Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Start/leje af butik

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 16. Jul 11
Indlæg ialt: 36
Skrevet kl. 22:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg overvejer at leje en butik. Men vil godt sikre mig om der skulle være noget jeg skal være være opmærksom på.

Hvis jeg finder en butik der skal have f.eks. 100.000 med en mdr. leje på 7.000 - så går jeg ud fra jeg betaler "sælger" de 100.000,- og samtidig bliver registreret som ny lejer, overfor udlejer. Eller går det hele igennem udlejer dvs. jeg betaler de 100.000 til ham som så giver dem videre eller hvordan ? - Har udlejer iøvrigt noget med forretningens inventar mm at gøre. ? De kan selvfølgelig godt have nogle restriktioner over hvad lokalerne må bruges til osv. 

Hvis jeg overtager en butik til afståelse og på et senere tidspunkt vil lukke butikken - kan jeg så bare opsige lejemålet over for udlejer og så jeg ude af det ? (jeg er klar over jeg ikke får mine 100.000 som jeg gav i afståelse) :-))

Er nogle der har gode råd eller links ?

Tilmeldt 12. Aug 11
Indlæg ialt: 372
Skrevet kl. 23:10
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Der er to ting du især skal hæfte dig ved;

Når du overtager en forretning ved betaling af nøglepenge som det også kaldes, så får du i princippet en introduktion til udlejer. Udlejer har ingen forpligtigelse til at godkende dig som lejer, og udlejer kan også vælge at sætte en ny husleje/ændre på vilkårene for lejemålet. Du indgår med andre ord en ny lejekontrakt med udlejer. Her skal du selvfølgelig være opmærksom på vilkårene inden du skriver under.

En lejekontrakt kan også indeholde en afståelsesret. Det betyder at lejeren af en butik kan overdrage sin lejekontrakt uændret. Det gælder typisk kun hvis lejemålet fortsat bruges til det oprindelige formål, altså samme type butik, (men andet kan selvfølgelig også være aftalt) Denne afståelsesret betyder nemlig at en butiksindehaver kan få en goodwill - altså fortjeneste - på at have opbygget en kundekreds. Også her skal udlejer godkende den nye lejer, men ellers får kontrakten bare et nyt navn på.

Det man skal være opmærksom på, er at man typisk udover den pris man betaler, også skal betale depositum og evt. forudbetalt husleje. Det kan selvfølgelig forhandles, men det er en god idé at få det at vide på forhånd inden budgettet lægges.

Uanset hvilken form, nøglepenge/goodwill kan man opsige lejemålet på de betingelser der er anført i huslejekontrakten. Her er det også vigtigt at vide, at hvis man misligholder kontrakten, og bliver opsagt får man ikke nogen nøglepenge/goodwill retur. Udlejer har nemlig ikke noget med de penge at gøre.

Der kan også være betingelser i en erhvervskontrakt, som kan række ret vidt. Som betingelser om at skulle betale for markedsføring, julepyntning og meget andet udover selve den rå husleje, så husk at holde øjnene åbne og ikke stirre sig blind på et godt lokale.

Fra Gentofte
Tilmeldt 4. Dec 11
Indlæg ialt: 87
Fra  shopKONRAD.dk Skrevet kl. 23:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Afståelse betaler du til den nuværende butik (lejeren). Hvis der feks. sælges sko eller whatever - så er der en sandsynlighed for at en masse kunder "plejer" at købe sko her. Derfor kan man sige at "sælger" (lejeren) har opbygget en vis "kundekreds" til dig. Så de 100.000 kroner betaler du til ham/ hende for kunder/ omdømme osv.

Hvis du så engang vil ud af det lejemål, så kan du blot opsige det (ved din udlejer). Og korrekt, så har du "tabt" den afståelse du betalte ved start.

Mht. inventar feks. kan udlejer kræve (indskrive i din lejekontrakt) feks. at "bla bla bla skal afleveres i samme stand som ved overtagelse" osv. Derudover må du ikke "forringe" lokalet. Men jeg tror du sikkert kan snakke med din evt. kommende udlejer. De fleste udlejere vil hellere end gerne have at du laver forbedringer for dig, da chancen så er større for du bliver = sikre penge til udlejer hver måned. Du skal dog ikke regne med at "få dine penge refunderet" af udlejer for de ændringer du selv (valgfrit) har foretaget.

God vind med projektet ;-)

Tilmeldt 16. Jul 11
Indlæg ialt: 36
Skrevet kl. 20:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Super :-). tak for svarene til jer begge..

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)