Vi lige til at smide en webshop op som et hyggeprojekt jeg kan gå og rode med når jeg har lidt ekstra tid. I starten har jeg ingen planer om at gøre den tilgængelig.
Synes at have læst det er en god idé, rent SEO mæssigt, at gemme siden for Google under udviklingsfasen?
Ja det er en god idé at smide en noindex på din webshop indtil du har 100% styr på din URL- og informationsarkitektur. :-) Når du så er klar flytter du det over på hoveddomænet (hvis du f.eks. udvikler fra en anden adresse for også at skjule udviklingen for brugere og ikke kun søgemaskiner) og fjerner noindex.
Noindex er ikke en garanti og kan hurtigt gå galt, så der bliver indekseret sider på test-url'en.
Den bedste løsning er at sætte password på url'en via .htaccess filen. Du kan gøre det i cpanel og plesk. Alternativt kan du måske bruge denne: http://tools.dynamicdrive.com/password/
Vær opmærksom på at mange cms-systemer overskriver .htaccess ved opgradering.
Ifølge seo-eksperterne er disallow og noindeks ikke en garanti mod duplicate content.
Eneste sikre metode er at skjule url'ens indhold, så søgemaskinerne ikke kan læse med.
Nu er SEO "eksperterne" jo ikke i en position hvor de rent faktisk ved hvad der foregår. Jeg har en lang række sites på bagen og har altid brugt denne metode uden problemer med duplicate content, men ok jeg er jo heller ikke "SEO ekspert"
Men ok, andre metoder virker nok også mindst ligeså godt.