Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

14 årig ønsker idéer til opstart indenfor salg

Side 3 ud af 3 (22 indlæg)
Fra Sydsjælland
Tilmeldt 17. Jun 13
Indlæg ialt: 240
Fra  Jens Stolt photography Skrevet kl. 00:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er sgu snart træs at høre på.

Er er ingen der råber vagt i gevær?

Drengen er ikke myndig og kan ikke begynde en forretning.

Det er ganske overordentligt fint, at han har lyst, det lover godt for vores fælles fremtid.

Men endnu er han umyndig og må ikke.

Og det er godt.

Den der er altså nogle grunde til at børn ikke skal udnyttes og ikke skal lave forretninger.

De skal ikke pålægges ansvar, de ikke har nogen mulighed for at forstå. (fx told og skat ved import fra Kina, som nogen foreslog)

De skal ikke udnyttes af andre.

Jeg synes det er uigennemtænkt at sidde og komme med forslag til ham, det er blår i øjnene, og jeg er kraftigt i mod det.

Mathias.  Hvis du kan få dine forældre med, er et Ok, for så beskytter de dig.

Ellers skal du tage det roligt og finpudse dine kompetencer ad andre veje.

Ved du at gode matematik karakterer i skolen næsten er en garanti for succes i livet?

www.jensstolt.dk

jps@jensstolt.dk

Fra Odense
Tilmeldt 5. Oct 05
Indlæg ialt: 868
Skrevet kl. 10:14
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg er ikke helt så negativ omkring unge og forretning, måske fordi jeg selv fik lov til at brænde alle mine feriepenge af (og faktisk mistede dem) på mit første forretningseventyr. Selvom det kostede lidt lærepenge, så lærte det mig en masse som jeg ikke ville have lært hvis mine forældre havde været på nakken af mig.

I forhold til import er det måske rigtigt nok, at der bliver ting lidt mere krads, ligesom der er noget med garanti osv som han skal have styr på, men hva faen, nogle unge knægte lever et liv jeg kun drømmer om fordi de startede tidligt: f.eks. Rasmus her som solgte lejetøj som 13 årig, og blev millionær som 18 årig.

Men okay, hvis forældrene er stik imod ideen (eller hvis den gode ide lader vente på sig), så er der jo heldigvis andre muligheder for at øve sig i  iværksætteri:

Sæt noget i gang på skolen
Kontakt en kapacitet indenfor det som interessere dig, og som du mener kan bruges på skolen, find ud af hvad han/hun koster, og find så en måde at få dækket dette beløb, kontakt derefter skolen og få dem overtalt til at de skal tage imod arrangementet. Eller hvis det handler om noget nyt grej til legepladsen/klasselokalet, så overvej hvordan du kan få det finansieret (skal der laves et skoleblad hvor der sælges annonceplads eller hvad kan du give til sponsorerne som har værdi?), og få det sat i gang. Eller hvad med at gøre det i den idrætsforening du (måske) er medlem af.

"Gå i lære som iværksætter"
Kontakt en iværksætter fra lokalområdet, og spørg om ikke du må hjælpe ham i hans forretning, mod at have giver dig lidt tips. Måske kan du slå hans græs, mod at se ham over skulderen når han bestiller varer, eller du fejer gulvet i hans værksted, mod at du får lov til at være med til møde med revisoren.

Formand for festudvalget
Når du kommer på gymnasiet eller hvad næste skridt bliver, så søg ind i festudvalget, og giv den maks gas, kontakt kunstnere, virksomheder og andre samarbejdspartnere og led efter steder hvor du kan gøre det bedre end det forrige festudvalgsformand. Nogle festudvalg jeg har oplevet har virkeligt rykket det hele ved at professionalisere det hele, og dem som har været med i processen har arbejdet meget ala selvstændige.

Start i det små.
Rasmus fra linket ovenover startede med at sælge hans legetøj, og voksede ud fra det. Du kan evt. starte med at sælge ud af de ting du ikke længere har brug for, det som ryger hurtigst kan du se om du kan købe billigt et sted, for så at sælge det med fortjeneste.

Det var lige mine alternative bud på hvordan du kan komme igang hvis dine forældre er imod hele iværksætter tankegangen og ikke vil støtte dig i det. Eller bare alternative måder at komme lidt i gang på uden det nødvendigvis er dine egne penge der er i klemme. Men husk at se hvor meget du selv kan finde ud af, er du i tvivl om noget, så prøv at ringe til en som ved noget om det, mangler der lidt penge, så prøv at se hvilke ideer du kan få til at dække hullet. Det er i mine øjne alt dette arbejde der ruster dig til at blive iværksætter, og træner dig til at træffe de rigtige beslutninger fremadrettet.

Side 3 ud af 3 (22 indlæg)