Hejsa mediværksættere Min hustru og jeg er igang med at lave en e-shop med varer vi vil importere fra kina. I den forbindelse har jeg et par spørgsmål som jeg håber i kan svare mig på: - Hvad plejer man at gøre når ens leverandør levererer til f.eks. Københavns havn. Køber man anden levering derfra og hvordan gør man typsik det? Kan man selv bare tage ned i havnen og hente varerne? - Hvis vi har nogle udlæg på virksomhedens vegne, kan vi så overføre pengene fra vores privatkonto og så at sige "låne2 pengene til virksomheden. Når virksomheden har tjent pengene ind igen kan vi så hive pengene tilbage på vores egen konto uden at komme i problemer med skat? - Hvordan får jeg lettest et overblik over hvor meget told og moms vi skal betale på de varer vi importerer fra kina? Jeg er blevet meget forvirret efter at have søgt rundt på nettet efter svar. På forhånd tak! /Per Stilling |
Hvis din leverandør arrangerer levering til Københavns havn, så vil godsdokumenterne (bill of lading og evt. faktura/pakkeliste, certifikater mm.) bliver overdraget til enten en samarbejdspartner - eller i nogle tilfælde en mere eller mindre tilfældig speditør, der vil forestå håndteringen i Danmark.
Bemærk at denne løsning formodentlig vil blive overraskende dyr for dig, da den danske speditør tjener alle sine penge på denne håndtering. Jeg vil anbefale, at I køber jeres produkter FOB i den kinesiske lokalhavn.
Mht. afhentning, så kan det sagtens lade sig gøre. Godset skal blot indfortoldes og I skal ind forbi toldvagten med jeres papirer og gøre opmærksom på indførsel til Danmark (antager vi taler om Københavns frihavn).
Mht. afregning så lyder det som en enkeltmandsvirksomhed eller i/s. Dermed kan I sagtens betale produkterne med private midler.
Mht. told og moms, der kan I med fordel benytte http://tarif.skat.dk/ eller http://vita.skat.dk/