Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Interessentskab, enkeltmandsvirksomhed eller nul og niks?

Side 1 ud af 2 (18 indlæg)
Tilmeldt 16. Jul 13
Indlæg ialt: 9
Fra  Nodex IT Skrevet kl. 16:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg er enormt forvirret mht. start af virksomhed og er meget usikker. Jeg er studerende og beskæftiger mig med IT inden for programmerings-verdenen.

1. Kan jeg have et studie job og samtidig have min egen virksomhed ved siden af?

2. Hvad skal jeg vælge, interessentskab eller enkeltmandsvirksomhed? - Jeg kommer ikke til at tjene over 50.000 kroner og ved ikke om mine eventuelt fremtidige kunder er momsregistreret eller private. (Må bare antage at det er blandet.)

3. Mht. navn af virksomhed så fandt jeg kun én virksomhed med lignende navn, "XXX DENMARK ApS" uden noget binavn(e). Er der noget problem i at jeg så opretter en virksomhed blot med "XXX" som navn?

Hilsen,

Baha

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47207
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:14

Du kan jo kun stifte I/S hvis I er flere der gør det sammen - ellers lyder du som oplagt enkeltmandsvirksomhed. Er du sikker på ikke at omsætte over 50.000 på 12 mdr - så kan du også vente, men hvis moms kan mene, at du kunne ha forudset du ville overstige det, sætter de dig i moms +  bod af den del du ikke har momset - så jeg ville i alle fald registrere hvis omsætningen kom på ca 3000 per måned og var let stigende.

Læs evt START AF VIRKSOMHED SKAL JEG OG HVILKEN FORM 

Hvis ikke dit overskud bliver større end du stadigt kan få SU så er det langt nemmest at undgå regnskabsbøvl og bare enten klare tingene som privat eller som enkeltmandsvirksomhed - ellers skal du undersøge VSO hvor du kan holde indtægt ude fra SU men også får vanskeligere regnskab

For private kunder bliver du jo dyrere med moms, for momsregistrerede har det ingen betydning - som selv registreret kan du trække moms fra på de rene virksomhedsrelaterede køb med moms.

Hvis du regner klar med under 50 t - kan du vel roligt sætte i gang, og mærker du at du får en del køb med moms og at du driver det seriøst nok til at kunne være registreret, så kan du på få dage registrere

Du skal i alle fald føre regnskab og opgive dit overskud til skat

vh

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:17

bahaman:
3. Mht. navn af virksomhed så fandt jeg kun én virksomhed med lignende navn, "XXX DENMARK ApS" uden noget binavn(e). Er der noget problem i at jeg så opretter en virksomhed blot med "XXX" som navn?

hvis du mener at du har fundet nogen der hedder Novo Nordisk - eller Lego Denmark - og nu vil stifte med navnet Novo eller Lego bare uden Nordisk eller Denmark, så nej - det kan du absolut ikke - det vil bryde deres ret og snylte - men du må være mere specifik for at få klart svar

vh

Fra Aalborg Øst
Tilmeldt 15. Feb 12
Indlæg ialt: 213
Fra  Toftec Skrevet kl. 17:18
Hej Baha.
  1. Ja du kan godt have et studiejob og din virksomhed ved siden af. Du skal dog være opmærksom på ikke at overskride fribeløbet ved din SU (såfremt du modtager SU). Hvor meget du må tjene ved siden af kan læses her
  2. Et interessentselskab, I/S, er hvis I er flere omkring firmaet. Så dette skal du vælge såfremt du har en/flere partnere i firmaet.
    Enkeltmandsvirksomheden er som sagt dig selv - og du kan naturligvis godt have ansatte under dig, men du står alene om selve firmaet.
    Hertil skal det bemærkes at begge virksomhedsformer er med personlig hæftelse - det vil sige at du personligt hæfter for eventuel gæld. 
Du er ikke forpligtet til at blive registreret virksomhed (og få CVR nummer) hvis du på løbende 12 måneder ikke omsætter for 50.000 kr.
Hertil kommer også forskellen på at være CVR registreret og ikke at være - at du ved CVR registrering betaler A-Skat af dit forventede overskud, og at du uden registrering betaler B-skat

Hjemmeside, webshop, vedligeholdelse og support - Toftec sikrer en høj kvalitet på dine webopgaver.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:26

Casper Tofte:
Hertil kommer også forskellen på at være CVR registreret og ikke at være - at du ved CVR registrering betaler A-Skat af dit forventede overskud, og at du uden registrering betaler B-skat. 
nej da.- Man betaler helt samme skat - og opkrævningen sker på helt samme måde hvis man ellers forskudsregistrerer (og også helt samme måde hvis man undlader - men så går man jo i strafrente)

Skatten er helt ens og er i begge fald med AM bidrag og hvis ikke der er anden løn, som gør at skat kan nedsætte ens fradrag for at få skatten ind via den anden arbejdsgiver (hvad de gør ens i begge fald) trækkes den som b skatteopkrævninger i begge fald.

A-skat hører overordnet set til løn og det har man jo da slet ikke - hverken som personlig virksomhed eller som privat der sælger og fører regnskab

vh

Tilmeldt 16. Jul 13
Fra  Nodex IT Skrevet kl. 17:57

Tak for svarene og hjælpen :) Det lader dog til at jeg bare forsætter privat. Jeg har på nuværende tidspunkt ikke nogen kunder og der sker nok heller ikke noget foreløbig på den front. Synes bare det ville være fedt, at have sin egen lille "virksomhed" med CVR nr og sådan sjov.

Mht. navnet, så findes der en virksomhed med navnet "NODEX DENMARK ApS" og jeg havde blot forestillet mig "nodex", "NODEX DK" eller noget i den stil.

Hilsen,

Baha 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:02

Det ville jeg stærkt fraråde - det vil du bare få vrøvl med. Find dit eget originale - Nodex med eller uden DK vil gi bøvl hvis de opdager dig, og du vil sikkert slet ikke kunne registrere det som virksomhed når den tid kommer

vh

Tilmeldt 16. Jul 13
Fra  Nodex IT Skrevet kl. 18:08

Synes bare det er vildt ringe.. Hvis man fx søger på "node" http://www.virk.dk/soeg.html?x=node&t= så kommer der mange lignende op og i mit tilfælde med nodex så er det vidst en helt anden branche de befinder sig i.

Hilsen,

Baha

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:09

Hvorfor ikke Cookie? Er der ikke noget med at der er tilstrækkelig forskel/adskillelse mellem et as ApS på den ene side og så enkeltmandsfirma på den anden side.

Hvis der så samtidig ikke er branchefællesskab kan der vel opnås registrering som varemærke...

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:15

bahaman:

Synes bare det er vildt ringe.. Hvis man fx søger på "node" http://www.virk.dk/soeg.html?x=node&t= så kommer der mange lignende op og i mit tilfælde med nodex så er det vidst en helt anden branche de befinder sig i.

Hilsen,

Baha

Det ville være vildt ringe hvis alle kunne tage andres navne vil jeg sige. Node i sig selv kan man ikke beskytte hvis det har med noder at gøre, så Petsernes noder eller Danske noder osv går fint. Derimod er Nodex jo ikke et produkt som mange kan ha eller sælge - men en kombination og gudskelov for at det ikke kan tages af andre, ex bare ved at ændre fra Nodex Danmark til Nodes DK - Du har lidt at gå endnu hvis du finder det vildt ringe vil jeg sige Smile

Er navnet registreret, så kan det ikke registreres igen og man stoppes i registreringen. Er det noget almindeligt kan det godt registreres i forskellige former, men ex kan man godt tænke sig en USA virksomhed der hedder Florida apples registreret, men ikke Apples elektronik eller andet som snylter på IT Apple.

Jensens noder - Danske noder - ABC noder går - men ikke Nodex ved at ændre Danmark til DK eller uden noget efter og en søgning på virk/cvr på Nodex bringer da også kun ET svar - Nodex Danmark - Den selvfølgelige beskyttelse vil du selv sætte pris på i forhold til dit navn når du en gang kommer igang.

vh

Side 1 ud af 2 (18 indlæg)