok, at det står i en email, du har sendt til forum-moderatoren; du skal have et svar, som indeholder løgnene, og det får du nok ikke. Derfor er skærmprints helt afgørende - eller hvordan du nu vil kunne dokumentere, at løgnene findes. Hvis de pludselig slettes, og du har anmeldt det til politi/advokat, står du med en sag, som du er nødt til at droppe.
Kan det politianmeldes? Eller skal jeg hyre en advokat? Og i så fald, skal jeg hive trådstarteren eller forumejeren i retten?
Æreskrænkelse er undergivet privat påtale. Det indebærer, at man som krænker ikke henvender sig til Politiet.
Fremgangsmåden er, at den krænkede anlægger en såkaldt privat straffesag ved retten mod den krænkende, hvor den krænkede kan bede om straf, erstatning og rettens ord for, at sigtelserne er ubeføjede.
Forumejeren er ved at fortsætte udbredelsen medvirkende til krænkelsen. Derfor kan den den krænkede også anlægge njuriesag mod forumejeren. I forhold til forumejeren kan man også bede retten om dom for, at forumejeren skal slette den krænkende ytringer.
Jeg foreslår ikke at kommentere det. Hvis du begynder at kommentere, vil tråden ranke højere, når man Googler dit navn. Med mindre forummet er kæmpe stort eller præcis den branche, du vil sælge til, så er det garanteret nogle få, der har læst det. Hvis du begynder at opildne vedkommende med modargumenter, så vokser tråden og dermed associationen til dit brand. Som garvet kommunikationsmand foreslår jeg dig at lade den være, skrive et vredt indlæg (som du IKKE publicerer) og så komme videre...
Ha' en god og meningsfyldt dag. Bedste hilsner Jonathan Løw - iværksætter og stifter af Listen Louder
Jeg har set gode eksempler på at firmaerne har svaret på påtale på diverse forummer. Faktisk har jeg valgt at købe hos en del firmaer, fordi jeg vidste deres medarbejdere var aktive og til at få fat på.
Af eksempler:
PC-Direct (af brugeren Gerner, ejer af PC-direct) de var reseller af Zepto computere, og benyttede Hardwareonline.dk
Bibob (af brugeren Frank Rasmussen, founder af Bibob) som solgte abbonomenter med billig data, og de benyttede mobildebat.dk
Man skal selvfølgelig ikke starte mudderkastning, og spilde en masse tid på at diskutere frem og tilbage.
Jeg har set gode eksempler på at firmaerne har svaret på påtale på diverse forummer. Faktisk har jeg valgt at købe hos en del firmaer, fordi jeg vidste deres medarbejdere var aktive og til at få fat på.
Af eksempler:
PC-Direct (af brugeren Gerner, ejer af PC-direct) de var reseller af Zepto computere, og benyttede Hardwareonline.dk
Bibob (af brugeren Frank Rasmussen, founder af Bibob) som solgte abbonomenter med billig data, og de benyttede mobildebat.dk
Man skal selvfølgelig ikke starte mudderkastning, og spilde en masse tid på at diskutere frem og tilbage.
Der er stor forskel på de eksempler, du nævner, og så den situationen, som det lyder til brevskriveren er i. De nævnte tilfælde er virksomheder, der kritiseres på nettet. Her skal man naturligvis altid svare og gå i dialog med kunderne, da de kan blive dine bedste ambassadører på sigt. Men hvis der er tale om personangreb i et smalt forum, så vil jeg bestemt anbefale at lade det være og bruge kræfterne på mere konstruktive ting.
Ha' en god og meningsfyldt dag. Bedste hilsner Jonathan Løw - iværksætter og stifter af Listen Louder