Hej Aminoer.
Jeg har nu igennem 2 måneder kigget på et domæne som slet ikke bliver brugt, men som har været reseveret siden 1997. Jeg har 'overvåget' dette domæne i to måneder, og intet er der sket, intet er ændret, og det eneste der er på hjemmeside er en lilla baggrung og en besked med "Microsoft VBScript compilation error '800a0409".
Dette domæne kunne jeg rigtig godt tænke mig, og jeg synes det ærgeligt at det ikke bliver brugt til noget, men bare står stille.
Hvad gøre jeg her? Hvad har jeg ret til? Hvad må jeg? Hvad må jeg ikke?
Håber på lidt hjælp her.
Hvis det er et .dk domæne, kan du jo prøve via domæneklagenævnet. Uden at kende domænet, nuværende registrant og så videre er det den bedste rådgivning du kan få.
Alternativt Kontakter du registranten selv og tager en snak med ham.
PHP Freelancer med speciale i Laravel og API integrationer
At gå den officielle vej tror jeg ikke fører nogle steder hen, medmindre du er den "retmæssige" ejer af domænet. F.eks. stjålet firmanavn eller lignende.
Dermiod så kan du prøve at slå domænet op i WHOIS databasen. Hvis det er et .dk domæne, så er det lovpligtigt at registranten skal være anført med navn adresse og tlf. Med andre domæner er det lidt anderledes, da man kan betale sig fra at "skjule" sig.
Men prøv at slå det op på http://who.is/, og så tag en snak med ejeren :)
Vi har også en masse domæner hos os hvor der ikke er side oppe, men som vi bruger til mail, ftp, printere m.v.
Så blot fordi du ikke kan se en side kan det skam sagtens være i brug. Derforuden betaler folk også DK-Hostmaster for at reservere et domæne, hvilket du jo også kan starte med at gøre. Når det så bliver ledigt får du retten over det, hvis ikke andre står i kø til det.
Ang. Resevation
DK Hostmaster registrerer den rækkefølge, hvori ansøgninger om domænenavne modtages hos DK Hostmaster.
Du skal dog bemærke at står andre foran dig og du bringer en klage på banen, får den næste i køen navnet og IKKE dig!
Vil du indgive en klage skal det være fordi der er: - Åbenbare forvekslingsrisiko - Væsentlige sikkerhedsmæssige hensyn (pkt.8.3.2) - Øvrige Samfundsmæssige hensyn (pkt.8.3.2) - Typosquatting - Krænkelse af 3. mands varemærke/rettigheder
Så det ser meget skidt ud for dig... eneste mulighed som jeg ser det er at du får dem til at indrømme at de ikke bruger domænet og at de sender dig en ublug pris på det, for så har du incitament for at indgive en klage.
Jeg har ikke særlig meget erfaring, men kan der på en eller anden måde ses om der ligger noget på domæne navnet?
Hvis der en venlige sjæl ude der, som vil være behjælplige med at se om der ligger noget på domænet, må du meget gerne sende mig en mail på Mortada@sarheed.dk