Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ejerskift på enkeltmandsfirma

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Fra Ballerup
Tilmeldt 13. Dec 12
Indlæg ialt: 18
Fra  Hangover Food Palace Skrevet kl. 02:26
Hvor mange stjerner giver du? :

En af mine rigtige gode venner, skal overtage mit firma.
Hvordan gør man således?

Jeg har prøvet og google en hel del, dog uden held. Jeg håber at nogen kan hjælpe mig igennem det her.

Med venlig hilsen

Dennis Kastbjerg 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 03:23

Det kan du ikke. Det CVRnr som du har nu vil følge dig fremover, hvis du fortsætter med at drive virksomhed nu eller engang i fremtiden.

I praksis skal din ven selv oprette et firma og købe aktiviteten i dit firma. Når det så er sket har du så et enkeltmandsfirma, som du selv skal lukke ned, hvis du vil ophøre med dit CVRnr. Det gør du med ophørsblanketten.

Fra Maha Sarakham - Thailand
Tilmeldt 12. Nov 11
Indlæg ialt: 38
Fra  From Regnskab Skrevet kl. 06:15
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej

Få lavet en overdragelsesaftale (en aftale som regulerer hvordan ejerskiftet finder sted) som bl.a. indeholder:

1. Hvilke aktiver indgår i handlen, og/eller hvilke holdes udenfor?

2. Hvad er købesummen?

3. Såfremt der overtages gæld hvor stor og type?

4. Hvordan frigøres sælger for sine forpligtelser

5. Hvilke aftaler, kontrakter, godkendelser mv. medfølger osv.?

6. Hvordan sikrer sælger sig betaling?

7. Osv.

Overdragelse af din virksomhed til din ven vil af SKAT blive betragtet som ophør.

Du skal lave et skatteregnskab for ophørsåret, uanset hvilken dato i året din virksomhed lukker. Når du har solgt eller lukket din virksomhed, skal du som en del af skatteregnskabet lave en avanceopgørelse. Det er en skattemæssig opgørelse af fortjenesten eller tabet på de ting, du eller har solgt. Det er for eksempel computere, varelager, driftsmidler mv.

Ved afmeldelse af moms skal du være opmærksom på oplysningerne på ophørsblanketten vedr. overdragelse af lager, driftsmidler mv. herunder reglerne om der skal moms på eller ej. Ligeledes oplysningerne om den nye ejers(din ven) nye navn mv.

Du kan læse mere på dette link: www.skat.dk

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)