Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

bogføring af lodtrækning, spild og erstatning

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 18. Jun 12
Indlæg ialt: 88
Skrevet kl. 14:47
Hvor mange stjerner giver du? :

hej,

Jeg er nu for første gang selv i gang med bogføring og der er kommet nogle tvivlspørgsmål, som jeg håber en venlig person kan hjælpe med.

Jeg har lavet en lodtrækning, hvor der er udloddet nogle varer fra shoppen. Hvordan håndteres det i regnskabet? Både varerne og udgifter til forsendelse.

Jeg har også modtaget erstatning for en pakke, der gik i stykker under forsendelse med post danmark. Hvordan konteres dette?

Hvordan håndteres spild i regnskabet?

På forhånd tak for hjælpen

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46626
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg udgår fra at regler for lodtrækning osv er overholdt (kan dem ikke i detaljer selv) og at lodtrækningen må være lavet som en del af din helt normale markesføring af dine produkter

Du må så omhyggeligt registrere vinderen så du kan dokumentere hvad varen er brugt til, og dermed får du jo et helt almindeligt vareforbrug hvor varen går fra lager til forbrug - uden der sker salg  altså ren omkostning for varen. Forsendelse bogfører du også helt normalt som omkostning da du jo ikke får noget ind fra vinderen - og om det er med eller uden moms vil jo fremgå - ex er der ikke moms på porto

Erstatningen ville jeg nok bare postere ind på kontoen for vareforbrug så vareforbruget går ned med den erstatning - idet jeg går ud fra det er varens værdi du har fået erstattet

Spild er jo også vareforbrug, men der skal ikke være uregistreret spild i almindelighed. Det er klart hvis du driver butik, så kan varer jo blive stjålet og være en omkostning på vareforbrug - og hvis det er smør der bliver tilovers ved en produktion af citron-halvmåner - så tages det jo også bare som vareforbrug - men der skal ikke gerne være spild i form af, at der fra dit almindelige lager forsvinder produkter, for det ville jo kunne ligne noget der var taget til eget forbrug eller solgt sort, så dokumenter dit spild godt - og så er det vel vareforbrug.

Dine varer er, som det givet ved, først en omkostning når du har brugt dem, ikke når du har købt dem, og du må derfor jo med mellemrum - lave lager opgørelse for at vide hvad du rent faktisk bruger og dermed kende dit resultat - hvis ikke du kører alle varer ind i status som varebeholdning når du køber og så tager dem med lagerstyring som forbrug i drift hver gang du sælger - eller lodder bort

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 18. Jun 12
Indlæg ialt: 88
Skrevet kl. 09:46
Hvor mange stjerner giver du? :

mange tak for hjælpen

Tilmeldt 9. Dec 10
Indlæg ialt: 1110
Skrevet kl. 12:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Erstatningen ville jeg nok bare postere ind på kontoen for vareforbrug så vareforbruget går ned med den erstatning - idet jeg går ud fra det er varens værdi du har fået erstattet

 

Det er ikke helt rigtig da erstatning skal tages som en indtægt altså krediteres vareforbruget Smile

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46626
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:48
Hvor mange stjerner giver du? :

kah:

Cookie:
Erstatningen ville jeg nok bare postere ind på kontoen for vareforbrug så vareforbruget går ned med den erstatning - idet jeg går ud fra det er varens værdi du har fået erstattet

 

Det er ikke helt rigtig da erstatning skal tages som en indtægt altså krediteres vareforbruget Smile

Det mener jeg da er det jeg skriver - Bogføres så varerforbruget går ned- og varen er vel som sådan ikke brugt hvis den erstattes til indkøbspris.

Forbruget skal gå ned - ergo det skal krediteres vareforbrugskonto ja - Debiteres går det jo op - så IND som en indtægt på forbruget (og en del progammer vil sige - du bogfører en indtægt på en konto der normalt bruges til udgifter, er du sikker på du vil forsætte - og det er man så´bare Smile 

Heldigvis giver debet og kredit sig næsten altid selv i den slags situationer, for pengene er jo kommet ind på en konto .- kontant eller banken, og så gir det sig selv at den er debet - hvorefter modposten er selvforklarende -

Nybegyndere bør derfor ofte kunne klare den helt automatisk ved at vide om pengene går ind (debet) eller ud (kredit) i status - og så ved de hvad posten skal være i drift - nemlig det modsatte - Jeg troede bare trådstarter var i tvivl om hvilken konto der skulle ha indtægten i drift - og der valgte jer "vareforbrug" -

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)