Hej, Jeg er enormt forvirret mht. start af virksomhed og er meget usikker. Jeg er studerende og beskæftiger mig med IT inden for programmerings-verdenen. 1. Kan jeg have et studie job og samtidig have min egen virksomhed ved siden af? 2. Hvad skal jeg vælge, interessentskab eller enkeltmandsvirksomhed? - Jeg kommer ikke til at tjene over 50.000 kroner og ved ikke om mine eventuelt fremtidige kunder er momsregistreret eller private. (Må bare antage at det er blandet.) 3. Mht. navn af virksomhed så fandt jeg kun én virksomhed med lignende navn, "XXX DENMARK ApS" uden noget binavn(e). Er der noget problem i at jeg så opretter en virksomhed blot med "XXX" som navn? Hilsen, Baha |
Du kan jo kun stifte I/S hvis I er flere der gør det sammen - ellers lyder du som oplagt enkeltmandsvirksomhed. Er du sikker på ikke at omsætte over 50.000 på 12 mdr - så kan du også vente, men hvis moms kan mene, at du kunne ha forudset du ville overstige det, sætter de dig i moms + bod af den del du ikke har momset - så jeg ville i alle fald registrere hvis omsætningen kom på ca 3000 per måned og var let stigende.
Læs evt START AF VIRKSOMHED SKAL JEG OG HVILKEN FORM
Hvis ikke dit overskud bliver større end du stadigt kan få SU så er det langt nemmest at undgå regnskabsbøvl og bare enten klare tingene som privat eller som enkeltmandsvirksomhed - ellers skal du undersøge VSO hvor du kan holde indtægt ude fra SU men også får vanskeligere regnskab
For private kunder bliver du jo dyrere med moms, for momsregistrerede har det ingen betydning - som selv registreret kan du trække moms fra på de rene virksomhedsrelaterede køb med moms.
Hvis du regner klar med under 50 t - kan du vel roligt sætte i gang, og mærker du at du får en del køb med moms og at du driver det seriøst nok til at kunne være registreret, så kan du på få dage registrere
Du skal i alle fald føre regnskab og opgive dit overskud til skat
vh