Hej Aminoer, Jeg står i en situation hvor jeg har et genialt produkt - med et super afkast. det jeg har behov for at vide er hvordan man kommer igang med virksomhedsobligationer. Det som er tanken er at indhente kapital igennemobligationerne så jeg dermed kan lave den nødvendige investering og tilbyde et højt afkast "garanteret" i 25 år Men hvordan gør man rent juridisk med salg af disse obligationer. hvordan opretter man dem og hvad skal man ellers være opmærksom på? Er der nogle eksperter som har styr på det? så ser jeg meget frem til svaret ;-) God sommer. |
Jeg ser ikke umiddelbart virksomhedsobligationer som velegnede til finansiering på det punkt du er, hvor det er en ide der skal finansieres.
I Danmark og Europa ser man næsten kun de helt store etablerede spillere, som jo byder på en ikke uvæsentlig sikkerhed, som AP møller, Carlsberg, Vestas og ligende børsnoterede og vist meget få ikke børsnoterede på virksomhedsobligations markedet, jeg husker kun lige her og nu Danish Crown.
Du skal jo ha en udsteder og en platform, det kunne være en af de store banker der typisk er inde og udstede. Det gør de på baggrund af meget detaljerede gennemgange af alt, ofte noget der i sig selv er meget dyrt.
I USA ser man et mere modent marked, men igen ikke endnu til ide finansiering. Også der er det overvejende ganske store veletablerede virksomheder der i samarbejde, ofte med banker og kredit instituttere udsteder disse obligationer. Igen er kravene til udsteder og virksomhed ganske store sikkerhedsmæssigt. Vist er der tab på den type obligationer som er med højere risiko end realkredit obligationer og statsobligationer, men overordnet set skal sikkerheden være ganske stor og målbar for at få dem udstedt. Der skal også generelt være nogle der ved udstedelsen stiller en garanti for en vis tegningssum - ex en bank eller kreditinstitut som garanterer at købe xxxx mængde til kurs xxxx som garant for udstedelsen, og først siden sælger de så videre af obligationerne.
Du vil blive en første gangs hvis du får finansieret en ide og et ikke allerede ganske så stort firma via virksomhedsobligationer, men absolut da held og lykke med det
vh