Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan kommer jeg til at betale skat i Hong Kong i stedet for Danmark?

Side 1 ud af 3 (29 indlæg)
Fra Dublin
Tilmeldt 16. Jan 12
Indlæg ialt: 70
Skrevet kl. 17:05
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Aminoer,

Jeg håber i kan hjælpe mig med noget, som jeg har gået og tænkt over i en længere periode. Jeg skal prøve at gøre indlægget her så klart som muligt.

Min nuværende situation:

Jeg bor i øjeblikket i Thailand, hvor jeg arbejder "hjemmefra" hos en dansk virksomhed på fuldtid. Det gør at jeg skal betale skat i Danmark (hvilket er fair nok), da jeg er på kontrakt som ansat i virksomheden.

Jeg kunne godt tænke mig at starte en virksomhed op i Hong Kong, som så i fremtiden kunne tage opgaver fra kunde/virksomhed X og Y, så jeg på den måde slipper for, at skattefar tager omkring halvdelen af mine penge hver måned.

Da jeg er udvandret fra Danmark, får jeg ingen ydelser for de penge, jeg månedligt overdrager til staten; derfor kunne jeg godt tænke mig at betale min skat andetsteds.

Jeg har læst mig frem til, hvordan man opretter en virksomhed i Hong Kong, så det er egentlig ikke noget problem, jeg kunne bare godt tænke mig at høre fra nogle kloge hoveder, om det jeg vil overhovedet er muligt.

Min virksomhed kommer selvfølgelig til at have base i Hong Kong, men jeg har selv tænkt mig at rejse rundt, mens jeg arbejder.

Det skal lige siges at jeg ikke har nogen ejendomme i Danmark og heller ingen bopælsadresse.

DEN KORTE UDGAVE: Hvad skal der til, for at jeg kan betale min skat i Hong Kong, i stedet for Danmark? 

Fra København
Tilmeldt 7. Jun 09
Indlæg ialt: 1662
Skrevet kl. 17:59
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Den korte udgave: Du forlader Danmark og alle livsinteresser i Danmark. Du bliver havelåge beskattet som en farvel-hilsen fra den danske stat.

Du må ikke lige rejse til Danmark og udføre arbejde for din Hong Kong virksomhed. Du må ikke have en fast overnatningsmulighed hos kæreste, kammerat eller familie. Du må ikke eje noget i Danmark. Du må ikke opholde dig længere tid i Danmark.

Du være i Danmark som turist hvor du holder fri i et begrænset tidsrum.

Hvis du bryder disse regler, så bliver du bonget så hårdt du slet ikke fatter det.

Du går i gang her:

Farvel til Danmark og Dansk Skat

Du mister din danske stemmeret.

Folkeafstemning om Patentdomstolen

Fra København
Tilmeldt 7. Jun 09
Indlæg ialt: 1662
Skrevet kl. 18:04
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Charlie Johansen:
Det skal lige siges at jeg ikke har nogen ejendomme i Danmark og heller ingen bopælsadresse.

Din folkeregisterregistrering er ligegyldig og hvis ovenstående er en kreativ formulering fordi du reelt har en leje lejlighed, et værelse eller lign, så kan du regne med at SKAT kommer efter dig. Nu er/bliver Økokrim (SKATs Økonomiske Kriminalitetsafdeling) nedlagt, men det er ikke for børn at komme i deres maskine. Camilla West, Kasi-Jesper m.f. har prøvet det.

Folkeafstemning om Patentdomstolen

Tilmeldt 12. Apr 05
Indlæg ialt: 254
Skrevet kl. 18:43
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jesper jeg mener, du blander begreberne sammen. Du beskriver delvist reglerne for udstationering i h.t. Ligningslovens paragraf 33a, hvor du max må opholde dig i Danmark 7 dage om måneden og i den periode ikke må arbejde, men kun komme hjem på ferie. Her må du dog selvfølgelig godt have både bolig og familie i DK, men udstationeringsperioden skal vare min. 6 mdr. Du beskattes her i henhold til de dobb. beskatningsaftaler DK har med visse lande, hvilket jeg ikke mener der er med HK hvorfor det ikke udløser skat i DK.

Reglen omkring udflytning udløser rigtig nok havelågebeskatning, hvilket dog i praksis er nul, men du må godt opholde dig i DK i op til 180 dage og du må også godt have bolig her, men dine primære livsinteresser såsom f.eks kone/kæreste skal være i udlandet.



Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Olin:
Jesper jeg mener, du blander begreberne sammen.

Enig i at fanden bliver malet mere på væggen end virkeligheden berettiger til. Hvad netop også nogle af de seneste domme bekræfter - eksempelvis Camilla West.

Omkring det at have at have bolig så er praksis at det normalt skal være lejet ud på uopsigelig 3 års kontrakt.

/Henrik

Fra København
Tilmeldt 7. Jun 09
Indlæg ialt: 1662
Skrevet kl. 20:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Olin

Det er jeg ikke enig i. Når du først en gang har været skattepligtig i Danmark og er dansker, så skal der meget til at man ikke er skattepligtig i Danmark. Hvis f.eks. trådstarter opholder sig 100 dage i Danmark og kun 99 i Hong Kong, så vil han igen blive skattepligtig i Danmark.

I hvert fald er det ikke noget man skal tage chancer med, så det er en god idé med professionel rådgivning. Evt. Esben Christensen (ved ikke om han er Plus og har tagget sit eget navn til adviseringer, men vi får se)

http://jyllands-posten.dk/sport/golf/ECE4330982/dommer-golfstjerne-snoed-i-skat-men-ikke-med-vilje/

Folkeafstemning om Patentdomstolen

Tilmeldt 4. Jun 12
Indlæg ialt: 503
Skrevet kl. 20:07
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 14 person

Charlie Johansen:

Jeg kunne godt tænke mig at starte en virksomhed op i Hong Kong, som så i fremtiden kunne tage opgaver fra kunde/virksomhed X og Y, så jeg på den måde slipper for, at skattefar tager omkring halvdelen af mine penge hver måned.

Da jeg er udvandret fra Danmark, får jeg ingen ydelser for de penge, jeg månedligt overdrager til staten; derfor kunne jeg godt tænke mig at betale min skat andetsteds.

Du gider ikke betale skat i Danmark, fair nok, jeg gider ikke betale for din kræft sygdom eller hvad det må være som koster mill. af kroner når du eks. om 10 år vender tilbage til Danmark. 

Hvad med at starte din virksomhed op i Danmark og støt den danske økonomi i stedet for?

SÆLG din bil helt gratis på www.e-bil.dk

Har din bil tandrem? se vores database med over 1000 bilmodeller.

Tilmeldt 12. Apr 05
Indlæg ialt: 254
Skrevet kl. 20:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper:

Det er jeg ikke enig i. Når du først en gang har været skattepligtig i Danmark og er dansker, så skal der meget til at man ikke er skattepligtig i Danmark. Hvis f.eks. trådstarter opholder sig 100 dage i Danmark og kun 99 i Hong Kong, så vil han igen blive skattepligtig i Danmark.

Jesper, det er ikke sandt. Der skal ikke MEGET til før man ikke er skattepligtig i Danmark. Følger du f.eks. ligningsloven §33a som jeg indledningsvis refererede til, så kan du søge et bindende svar fra skat og så følger du loven meget præcist. Bor du eksempelvis så i Dubai, skal du ikke betale skat i Danmark og kan frit rejse til Danmark 7 dage om måneden osv. - Jeg har selv benyttet denne lov og kender den derfor ganske udemærket!

Jeg ved ikke, hvor du får de 100 dage fra, det hænger ikke rigtig sammen med noget som helst. Der kan være tale om 180 dage udaf 365 dage, men 100 dage giver ingen mening. Den afgørelse du linker til, er blot én sag ud af mange. Søren Hansen har åbenbart ikke søgt bindende svar fra Skat og dermed ikke fået sin udflytning samt div. ejerforhold bekræftet/godkendt. Jeg kender adskillige eksempler på folk, som er udflyttet og stadig har div. ejerforhold i Danmark, men de har også clearet det af med Skat først, hvilket jeg naturligvis altid vil tilråde.

e-bil >> Dit sure opstød hører ingen steder hjemme, hvis du ikke har noget konstruktivt at bidrage med, så brug din tid på Nationen på eb.dk istedet...

Tilmeldt 12. Apr 05
Indlæg ialt: 254
Skrevet kl. 20:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Hov, glemte det vigtigste - et citat fra den artikeln du linker til Jesper: 

"...og kunne komme og gå som det passede ham i kærestens lejlighed i København."

Her har han jo netop sine primære livsinteresser i Danmark, præcis som jeg skrev i mit første indlæg...


Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Olin:
Jeg ved ikke, hvor du får de 100 dage fra, det hænger ikke rigtig sammen med noget som helst. Der kan være tale om 180 dage udaf 365 dage, men 100 dage giver ingen mening.

Jeg opfatter nu Jespers 100 dage som et eksempel på at trådstarter skal passe på med hvor han opholder sig og ikke mindst hvor meget. At have en virksomhed  Hong Kong er ikke nok til at blive skattepligtig til Hong Kong. Problemet er jo netop at trådstarter vil rejse rundt.

Side 1 ud af 3 (29 indlæg)