Kender du markedsføringsloven?

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Fra Roskilde
Tilmeldt 27. Oct 08
Indlæg ialt: 478
Dorthe Kornerup Fra  kornerupdesign Skrevet 05-07-2013 kl. 12:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle I kloge iværksættere

Jeg har et spørgsmål omkring branding af et produkt, der går under betegnelsen kosttilskud/helse.

Må man gerne brande et produkt udelukkende ved hjælp af kundeerfaringer/anmeldelser og må man bruge kunders før/efter billeder og kundens egne skrevne anmeldelse af produktet til direkte markedsføring? Det kræver selvfølgelig kundens accept for at det må bruges, men er det lovligt at bruge det i sin markedsføring på den måde her i Danmark?

Det kunne kx være fru Hansen, der har brugt det her produkt og skriver feedback om sin oplevelse med produktet, at hun har fået det rigtig godt, tabt sig og fået mere overskud efter at have brugt det og vedlægger før/efter billeder. Må man så bruge fru Hansens udtalelser til branding af produktet?

Har jo fundet ud af at Danmark er ret strikse for markedsføring af produkter, der kan have indflydelse på din krop og sundhed. Og at man skal kunne stå indenfor alle udtalelser der kan have bare en snert af helbredsmæssige aner.

Ved I noget omkring dette?

:-) Dorthe

Fra Odense
Tilmeldt 5. Oct 05
Indlæg ialt: 861
Rasmus Fredslund Hansen Skrevet 05-07-2013 kl. 12:31

Jeg mener at det skal have "dokumenteret virkning", men mener ikke det er markedsføringsloven der er problemet, men sikkert en eller anden lov om læge/helsemidler. Men hvis du først får lov til at markedsføre det som kosttilskud ser jeg ikke noget i vejen for at du bruger andre kunders erfaringer.

Jeg ville kontakte sundhedsstyrelsen for at høre hvad kravene er til kosttilskud og helse, de må kunne give helt konkrete anvisninger, og henvise til de relevante love og paragraffer.

Fra Hammel
Tilmeldt 22. May 13
Indlæg ialt: 15
Birthe Engedal Randklit Skrevet 05-07-2013 kl. 12:55

Hej Dorthe.

Så længe at produkterne er godkendte af fødevarerstyrelsen gmp standard og har lovlig salg i Danmark, er der ikke noget forkert i at bruge " personlig" reklame, men der skal også været andet dokumenteret virkning før det virker troværdigt. Det bruger jeg med de urter jeg arbejder med.

En hjemmeside med kundehistorier er en super ide.

vh. Birthe

Fra Roskilde
Tilmeldt 27. Oct 08
Dorthe Kornerup Fra  kornerupdesign Skrevet 05-07-2013 kl. 13:03

Synes bare ikke rigtig man ser så meget af den slags her i Danmark. Så tænker at der måske var en hage ved en lov i regel-danmark der gjorde det svært at markedsføre på den måde?! Eller at det er "for amerikansk" eller "tv-shop"-agtigt til danskerne?!

Tilmeldt 15. May 12
Indlæg ialt: 2462
Fru Hartmann Skrevet 05-07-2013 kl. 13:16

Dorthe Kornerup:
Eller at det er "for amerikansk" eller "tv-shop"-agtigt til danskerne?!

Netop. Det er, i mine øjne, meget amerikansk, og direkte utroværdigt. Mange af de billeder man har set før/efter lugter lidt vel meget af fotomanipulation. Man kan jo så meget nu om stunder!

Hvad med noget feedback via Truspilot, som du kan linke til via din hjemmeside?

Flink Fakta Frue =^..^=

Medhjælpende Webmoster i Husbonds firma

Fra Roskilde
Tilmeldt 27. Oct 08
Dorthe Kornerup Fra  kornerupdesign Skrevet 05-07-2013 kl. 13:19

Ja det er nemlig meget forskelligt, hvordan folk tager imod kundeanmeldelser.

Trustpilot er vel mere mindet troværdighed om selve virksomheden og ikke selve produktet.

Fra Hammel
Tilmeldt 22. May 13
Indlæg ialt: 15
Birthe Engedal Randklit Skrevet 05-07-2013 kl. 13:46

Jeg sidder og tænker på de kendte personer der bruger deres navn til markedsføring f.eks opkalder deres produkter eller virksomheder,, står med produktet i hånden. det synes jeg bestemt er ok for at vække folks opmærksomhed og herefter kan de jo få vejledning i produkternes virkning / brug. 

Nu vil jeg ikke nævne navne MEN tænk skuespillere - frisør. Hvor tit har man ikke købt et produkt som kendte anbefaler????

Fra Odense
Tilmeldt 5. Oct 05
Indlæg ialt: 861
Rasmus Fredslund Hansen Skrevet 05-07-2013 kl. 14:44

Et andet problem med kundehistorier er at jo bedre deres historie er, jo mere utroværdigt virker det på os der ikke lige er inde i helseprodukter. Når jeg ser nogen sige: Aloe Vera er bare så godt! Jeg tabte mig/blev gladere/blev flottere efter jeg begyndte at bruge det, gør det mig næsten irriteret fordi jeg opfatter det som løgn/overdrivelse.

Måske en bedre vej at gå er at overveje hvordan du kan få dine kunder til at fortælle andre om det, det virker så mange gange bedre. Forestil dig en veninde der en dag siger: "Ved du hvad, jeg har sgu købt det her produkt, og det var fantastisk." Ville du købe det? Chancen er ret høj ikke?

Er det f.eks. muligt at sende en lille vareprøve med, som du fortæller de kan give videre til en de gerne vil glæde. Ikke så lidt at det virker nærigt (giveren skal jo gerne synes at det får hende til at fremstå i godt lys når hun giver den), men heller ikke så meget at det underminere din forretning.

Hvordan kan du ellers få folk til at tale om produktet?

Jeg fik f.eks. for nogle år siden et brev fra et firma jeg engang havde handlet med i England, i brevet lå et brev om hvordan de var gået fra ide til en god forretning, og de takkede mig for min del i det, ligesom de sendte to the-breve med så jeg kunne invitere en ven på the. Fortalte jeg andre om det? Det kan du tro. Fik jeg også nævnt firmaet? jooo. Og primært fordi de havde 1. overrasket mig og 2. ikke bedt mig om at gøre reklame for dem. Det hele virkede så ærligt at jeg ikke kunne lade være med at blive glad og fortælle historien til andre.

Nå, nu er vi jo ved at komme langt væk fra det oprindelige spørgsmål, men måske det kan bruges til noget.

Fra Roskilde
Tilmeldt 27. Oct 08
Dorthe Kornerup Fra  kornerupdesign Skrevet 05-07-2013 kl. 14:53

@Birthe... Rigtigt og enig. Men hvordan er det så med fru Hansens ord om at "det her produkt har hjulpet mig og se mit før og efter billed". Er det stridigt at markedsføre med det, når det er et helse/kosttilskudsprodukt vi taler om? Er der regler for at det SKAL kunne dokumenteres videnskabeligt at produktet virker (hvilket det gør) for at det er lovligt at markedsføre med det på "anbefalings-måden". Vi er jo tilbøjelig til at sige det er alternativt, når det er helseprodukt og så vil de danske diversestyrelser helst ikke stå inden for dem, når de kommer fra den verden.

@Rasmus... Ja kan godt følge dig og rigtig fin idé i selve markedsføringsdelen. Men ja det er måske mere forslag til gimmicks du kommer med frem for svar på det om lovgivningen på området Wink Det er dér spørgsmålet ligger og jeg tænker der kunne blive lidt udfordringer.

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
Marketing & Salg (Ikke Internet) er venligst sponseret af: