Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Obligationer - hvordan oprettes de?

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)
Fra Viborg
Tilmeldt 29. Apr 08
Indlæg ialt: 89
Fra  ØBODERNE Skrevet kl. 17:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer,

Jeg står i en situation hvor jeg har et genialt produkt - med et super afkast.

det jeg har behov for at vide er hvordan man kommer igang med virksomhedsobligationer.

Det som er tanken er at indhente kapital igennemobligationerne så jeg dermed kan lave den nødvendige investering og tilbyde et højt afkast "garanteret" i 25 år

Men hvordan gør man rent juridisk med salg af disse obligationer. hvordan opretter man dem og hvad skal man ellers være opmærksom på?

Er der nogle eksperter som har styr på det? så ser jeg meget frem til svaret ;-)

God sommer.

Rene Fürster Simonsen

www.oboderne.dk

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46852
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:41
Gennemsnit 5.0 stjerner givet af 1 person

Jeg ser ikke umiddelbart virksomhedsobligationer som velegnede til finansiering på det punkt du er, hvor det er en ide der skal finansieres.

I Danmark og Europa ser man næsten kun de helt store etablerede spillere, som jo byder på en ikke uvæsentlig sikkerhed, som AP møller, Carlsberg, Vestas og ligende børsnoterede og vist meget få ikke børsnoterede på virksomhedsobligations markedet, jeg husker kun lige her og nu Danish Crown.
Du skal jo ha en udsteder og en platform, det kunne være en af de store banker der typisk er inde og udstede. Det gør de på baggrund af meget detaljerede gennemgange af alt, ofte noget der i sig selv er meget dyrt.

I USA ser man et mere modent marked, men igen ikke endnu til ide finansiering. Også der er det overvejende ganske store veletablerede virksomheder der i samarbejde, ofte med banker og kredit instituttere udsteder disse obligationer. Igen er kravene til udsteder og virksomhed ganske store sikkerhedsmæssigt. Vist er der tab på den type obligationer som er med højere risiko end realkredit obligationer og statsobligationer, men overordnet set skal sikkerheden være ganske stor og målbar for at få dem udstedt. Der skal også generelt være nogle der ved udstedelsen stiller en garanti for en vis tegningssum - ex en bank eller kreditinstitut som garanterer at købe xxxx mængde til kurs xxxx som garant for udstedelsen, og først siden sælger de så videre af obligationerne.

Du vil blive en første gangs hvis du får finansieret en ide og et ikke allerede ganske så stort firma via virksomhedsobligationer, men absolut da held og lykke med det

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København K
Tilmeldt 5. Feb 06
Indlæg ialt: 942
Skrevet kl. 20:35

Du kan sagtens udstede obligationer. Du etablerer dit selskab og så udsteder selskabet obligationer, der løber i eksempelvis 25 år. Rent praktisk kan du udstede nogle fysiske obligationer, hvor obligationernes betingelser står anført. Da du udbetaler rente, vedlægger du også rentekuponer for hele løbetiden. Obligationerne kan være fast- eller variabelt forrentet. Du skal på obligationen fastsætte hvordan renten fastsættes. Og så skal obligationerne jo indfries ved udløb (eller hvad der står i betingelserne - det kan også være en konvertering til aktier eller anparter i selskabet).

Det er faktisk som i (de gode?) gamle dage, hvor man havde de fysiske obligationer. I dag kører det meste via Værdipapircentralen, men det indebærer væsentlige krav, så det tror jeg ikke vil være smart for dig.

Du kan sælge obligationerne til hvem du vil og hvor du vil. Det er på samme måde som du sælger aktier eller anparter i dit selskab(du stifter). Men salget kan være den vanskelige del af projektet. Du udarbejder et prospekt, der egentlig er salgsmateriale og bruger det overfor investorerne. Det kan være praktisk at have en revisor og en advokat med på banen - en advokat for at sikre at det juridiske er korrekt og en revisor, der vil indestå for prospektet - eller andre, der kan være et godt navn. Prisen for obligationerne er jo hvad køberne vil betale. Hvis du udsteder nom. 1.000.000,- men kun kan sælge dem til kurs 50 så får du jo kun 500.000,- i kassen - men du skal forrente 1.000.000,-. Fordelen ved obligationer er at dine investorer ikke har noget at skulle have sagt i virksomheden men alene står som investorer. Ulempen er at det kan være svært at sælge obligationerne af samme grund og derfor er provenuet ikke særlig stort - og samtidig skal du forrente obligationerne fra start til slut. Ved udstedelse af aktier har du investorerne rendende og de følger med i dine aktiviteter, men kapitalen er til kurs indre værdi og der er ikke et fast forrentningskrav, du bare skal udbetale ved kasse 1.

Om du kan få obligationerne solgt via et pengeinstitut vil jeg tro er tvivlsomt. De lægger jo navn til det og du skal så overbevise pengeinstituttet om at det er en god ide. Men de kan jo sælges via salgsmøder eller andet.

God fornøjelse.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:15

Jacob - jeg er ikke uenig - men navnet virksomhedsobligationer har jo normalt en anden karakter. Man kan naturligvis teoretisk udstede dem og sælge dem privat, spørgsmålet er bare om det er realistisk eller alt for farligt

Som du er lidt inde på, vil det efter min mening, på basis af en ren ide og ikke en stor rimelig sikker virksomhed, let ende i luftfrikadeller for en investering i + 1 mio klassen og man kan lige så godt lave en aftale med enkelt investorer, om tilbagebetaling der minder helt om virksomhedsobligationer og uden ejer vilkår, da man er ude i at lede efter nogle - efter min mening - ganske få investorer.

Man får ikke en bred folkemængde til at gå ind i virksomhedsobligationer for en ikke meget veletableret virksomhed, man er ud i at lede efter nogle ganske specielle investorer, og kommer i mine øjne meget let til at skulle særforhandle hver aftale i alle fald, og det er nok ikke det som ønskes

Hvor mange tror du kommer til et salgsmøde hvor der sælges virksomhedsobligationer med rente ca 10% i en virksomhed der ikke er oppe at køre og baserer sig på selv den bedste ide? MEGET få - så det kommer til at ligne helt almindelig investorsøgning mere end egentligt salg af "virksomhedsobligationer"
Der bliver let, uden en garant for udstedelsen - udstedt en pytlille del af det ønskede, og så starter balladen for udsteder.
Har du ikke et par eksempler på virksomhedsobligationer der er udstedt officielt (ikke som de af ren investor aftale hvor man kan bruge lige de ord man vil) og solgt sådan, via salgsmøder, roadshows o.l.? Jeg tror de er begrænset til lidt under 0 :)
Venlig hilsen
Venlig hilsen

Fra København Ø
Tilmeldt 6. Sep 08
Indlæg ialt: 215
Fra  Europanet.dk Skrevet kl. 21:36

Man får ikke en bred folkemængde til at gå ind i virksomhedsobligationer for en ikke meget veletableret virksomhed, man er ud i at lede efter nogle ganske specielle investorer, og kommer i mine øjne meget let til at skulle særforhandle hver aftale i alle fald, og det er nok ikke det som ønskes

Lige præcis. Fuldstændig korrekt

Fra Viborg
Tilmeldt 29. Apr 08
Fra  ØBODERNE Skrevet kl. 21:39

Tusind tak for det gode indslag det var lige hvad jeg havde behov for at få belyst ;-)

Rene Fürster Simonsen

www.oboderne.dk

Fra Viborg
Tilmeldt 29. Apr 08
Fra  ØBODERNE Skrevet kl. 21:49

Hej Cookie,

Nu er situationen lidt anderledes  - nemlig at det ikke bare bygger på en god idé, men rent faktisk er aktuelt og en idræftsat organisation.

Jeg har dog lige et enkelt spørgsmål eller 2.

Kan man ved udstedelse af disse obligationer selv fastsætte en startdato - forstået på den måde at jeg sælger en obligation idag, men den er først aktiv fra og med 1 måned senere?

og er der noget min. eller for den sags skyld loft på hvad obligationen værdi skal andrage?

Tusind tak for de gode inputs.

Rene Fürster Simonsen

www.oboderne.dk

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:54

Ja i princip kan du fastsætte startdato - men fra salget vil renten påløbe ellers vil det være meget usædvanligt hvis det er det du mener med "aktiv"

Nej der er ikke min og max loft - men problemet vil jo være at den næppe vil være ret likvid = næppe kan sælges med kortere varsel i dens løbeperiode, og det tror jeg vil få den til at ligne et konkret lån til projektet som vil kræve langt flere oplysninger fra lån giver til tager - end man normalt forbinder med en virksomhedsobligation - og derfor vil ligne et konkret lån. Jeg kan ikke rigtigt se idéen i en virksomhedsobligation hvis ikke den er likvid nok til, at man kan handle den rimeligt løbende over markedet - i den brede forståelse af virksomhedsobligationer

Lad os få følge med og god vind med projektet i alle fald

vh John

Fra København K
Tilmeldt 5. Feb 06
Indlæg ialt: 942
Skrevet kl. 23:00

Cookie: Virksomhedsobligationer ER obligationer, der udstedes af en erhvervsvirksomhed - og ikke af en anden karakter. At du så tænker på Danske Bank og Novo, når de udsteder obligationer sammenlignet med spørgerens ide er såmænd ligemeget. Pølse for og pølse bag ...

I mit svar valgte jeg at forholde mig til de spørgsmål, der blev stillet - ikke om det var den bedste løsning. Det formoder jeg at spørgeren vurderer udfra de svar, der kommer på spørgsmålene. Jeg mindes også at jeg skriver, at salgsdelen er bliver det vanskelige i projektet.

Der står ikke noget i indlægget om hvem investormålgruppen er, der det er nok at tage munden for fuld når du begynder at tale om hvem der vil komme til eventuelle salgsmøder. Og obligationsejere kan sådan set også "nøjes" med at være 5 investorer, og hvis det er satsningen så holdes der nok ikke roadshows eller lignende. Spørgeren er lidt fåmælt omkring alt dette, så det kan vi ikke kommentere. Og samtidig kan vi andre på siden heller ikke vurdere om obligationsideen er god eller ej - vi har ganske simpelt ikke oplysninger til at vurdere det (det bliver rene gæt).

Men tilbage til spørgeren: Du kan fastsætte dine betingelser fuldstændig som du vil - bare investor ved, hvad han går ind til. Obligationen er dog "aktiv" når den er solgt, men du kan jo lave eksempelvis årlige renteterminer, hvor den første falder om 13 måneder og herefter hvert år på samme tid.

Du bestemmer ligeledes også obligationens nominelle størrelse. Kursen er hvad den kan sælges til. Husk igen at du skal forrente obligationens nominelle værdi.

Fra Viborg
Tilmeldt 29. Apr 08
Fra  ØBODERNE Skrevet kl. 23:04

Tusind tak til jer begge 2 - Jeg er blevet klogere, og det er jo altid rart - Nyd sommeren og vi ses derude.

Rene Fürster Simonsen

www.oboderne.dk

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)