Bruger jeg en forkert betegnelse? For jeg tænker på den moms virksomheden skal indbetale til skat, når salgsmoms overstiger købsmoms.
i mine øre når du skrev:
CITAT: Så hvis salgsprisen ligger på 500.000 og der er negativ moms på 115.000, så tilføjes det blot summen, så det ender på 615.000 kr.
så må det være negativ moms = moms virksomheden skal ha tilbage - for at det skal give fornuft?
Der sker vel bare det, at den moms der skal betales tilbage indgår på sælges konto da den jo er knyttet til hans CVR og det nummer kan de nye ikke overtage og automatisk få fat i de 115.000 kr som de, som jeg læser forslaget, har betalt for - de vil derfor kunne ha rod ud af det som minimum - for at få de 115.000 der kom tilbage?
Hvis det er den moms virksomheden skal indebetale når salgsmoms overstiger købsmoms så giver det jo som jeg ser det slet ikke mening at køber skulle betale 115.000 kr mere for virksomheden - så skulle de vel ha betalt 115.000 kr MINDRE - hvis de forpligtede sig til at indbetale den moms der skal indbetales?
Problemet er bare, at HVIS de så i det nye ApS IKKE indbetaler momsen, så vil sælger i første omgang stadigt hænge på de 115.000 kr - som han havde givet i afslag, men som han nu alligevel skaf af med til momssefar. Han ville kunne ha regres mod køberen der ikke betalte, men besvær er det jo så.
vh