Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Retsag imod enkeltmandsfirma nu aps...

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Fra Korsør
Tilmeldt 15. Jan 08
Indlæg ialt: 39
Skrevet kl. 23:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer, jeg har en kunde jeg hiver i retten pga. han har kopieret noget tekst fra en brochure jeg har lavet. Det har kostet mig en del kunder at den via den vej har kopieret min tekst. Han har slet og ret stjålet dem! Jeg har selvfølgelig advokat på! Jeg har nu ad omveje hørt at han er ved at lave sit enkeltmands firma om til et aps. Han regner åbenbart med at jeg vinder retssagen med en stor erstatning til følge. Mine advokat har regnet sig frem til at jeg har tabt i omegnen af 175.000 + moms. Mit spørgsmål går på om jeg er dårligere stillet ved at han har et aps fremfor et enkeltmands firma, hvor jeg evt. kunne gå efter ham personligt? Det vil jeg vel ikke kunne i et aps? Hvad hvis det aps ikke har noget værdier, står jeg så bare med en lang næse? Hvad nu hvis han bare lukker selskabet, så har det vel bare kostet mig advokatsalær, uden nogen som helst chance for at få mine penge tilbage?

Min advokat er endnu ikke vidende omkring problemstillingen da han er på ferie, og det er rent tilfældigt jeg hørte om  konverteringen.

Håber der er et klogt hoved derude der kan hjælpe mig med mine spørgsmål?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47157
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:24
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Nah - jeg går ud fra I har rejst kravet mod ham som enkeltmandsvirksomhed og dermed er det den virksomhed - eller manden selv siden, som kravet er mod. Han bør heller ikke - hvis kravet er rejst og han er vidende om det, bare kunne bringe ting i sikkerhed, så jeg tror ikke han kommer nogen vegne, forudsat I har rejst et krav mod hans personlige virksomhed - men det er jo muligt at der er nogen på advokatkontoret, som enten kan komme i kort kontakt med ferie-advokaten eller - selv tage stilling, for det er klart at med et - vel beviseligt tab på 175,000 kr er der noget at gå efter.

Jeg tror ikke jeg forstår det med + moms - og det kan gøre mig lidt urolig for at kravet er rejst korrekt (så burde du kende beløbet og næppe plus moms) - for kravet vil næppe være med moms, sådan som du beskriver det. Du kan jo dårligt ha tabt moms på det. Kravet bør rejses så snart det ligger kendt men er det hans personlige virksomhed, så er det mod den og har han ikke andre midler så, end anparterne, ja så kommer de jo ind som mulig erstatning vil jeg mene

Når jeg således lige ville se om ikke kontoret havde en anden der kunne svare eller få kontakt, ja så er det fordi jeg som godt tror formålet kan være at bringe sig i sikkerhed - Der er jo også mulighed for mere juridisk kyndige tør vove mere svar herinde

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Korsør
Tilmeldt 15. Jan 08
Skrevet kl. 23:31

@ Cookie-- Beløbet er selvfølgelig ikke + moms. Men blot 175.000,- Det må være varmen, kombineret med en lang arbejdsdag :-) Kravet er stillet mod hans enkeltvirksomheds cvr-nummer med ham som ejer, men hvis han nu konverterer det om til et aps med samme cvr-nummer, og vi vinder sagen, så er det vel kun de værdier der er i aps´et vi kan gå efter? Det er vildt frustrerende at skulle vente med at få svar til mandag hvor advokaten er tilbage på kontoret, men foreløbig tak for svar, og god aften.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:42
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Et aps vil faa et nyt cvr nr og vil vaere en ny juridisk enhed.

Fra Korsør
Tilmeldt 15. Jan 08
Skrevet kl. 23:49

Okay, ja det hjælper jo en del, så han ikke kan smutte fra ansvaret. Jeg troede bare det var det samme som hvis man omdanner fra aps til a/s, der kan man jo benytte samme cvr-nummer.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:09
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

nej - hvis kravet er mod ham medens han har personligt ansvar kan han ikke bare flytte det ind i andet selskab - han vil ha sit personlige ansvar for alt der skete medens det var personlig virksomhed - kreditorer og alt andet-  med mindre de skriftligt accepterer han flytter kravet, men det skal jo helst være kendt for ham så snart I har det klart - så få givet ham klar besked - og sørg for dokumentation at det sket i hans personlige virksomhed - og håb så den holder i forhold til jeres krav- og se om ikke du lige kan få tipset advokaten - med mindre andre mere vidende kaster bedre svar

vh

Fra København
Tilmeldt 7. Jun 09
Indlæg ialt: 1662
Skrevet kl. 00:22

Du er jo meget bedre stillet mod ham med det personlige krav. I enkeltmandsvirksomheden hæfter han personligt og derfor kan han jo ende med at aflevere anparterne fra sit ApS, hvilket Cookie også skriver.

Derudover, så er der vist nogle særlige bestemmelser om brud på ophavsretten, som gør at selv hvis han havde kopieret dig i ApS-regi, så kunne du komme efter ham personligt. Dette skal du høre din advokat om, men umiddelbart ville det i alle tilfælde være dårligere at sagsøge selskabet, så vidt jeg kan se.

Folkeafstemning om Patentdomstolen

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:09

Hej Tevi

Du skal ubetinget fortsætte  den sag du har anlagt mod din skyldner personligt:

En sag mod hans ApS vil blive afvist.

Frygter du han fifler med værdierne, findes der regler om skyldnersvig i straffeloven og det kan din advokat alt sammen rådgive dig om.

Tilmeldt 25. Jun 13
Indlæg ialt: 120
Skrevet kl. 09:39

HejSmile

Det lyder ikke specielt rart at nogen stjæler noget fra nogen. Men bare så jeg forstår det.

Hvordan har han stjålet det? Har han taget direkte dit brochure og lavet et til sig selv eller til andre kunder?

Hvordan kan du miste 175.000kr på det? Jeg vil bare gerne forstå detSmile

Held og lykke med det 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 09:47

En sådan beregning vil altid blive modsagt af den der har stjålet, som elastik i metermål, men det som man gør, er først og fremmest at bevise, at det er den konkrete tekst eller billede som er stjålet. Man påviser, at den er brugt af den der kopierede - enten privat/personligt - og erstatningen vil være begrænset - eller at den er brugt til at skabe salg på baggrund af teksten og billederne. 

Man er så ude i dels at vise at ens eget salg er gået ned som følge af at en anden brugte ens tekst/billede - og i visse fald også, hvor meget kopivirksomheden har kunne få i ekstra indtægt ved tyveriet.

Var det kopi af selve tekst indholdet eller et billede/musikstykke - som ikke kostede en selv tab i form af mindre salg - så ville erstatningen udgå fra hvad prisen ville ha været, hvis man skulle ha solgt det tilsvarende arbejde til den der kopierede

Ud fra sådanne tal, ansætter man et erstatningskrav - som her 175.000 kr - som givet vil blive modsagt, men det må advokaterne så slås om

Erstatninger for brug af andres billeder, tekst osv KAN sagtens være 175.000 kr og langt mere - men kan også være langt mindre.

vh

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)