hej, Jeg er nu for første gang selv i gang med bogføring og der er kommet nogle tvivlspørgsmål, som jeg håber en venlig person kan hjælpe med. Jeg har lavet en lodtrækning, hvor der er udloddet nogle varer fra shoppen. Hvordan håndteres det i regnskabet? Både varerne og udgifter til forsendelse. Jeg har også modtaget erstatning for en pakke, der gik i stykker under forsendelse med post danmark. Hvordan konteres dette? Hvordan håndteres spild i regnskabet? På forhånd tak for hjælpen |
Jeg udgår fra at regler for lodtrækning osv er overholdt (kan dem ikke i detaljer selv) og at lodtrækningen må være lavet som en del af din helt normale markesføring af dine produkter
Du må så omhyggeligt registrere vinderen så du kan dokumentere hvad varen er brugt til, og dermed får du jo et helt almindeligt vareforbrug hvor varen går fra lager til forbrug - uden der sker salg altså ren omkostning for varen. Forsendelse bogfører du også helt normalt som omkostning da du jo ikke får noget ind fra vinderen - og om det er med eller uden moms vil jo fremgå - ex er der ikke moms på porto
Erstatningen ville jeg nok bare postere ind på kontoen for vareforbrug så vareforbruget går ned med den erstatning - idet jeg går ud fra det er varens værdi du har fået erstattet
Spild er jo også vareforbrug, men der skal ikke være uregistreret spild i almindelighed. Det er klart hvis du driver butik, så kan varer jo blive stjålet og være en omkostning på vareforbrug - og hvis det er smør der bliver tilovers ved en produktion af citron-halvmåner - så tages det jo også bare som vareforbrug - men der skal ikke gerne være spild i form af, at der fra dit almindelige lager forsvinder produkter, for det ville jo kunne ligne noget der var taget til eget forbrug eller solgt sort, så dokumenter dit spild godt - og så er det vel vareforbrug.
Dine varer er, som det givet ved, først en omkostning når du har brugt dem, ikke når du har købt dem, og du må derfor jo med mellemrum - lave lager opgørelse for at vide hvad du rent faktisk bruger og dermed kende dit resultat - hvis ikke du kører alle varer ind i status som varebeholdning når du køber og så tager dem med lagerstyring som forbrug i drift hver gang du sælger - eller lodder bort
vh