Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

SU, job og egen virksomhed? Hjælp

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 14. Feb 12
Indlæg ialt: 38
Skrevet kl. 19:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg og en ven er løbet ind i et problem vedrørende skat, su mm.

sagen kort:

Min ven modtager SU, har job hvor han tjener til grænsen af hvad man må tjene ved siden af SU.

vi har lige oprettet et I/S, men hvis der bliver bare et lille overskud mister han sin SU.

spørgsmålet er så om det er lovligt/muligt at køre virksomheden med et lille underskud eller bare intet overskud, indtil han er færdig med studie om et års tid, så han undgår at skulle betale SU tilbage.

På forhånd tak :)

Fra Helsingør
Tilmeldt 30. Jan 13
Indlæg ialt: 59
Fra  JakobSabinsky.dk Skrevet kl. 19:48

Hej
virksomheden kan sagtens lave et stort overskud uden det kommer til at påvirke din vens su. Det overskud som virksomheden har, betaler virksomheden skat af. Han skal bare lade være med at udbetale løn til sig selv. Hvis virksomheden går godt, kan han jo vælge at stoppe SU'en ;-)
Mvh. Jakob

www.blueheaven.dk Sex skal være sjovt

Fra Maha Sarakham - Thailand
Tilmeldt 12. Nov 11
Fra  From Regnskab Skrevet kl. 19:50

Hej

Såfremt jeres virksomhed opfylder kravene for at anvende virksomhedsordningen, kan I lade overskuddet(pengene)blive stående inde i virksomheden (på I/S's bankkonto). Så kan overskuddet blive beskattet som virksomhedsindkomst (opsparet overskud i virksomhedsordningen) i stedet for at blive beskattet som personlig indkomst. Virksomhedsindkomst bliver ikke modregnet i SU. Og der skal betales en virksomhedsskat på 25% af overskuddet.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47160
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:57

dels er det vigtigt at være sikker på virksomheden opfylder regler for at køre VSO - det kan man evt sikre sig via bindende svar hos skat - det ville jo være bittert hvis skal besluttede, at driften ikke var tilstrækkelig seriøs erhvervsmæssig, og underkendte VSO i forhold til SU men læs evt mere her:
http://johnhannover.blogspot.dk/2013/02/virksomhedsskatte-ordningen-kort.html
Den med om det er tilladt at køre med underskud kan jo besvares med, at det ikke er forbudt det sker jo i virkelighedens verden, men I kan jo ikke gemme et overskud bort - er der overskud, så er der jo det. Jeg er ikke med på hvordan du påtænkte at "vælge" underskud? Man kan måske ha afskrivningsberettigede ting, men ellers kan man jo ikke køre en virksomhed der ellers ville ha overskud, med underskud. Jeg ved ikke om du tænker købe stort lager, men det påvirker jo ikke resultatet, det bytter bare penge fra bankkonto til værdi af varelager
check VSO og vær sikker på I skattemæssigt driver det erhvervsmæssigt til VSO godkendelse, det er bedste løsning.
vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 14. Feb 12
Skrevet kl. 21:15

Mange tak for svarene. :)

Vi er begge forholdsvis nye i det her og skal have det skåret lidt ud i pap i forhold til varelager osv, så vi har lige et spørgsmål mere som vi håber vil gøre tingene lidt mere klare.

scenarie: (ved godt salgsmoms skal med, men det er meget forenkelt nedenunder)

I/S virksomhed dannes.

begge parter skyder 5000 kr. i virksomheden. (10000 kr. i det hele).

vi bruger 10000 kr. på at få fremstillet 100 t-shirts.

Vi sælger 50 t-shirts til 200 kr. stk. = 10000 kr.

lager = 50 t-shirts.

konto = 0 kr.

nu er året gået og det er tid til årsregnskab. der er 0 kr. på kontoen. men 5000 kr. i værdi på lager.

hvad er det korrekte at indberette på sin selvangivelse? altså gælder varelagerets værdi som overskud?

håber det er til at forstå :)

Hilsen Tobias og Allan

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:30

Ja - OK jeg gættede lidt rigtigt, du tænkte varelager kan fjerne overskud :) og NEJ det kan det ikke
Alt du køber til lager skal tælles op til indkøbspris og det betyder, at om du har pengene på en bankkonto eller en værdi i lager eller andre aktiver - ja så tæller de. Det i beskattes af er salget minus det indkøb der er gået med til salget. Når I køber lager, koster det derfor ikke virksomheden noget - i laver 10.000 kr i banken om til 10.000 kr i varelager og det har ikke kostet en rød øre
Når I så sælger - en tshirt til 100 kr - ja så skal jeres lager reguleres ned med indkøbsprisen for den t shirt som vi kan lege var 30 kr - og jeres overskud er 70 kr. Alle de øvrige t-shirts I har på lager er stadigt 30 kr værd stykket, og i alle fald ved regnskabstilfældet skal I tælle det op og ha det som en indtægt i princippet (modregne den udgift I evt har borgført ved købet så ja - de 5000 kr er ikke en udgift og kan ikke trækkes fra jeres salg når I har tingene på lager

Da I er så nye, synes jeg I skulle finde en der vil hjælpe jer med bogføring i starten. Det koster ikke meget og kan gøres ved at pågældende får scan af jeres bilag tilsendt eller I dele en dropbox mappe

Søg en sådan via www.agera.dk og få 3 gratis tilbud - det er pengene værd at undgå en masse rod med skat og SU og hvad ved jeg,
vh

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:32

og så kan man flage for, at det at indskyde 10.000 kr og få salg af 50 t shirts ialt - (ved det var eksempel) nok ikke vil berettige til at køre erhverv under VSO - så derfor kan et godt budget og en vurdering af en revisor eller skat med bindende svar være en god ide, så VSO ikke forkastet for din SU ven, for han vil i eksemplet leve livet meget farligt med den metode og skulle nok hellere bare tage nedsat SU med et lille smil
Venlig hilsen John Hannover

Fra København
Tilmeldt 14. Feb 12
Skrevet kl. 22:25

Det er så dejligt med så gode svar. mange tak skal du/i have. det har hjulpet rigtig meget. Vi tænker godt og grundigt over det og tager det med et smil. :)

Tobias

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)