Jeg synes du giver skat skylden for lidt for meget her, og tænk på at der er folk der for at arbejde med import og told, tager speditør uddannelser på flere år, og regnskabsfolk med flere års uddannelse i bogholderstolen en del steder, så det er ikke bare lige noget der klares med venstre hånd - men here-goes:
● Hvad skal man særligt være opmærksom på når man bliver importørregistreret? Jeg har tidligere taget en HG hvor jeg har lært meget om bogføring og diverse ting. Men er der noget man skal være særligt opmærksom på?
og
● Når man skal have fragtet noget uden for EU til Danmark, er der så noget særligt man skal have på plads?
Du skal sætte dig ind i det BASALE OM IMPORT som også vil omfatte at du har viden om told tarriffer men det er nævnt - toldtariffer og korrekt fortoldning volder en del problemer for mange
Skal virkosmheden man bestiller fra angive noget på forsendelsen eller oplyse mig om nogen ting af sikkerhedsmæssige årsager. Så jeg evt ikke får problemer med told og skat?
Dit firmanavn og gerne CVR samt dokumentation for værdi -ex faktura - Jeg går ikke ud fra det er våben eller medicin for der vil være tillægsregler - resten vil så fungere sammen med din IMPORTREGISTRERING som i linket -
● Hvordan får jeg mine forsendelse til min adresse? tager Post DK over når den ankommer til grænsen eller hvordan foregår sådan noget?
JA hvis det sendes med nogen der bruger post DK - ex china post osv - men ellers med den speditør der bruges DHL osv
● Hvilke økonomiske ting er vigtigt at have på plads når man bestiller fra uden for EU? (toldbeløb - importgebyr - købsmoms - fragt - varer andet?
Du har fat i det vigtigste med mindre som sagt det er specielle varer - føde varer osv og det vil fremgå af linkene - her kommer IMPORTMOMS som link til den del. Den del ved jeg mange hænger fast i.
hvad vil det sige når skat skriver det her til mig:
importørregistreres. Det er bedst du herunder afkrydser SKATs sikkerhedsstillelsesordning.
Det betyder at du mod at betale 2,5 promille af det eventuelle toldbeløb.
at du så får månedsafregning fra dem - og får varen udleveret med det samme i modsætning til at skulle betale tolden osv fra gang til gang
● Får man brev fra skat når det er tid til at indberette skat for en enkeltmandsvirksomhed, eller er det en selv der skal holde styr på datoen for indberetning?
Du får ved registreringen af virksomheden klart om moms, formentlig skal angives en gang efter hvert kvartal, og du kan tilmelde dig mail om det - og regnskabet skal du føre efter årsregnskabsloven og altid ha klart - også af hensyn til korrekt moms og som personlig virksomhed bruger du det når du udfylder udvidet selvangivelse hvert år inden 1/7 - og jeg mener ikke du får noget brev. Læs om SKAT PERSONLIG VIRKSOMHED
Overvej at få fat i en økonomiperson som også kan lidt om import, og lad denne være med i regnskab og moms det første år, evt scan alle bilag og lad pågældende bogføre eller kontrollere din bogføring hvert kvartal inden momsangivelse - det vil nok være nogle af de bedste penge du kan gi ud her. Søg tre gratis tilbud på noget sådan hos www.agera.dk
vh